Soul - Label: XL

Recension av "21 - Adele"

publicerad 2011-04-15 | absolutciiilla
Medlem sedan : 2010-03-03
Vill önska alla mina gamla Ciao-vänner en riktigt god jul!
Fördelar Grym röst, underbar skiva med bra utval av låtar, allt är toppen!
Nackdelar Vissa låter är bättre än andra
exceptionell
Originalitet
Texter
Musik

"Adele 21; En skiva för alla."

Adele 21

Vem är Adele ?

Adele Lauri Blue Adkins, som är hela hennes namn, föddes den 5 maj 1988 och är därmed 23 år och hon är snart fyllda hela 24.
I mina ögon är hon en väldigt ung artist, men hon har en framgång som talar för sig själv.
Dock får man tänka att det är väldigt många unga artister som får chansen att utvecklas och verkligen bli någonting i framtiden, och jag tror att Adele har stor potential till det.
Adele är känd för sin musik, och just denna typ av musik är väl egentligen ingenting jag skulle lyssna på om det inte vore för att hon har fått mig att se soul- och jazzmusik med helt andra ögon.
Inte nog med att jag tycker att hon är duktig på det hon gör, hon har även tilldelats två stycken Grammy-belöningar, och det är någonting som talar för att denna unga kvinna har talang.
Inte nog med att jag fastnat för hennes musik och att hon har vunnit priser, även kritiker runt omkring i storbritannien har sagt sitt och de alla delar samma mening; Adele är framtiden inom soul- och jazzmusik.
För att berätta lite kort om hennes bakgrund, som mest förknippas med hur hennes musik karriär slog igenom, så bor hon fortfarande där hon växte upp, i Tottenham. I hennes unga tonår köpte hon skivor av Etta James och Ella Fitzgerald, och efter ett tag började hon att skriva om låtarna till sina egna och visade stolt upp det för sina vänner.
När hon sedan fattat stort tycke för just denna musikgenren fanns det inget annat Adele skulle kunna tänka sig att jobba som, hon skulle bli soul- och jazzsångerska och jag måste säga det att hon har lyckats utmärkt.

Singlar som har släppts

Hennes första singel, Hometown Glory , släpptes år 2007 och i denna sjunger hon om sin hemstad Tottenham. Redan året efter släpptes inte mindre än två nya singlar, och dessa fick namnen Chasing Pavements och Cold Shoulder .
Efter dessa två kanonsinglar förväntade vi oss att det skulle komma en ny singel 2009, men vi fick vänta enda tills 2011 innan något nytt med Adele släpptes.
2011 kom singeln Rooling In The Deep .
Inte nog med att hon har skrivit hela 4 singlar, åren 2008 och 2011 släppte hon även album vid namn 19 och 21 .

Har du hört Adele förut? Isåfall, minns du det som om det vore igår..

Denna kvinna lägger man helt enkelt på minnet, det finns inget annat. Hennes något kalla, rispiga, mörka men samtidigt glansiga, starka och kvinnliga stämma letade sig rätt in i mitt hjärta.
Hon fick mig att hamna i ett något kaotiskt tillfälle där jag inte visste om jag skulle le eller gråta åt låtarna, det gick inte riktigt att ta hennes röst på fullaste allvar medan man andra sekunden satt som förstenad pga att rösten lät allt för allvarlig.

Ett hett tips på en låt där man verkligen fastnar i hennes röst heter Rolling in the Deep, och om du lyssnar mycket på radion har du antagligen hört denna någongång. Du lär minnas att du har hört den.

Jag själv har aldrig lyssnat speciellt mycket på jazzmusik och kan inte uttala mig så mycket om det, men jag har för mig att det är en något lugnare musikvariant som är dansvänlig och något släpig.
Om detta nu stämmer med verkligheten vet jag inte, men lite så får man beskriva vissa av Adeles låtar och för att göra en jämförelse med en artist måste jag säga att Adele har tagit efter mycket av artisten Etta James .

I mina ögon är Adele ett stjärnskott, helt otrolig. Inte nog med att hennes röst är underbar och att hon har utstrålning som en hel arme, hennes låtar går rakt in i hjärtat då hon sjunger om väldigt känslosamma bitar av hennes, och andras, liv. Dessa känsliga bitar är exempelvis skuld, skilsmässor, sorg, smärta, kärlek och att förlora sig själv.
En väldigt fin, lugn och harmonisk låt som jag tycker att ni bör lyssna på är Someone Like you , dock finns den inte med på skivan 21 men den är nästan ett måste att ha lyssnat på.

Titel, Albumet 21

1 Rolling in the Deep - Denna fantastiska låt kan man bara inte missa!
2 Rumour Has It
8 I'll Be Waiting
9 One and Only
10 Lovesong

21....

Detta album innehåller väldigt mycket blandade låtar, men självklart håller hon jazz- och soulstuket genom hela skivan. De absolut bästa låtarna är Rolling on the Deep och One and Only .
Dessa låtar är väldigt olika, men det är här man verkligen får en ordentlig tugga av Adeles röst. De andra låtarna skulle man kunna kalla smakprov.
Jag rekommenderar denna skiva till alla soul- och jazzälskare, och inte minst till alla er andra också. Jag har som sagt aldrig, så vitt jag vet, kommit i kontakt med riktigt bra jazz, men detta är helt underbart bra.
Slutbetyget på denna skiva blir helt enkelt 5/5, så bra är den!

Den här inlägget har blivit läst 2531 gånger och utvärderats till
exceptionell

• MadameMim publicerad 2011-04-18
    Asch, har slut på exceptionell för dagen. Ska försöka att komma ihåg att återkomma!
  • JanneRafiki publicerad 2011-04-18
    Jag ska kolla in henne bättre vid tillfälle, hon verkar vara mycket bra. Att hon sedan har en del av Etta James i sig gör inte saken sämre.
  • froggo2 publicerad 2011-04-18
    Toppenbra skrivet, och du fick mig att leta upp albumet på spotify också :)

erbjudanden "21 - Adele"

Produktinformation : 21 - Adele