Skön bakgrundsmusik

4  15-04-2011 (18-04-2011)

Fördelar:
Adeles röst och känsla

Nackdelar:
De lugna låtarna är lite för många och går in i varandra

MadameMim

Om mig: Småbarnsmamma med stort intresse för musik, film och böcker men såklart allra mest för familjen! Otr...

Medlem sedan:25-06-2008

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Släppt: 19 januari 2011
Genre: Pop, rock, alternativ, R&B, soul
Längd 48:12
Skivbolag: XL, Columbia
Producerad av: Rick Rubin, Paul Epworth, Jim Abbiss, Fraser T Smith, Ryan Tedder, Dan Wilson

Låtlista

9. "One and Only" Adkins, Dan Wilson, Greg Wells 5:48
10. "Lovesong" Robert Smith, Simon Gallup, Roger O'Donnell, Porl
Thompson, Lol Tolhurst, Boris Williams 5:16
11. "Someone Like You" Adkins, Wilson 4:45

Låtarna är generellt sett ganska lugna och hamnar inte i någon klar kategori. Det är en blandning av soul och pop med en lätt touch av jazz. Roligt är att hon skrivit nästan alla låtarna själv vilket gör att det inte känns så massproducerat.

Singlar från skivan är: Rolling in the deep, Someone like you och Set fire to the rain.

Skivan finns överallt där man kan köpa musik men finns just nu (15 april 2011) till riktigt bra pris på cdwow där den kostar £6.49 (ca 65:-) inklusive frakt.

Adele

Adeles fullständiga namn är Adele Laurie Blue Adkins. Hon föddes 5 maj 1988 och växte upp i Tottenham, England. Inspiration under de tidiga åren var bland annat tydligen Spice Girls (vilket inte hörs som tur är) och The Cure (vilket hörs på denna skivas tionde låt).

Hon har varit skolkamrat med Leona Lewis (vars låt Bleeding Heart nådde stor framgång) och har gått på samma skola (BRIT School for Performing Arts) som en annan av mina favoriter, Katie Melua och Amy Winehouse men det var när en vän till henne lade upp tre av hennes låtar på Myspace som hon upptäcktes av skivbolaget XL Recordings. Första fullängdaren var skivan 19 som beskriver den sinnesstämning hon var i under den åldern. Den släpptes dock året efter hon fyllt 19, 2008, och hade låten Chasing Pavements som första singel.

Skivan fick mycket bra kritik och ledde till flera Grammy-nomineringar och andra skivan släpptes i januari i år (2011). Titeln är 21 eftersom den representerar den människa hon hunnit bli och det stadiet i hennes liv som hon befinner sig i just nu.

Mina tankar och kort om låtarna

Jag har läst recensioner som alla höjer Adele till skyarna och delvis är jag beredd att hålla med. Hon har en fantastisk röst som inte alls skvallrar om hennes unga ålder och det är definitivt den typ av distinkta röst jag gillar. Antydan till heshet och kraft i rösten är underbart, vackert och sexigt. Men sedan är det för mig något som inte riktigt finns där i alla låtar. Men kanske är det bara så att jag hade så höga förväntningar eller så behöver man lyssna flera gånger än vad jag gjort för att låtarna verkligen ska fastna.

Några undantag finns det, singeln Rolling in the deep är en riktig höjdare. Skönt soulig med mer än bara en aning flirtande till svunna tiders musik. Melankoliskt men starkt och skön takt som man inte kan låta bli att gunga med i.

He won't go leder mina tankar en aning till en gammal Kelis-skiva (ni vet den med Caught out there där hon ropar ut sitt hat för en gammal flamma).

The Cures gamla Lovesong får en revival med Adeles vackra röst, även om originalet faktiskt heller inte går av för hackor. Det är en ballad, liksom de flesta låtarna på skivan men

Set fire to the rain handlar om sviken kärlek och är visserligen också balladig men lite pampigare, den fastnade jag för ganska lätt och den kommer nog att spelas en del i hörlurarna.

En annan favorit är nog Someone like you som textmässigt påminner mig lite om en annan favorit, Escobar och Heather Nova med Someone new.

Och så förstås One and only, så nu när jag ser tillbaka på vad jag skrivit inser jag att det faktiskt var en del bra och skivan vinner nog på fler lyssningar.

21 är alldeles utmärkt bakgrundsmusik, kanske till en god middag eller en skön stund i fåtöljen med en bra bok och ett gott vin. I bilen kanske jag skulle somna till de lugna låtarna som ibland går lite in i varandra och det är nog de som drar ner mitt betyg något. Det är absolut en bra platta med en fantastisk sångerska men jag vill ha mer som sticker ut. Tack vare hennes röst och hennes känsla ger jag ändå skivan 4-4½ av 5 i betyg.

Artister att jämföra med

Egentligen går det inte riktigt att jämföra henne med någon annan, hon låter så säregen så har man en gång hört hennes låtar som vet man när det är hon. Röstmässigt och i vissa låtar finns det drag av både KT Tunstall och Melody Gardot och ibland hör man nästan lite Supremes-toner. Rekommenderar för övrigt både KT och Melody som båda gör bra och skön musik.

Bilder på 21 - Adele
21 - Adele adele - 21 - Adele
21 - Adele

JanneRafiki

JanneRafiki

18-04-2011 14:38

Jag tycker att det många gånger känns nästan meningslöst att klassificera musik. Många drar öron till sig så fort de hör ordet jazz, fast det finns massor av jazz-influerat som de med säkerhet skulle gilla. Fast bra beskrivet av mixen, sedan kanske andra hör mera jazz än soul ;)

tarzan90

tarzan90

17-04-2011 18:00

Perfekt

schkog

schkog

17-04-2011 13:41

bra

Läs mer om den här produkten
Den här recensionen av 21 - Adele har fått betyget:

1. JanneRafiki