Åk buss i Bergamo, Italien.

5  07-08-2010

Fördelar:
Skönt att inte behöva parkera en bil .

Nackdelar:
Bussen tillbaka till hotellet gick sällan på helgerna .

kuligheter

Om mig: Stolt tvillingpappa till Sagoalvan och Fiskelyckan här. : - ) ( Blogg :http://sagoalvan.blogspot....

Medlem sedan:10-04-2010

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar
Atb buss

I rutan i fronten står siffran på bussen och vart bussen ska.

Biljett försäljning

Hitta till försäljningsstället var inte svårt alls. Vi klev av taxin vid Bergamos tågstation( Stazione FF.SS ) och efter vi åkt en röd Hop on Hop off sightseeingbuss hade vi sett Atb:s kontor bara lite längre upp för gatan Viale Papa Giovanni XXIII. Följ bara gatan uppåt och leta efter ett litet hus på höger sida om vägen med romerska kolonner och bokstäverna Atb på rutan.( se bild fotad från vår hyrbil ett par dagar senare ). Den korsande gatan heter Via g. Camozzi. Deras adress är Largo Porta Nuova som verkar vara korsningens namn.
Kontakt

Mail :
atbpoint@atb.bergamo.it

Telefonnummer
035.236.026 öppet mån-fre kl 8.15- 6.45
Öppet tider på Atb point

Alla dagar 7.20 – 19.15 stängt för lunch 12-14 ( kontrollera på dörren för säkerhets skull- jag tog informationen från en broschyr och jag har för mig att deras lunch stängda var lite annorlunda ).

Pris

Vi köpte på oss de traditionella turistbusskorten. 72 timmar för 5 EUR/st. Då vi senare hade kvar 4 stycken oanvända 72 timmars kort gick vi tillbaka för att höra om det gick att återfå beloppet på de totala priset 20 EUR då vi hyrt bil. Kvinnan i informationen till höger in i det lilla huset kan engelska, det kan däremot inte männen som säljer busskorten, men de kom ändå fram till att det var OK att vi fick tillbaka pengarna- men lita inte på det ; tror min fru och dotter var så söta ( de fick gå in själva ) då jag trodde de hade bättre chans att få tillbaka pengar på de oanvända busskorten och jag fick ju rätt :- ).

Ha gärna kontanter till bussbiljetterna för inget av de fyra bank kreditkorten vi hade med oss fungerade- de skulle stå deras Bancomat på kortet bakpå så kontanter torde gälla för alla skandinaver.

Hur fungerar bussbiljetten

Första bussen du kliver in på går du fram till den gula apparaten bakom förarhytten, alternativt mitten av bussen ( de var lite olika placerade ) och stoppar in bussbiljetten så stämplas den – därefter gäller den i 72 timmar och du behöver inte ta fram och visa biljetten på varje buss utan det är bara att kliva på fram, på mitten eller bak i bussen.
Busstidtabeller

Jag rekommenderar starkt att ta alla tabellerna och en karta i Atb huset – då ser man lätt ser var bussarna går och hur de åker och när. Vi hamnade ofta vid samma bussstationer för vi hittade till dem och det var lätt att se när bussen skulle gå.

Vi hade även hjälp av Atb:s busslinje karta senare när vi hyrt bil då det var enkelt att på den se vart man skulle så vi kunde slå in det på Gps:n
Var kan man åka

Med turist biljetten får man åka på alla linjer- även 1:an som går till flygplatsen. Det står 1 Aeroporto på bussen ( se bild ) .

Vi använde oss mycket av 1A då vi åkte till vårt hotell i Grassobio i närheten av Bergamos flygplats.

Om du ska från flygplatsen till Bergamo ( stannar vid Järnvägsstationen ) tar du bussen utanför ingången, den är till höger utanför. På flygplatsen finns en information där är det också möjligt att köpa turist biljetterna, tag gärna en Bergamo stadskarta där också. Informationen var dock inte öppen tre av fyra gånger vi var där. Det finns även en turist information vid Bergamos tågstation om ni behöver stadskartan eller turist broschyrer- vid Bergamos tågstation pratar de riktigt bra engelska.

Man kan även åka till Zoo:et på samma biljett . Zoo:et heter Parco Faunistico Le Cornelle men hållplatsen ligger en bra bit från Zoo:et så ha gympaskor ! På infomationen på Atb point var kvinnan snäll och ritade in på kartan var Zoo:et låg samt vilken linje man skulle ta.

Ännu mer att åka och se dit bussbiljetten går:
Åk till Citta Alta Funiculare( C:a 240 meter lång och 85 meter uppåt) – en slags linbana på räls; busskortet gills även här. Promenera sedan igenom hela den gamla staden till nästa Funiculare: San Vigilio( från 1912 ) och tag även den . Åk de 630 meterna ( 90 meter upp ) och promenera upp till en liten borg ( följ bruna skyltar till höger när du kommit upp med Funicularen / linbanan på räls ).

Så med Atb bussarna når du hela Bergamo, Grassobio samt flygplatsen.
Biljettsorter

Det finns 1 dags biljett, 3 dagars biljett, samt månadskort för olika zoner ( som turist om du stannar mindre än 2 veckor tjänar man inget på att köpa ett sådant ).

Bussar

Ser ut som de allra flesta bussar, däremot är chauffören inne i en egen hytt, kanske för att han inte ska bli störd. Det finns STOP knapp för där man vill kliva av att plinga på. Se bilder på de färggranna bussarna.

Rekommenderas

Ja att åka buss i Bergamo är enkelt och man behöver då inte ha koll på vart man parkerat bilen utan kan hoppa runt på olika bussar gå av och promenera och uppleva staden på nära håll.

Bilder på ATB Bussbolag, Bergamo

hi hi ja mamma är söt !

froggo2

froggo2

08-08-2010 14:46

Toppenbra och användbart restips i lagom långt format! :D

Den här recensionen av ATB Bussbolag, Bergamo har fått betyget:

1. khazjess