Alecta försäkring

5  30-11-2007

Fördelar:
Allt

Nackdelar:
Inga

evasweden

Om mig: "Tant" från Skåne. Favoritband WILMER X/NISSE HELLBERG.

Medlem sedan:13-09-2006

Videorecensioner:43

Den här recensionen har betygsatts av 11 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Jag fick förtidspension för ett par år och fick då reda på att jag hade Alecta som mitt Pensionsförsäkringsbolag och att det var min arbetsgivare som hade betalt till dom och inte jag själv.

Jag tog kontakt med Alecta för att se om jag hade pengar att hämta ut då jag hade varit sjukskriven i många år och sedan fått förtidspension.
Jag fick retorativt för 10 år tillbaka och gissa om det kändes kanon (ja pengarna är ju slut igen men men....).
Jag får ut 1400:- i månaden av Alecta pga att jag blev sjuk/fick förtidspension.
Och med dagens pensioner så är 1400:- mycket pengar.

Går du med i Alecta (eller hör med din arbetsgivare om han är med där) så gäller detta:
Skulle du bli sjuk får du till att börja med ersättning från din arbetsgivare och Försäkringskassan. När du varit sjuk i mer än 90 dagar får du även ersättning från Alecta. Det får du för att du har tjänstepension hos oss och den delen i din tjänstepension kallas Sjukpension.
Med sjuk menar vi här att du är sjuk minst 25 procent av din arbetstid.

Detta gäller vid pension:
Hur stor tjänstepension du får beror på den lön du har när du går i pension och hur länge du har tjänat in tjänstepension. En förutsättning för att få full förmånsbestämd tjänstepension är att du har full tjänstetid, det vill säga 360 månader. Om tjänstetiden är kortare än 360 månader, minskas din pension med 1/360 för varje månad som saknas.
När det gäller den premiebestämda tjänstepensionen startar även här utbetalningen automatiskt. Hur stor din tjänstepension blir beror på hur mycket som har betalats in och vilken återbäring du får.
Tjänstegrupplivförsäkringen och möjligheten till sjukpension upphör att gälla när du pensioneras.

Lhasa

Lhasa

08-06-2010 09:46

Det är bra när det fungerar men det är så många som det krånglar för.

Den här recensionen av Alecta Pensionsförsäkring har fått betyget:

1. svanmagnus