Bokband i 24 delar, Allt om krukväxter

5  24-04-2012 (25-04-2012)

Fördelar:
Man lär sig mycket om blommor .

Nackdelar:
Inga .

Hur intressant är boken?

Informationsnivå

Jämfört med liknande böcker

universum777

Om mig: Om ni betygsätter mig så betygsätter jag er! Men betygsätt då min senaste recension, så jag inte be...

Medlem sedan:12-09-2010

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Jag har ett bokband om 24 böcker som handlar om krukväxter. De är utgivna av ICA-förlaget.

Författare är Maja-Lisa Furusjö
Redaktör är Carin Swartström
Formgivning är Christer Petersson

Det var länge sedan jag köpte dessa böcker och jag har för mig att jag "prenumererade" på dem och fick en och en. Men jag kommer inte ihåg hur mycket varje bok kostade, eller allihopa tillsammans.

De två första handlar om "Skötsel och råd" av krukväxter.

Den första boken innehåller:

Skötsel och råd
Jord som krukväxter trivs i
Växter som inte vill ha kalk
Vattna rätt
De här växterna vill ha en jämn tillgång på vatten
Växter som är känsliga för vatten på bladen
Praktiska råd vid vattning
Växternas krav på näring
Växternas krav på ljus
Ge krukväxternas rötter svalka
Måttligt ljuskrävande växter
Norrfönster
Växter som kan placeras inne i rummet
Omplantering
Revsticklingar
Ledsticklingar
Underjordiska utlöpare
Förökning genom delning

Det är cirka 60-70 sidor i varje bok.

Del 3-5 handlar om "Blommor i kruka

I de böckerna är det ett uppslag för varje krukväxt, vad de heter på svenska och latinska. En bild på växten. Hur man förökar växten. Skötselråd: Hur man vattnar och ger näring till växten, hur mycket ljus den ska ha och hur varmt den ska stå. Sedan i vilken jord den ska planteras i och hur den ska omplanteras.

Del 6 och 7 handlar om Bladväxter

Det står i de böckerna samma som i del 3-5, men dessa blommor blommar inte. De har bara blad.

Del 8 handlar om Kaktusar

Där får man reda på:

Så trivs kaktus
Omplantering
Särdrag hos kaktus
och sedan olika namn på olika kaktusar och hur man sköter var och en av kaktusarna.
Några namn på kaktusarna är: Gubbskäggskaktus, Krypkakaktus, Kägelkaktusar, Nattens dro0ttning, Igelkottskaktusar, Svärmors kudde, Kranskaktusar, Vårtkaktusar, Giftkaktusar, Jordgubbskaktus (jordgubb låter ju gott, men hur ska man komma åt den i en kaktus?)

Del 9 handlar om Suckulenter

Suckulenter är saftväxter, d v s de har tjocka och köttiga blad eller stamdelar. Suckulenter med köttiga blad kallas bladsuckulenter eller fetbladsväxter. Suckulenter med köttiga stammar heter stamsuckulenter. Stamsuckulenter har nästan aldrig blad. Bladen är omvandlande till taggar eller hår, t ex hos kaktusar4 och Euphorbia.

Del 10 handlar om Lökar och fröer

Den här boken handlar om hur man sätter lökar och fröer.
Det står om hur man vattnar och hhur man ger näring till dem. Sedan står det hur mycket ljus de ska ha och om de ska stå varmt eller kallt. Till sist står det i vilken jord de ska planteras och när de ska omplanteras.

Del 11 handlar om Pynta med blommor

Den ger förslag om hur man pyntar med blommor, både inom- och utomhus.
Inomhus på bord och på fönsterbrädor. Utomhus på balkongväggar och i trädgårdar.
Vårljung är en mycket tacksam växt att ha som prydnadsväxt lite över allt. Vita ytterkrukor med lökar i är mycket stilrent också.

Del 12 handlar om Sommarblommor

På sommaren kan man sätta ut:

Afrikas blå lilja, Agave, Rävsvans, Stjärnklocka, Eldkrona, Leverbalsam, Lejongap, Trädgårdsaster, Krysantemum, Blåvinda, Dahlia, Solvisare, Stor doroteablomma, Sömntuta, Roseniberis, Sommarcypress, Sommarmalva, Gyckelblomster, Nemesia, Prydnadstobak, Purpurhatt, Petunia, Klockfacelia, Salvia, Husarknappar, Fjärilsblomster, Silverek, Indiankrasse och Zinnia.

Man kan sätta dem:
'Utanför fönstret, blkonglådor, plantering, på balkonghen, i terassens unor, i amplar och på uteplatsen.

Del 13 handlar om Möblera med växter

Den handlar om hur man kan möblera med stora bladväxter inne i rummet och hur de sköter om dem..

Del 14 handlar om Dekorera med grönt

Den handlar om:

Kattgräs (till katterna, särskilt inomhuskatter, Dekorationsgräs, Tidig vår. Lök och
kryddor, Timjan, Bär i kruka, För bladens skull, Silverhavre, Taklök, Malört, Lamm-
öron, Silverek, Snittgrönt, Till bruden, Små bollar, Ampelsäv, Vackra bladfärger,
Sidenranka, Blandade suckelenter, Riktigt grönt och Murgröna.

Del 15 handlar om Plantera kärnor

Många växter med frukter som har har kärnor i sig, kan man plantera dessa i jord och låta dem växa, det har jag prövat med en del. Här är en del ni kan pröva:

Kiwi, Okra, Annanas Cherimoya, Jordnöt, Jackfrukt, Papaja, Citrusfrukt (men den bar bara frukt ett år för mig), Melon, Kaffe (har jag haft), Trädtomat (Har jag haft), Persimon, Oljepalm, Japansk mispel, Vattenäpple, Fikon, Batat, Litchi, Mango, Banan, Fikonkaktus, Ris, Pistaschmandel, Avokado (har jag haft, OBS! blir mycket hög!) , Prunusväxter, Granatäpple, Guava, Solanumväxter, Vinranka och Majs.

Del 16 handlar om Kryddor i kruka

Det är ju alltid bra att ha färska kryddor växande hemma, om man har plats. Man kan odla dem i ett växthus, det gtjorde jag.

Följande kryddor kan man odla hemma:

Lök, Dill, Körvel, Äkta malört, Dragon, Gurkört, Paptika, Koriander, Isop, Kryddkrassing, Lavendel, Tomat, Libbsticka, Spansk körvel, Citronmeliss, Mynta,
Basilika, Mejram, Kungsmynta, Bladpersilja, Trädgårdsportlak, Vinruta, Rosmarin, Kryddsalvia, Kyndel, Timjan, Indiankrasse, Potatis och batat, Gurkväxter, Ärter och bönor, Sallat, Månadssmultron.

Del 17 handlar om Vår i huset

Den handlar om hur man "gör vår i huset" med blommor. De vanligaste vårblommorna är:

Jordviva (Primula), Syrenviva (Primula), Fönsterviva (Primula), Toffelblomma, Vårkrokus, Våriris, Luktviol, Dvärgapelsin, Saintpaula, Fönsterazalea, Cineraria, Lyckoklöver, Hortensia, Våreld, Isbegonia, Påskkaktus och lökväxter.

Del 18 handlar om Orkidéer

Orkidéer är vackra och fantasieggande växter, som många skulle vilja odla hemma hos sig i boningsrummet på samma sätt som andra krukväxter.

Men det är bara ett mindre antal av alla orkidétyper som lämpar sig för vanlig rumsodling.
De orkidéplantor som emellanåt säls i blomsterhandeln är till största delen helt olämpliga för hemodling.
Orkidéer som man köper t ex på Kanarieöarna eller i Bangkok får man ingen glädje av, om man inte har eget växthus, för de trivs inte alls i bostadsmiljö.
Det finns egentligen ingen inköpskälla för orkidéplantor i vårt land utanför orkidéföreningarna i storstäderna.
Även de lämpliga orkidéerna kräver viss extra hänsyn och skötsel för att trivas och blomma i våra bostäder.

Del19 handlar om Duka med blommor

Till finare tillfällen kan man ju duka med blommor, som till::

Julen
Rosa, dröm
Vitt och silver
Linblomsgrönt
Blått och lila
Välj en blomma till porslinet
Pynta med en blomma
Duka efter textilier
Den blomstertid nu kommer
Duka internationellt

Del 20 handlar om Orkidéer, del 2

Fortsättning på del 18.

Del 21 handlar om Kaktus i naturen I

Handlar om de stora katusarna som växer i öknen. Men texten går inte på dem så ingående precis.

Del 22 handlar om Blommor i miljö

Boken handlar mest om hur man dekorerar med blommor inomhus. De blommor man kan dekorera med är bl a:

Amaryryllis, Klänglilja, Ros, Mimosa, Gerbera, Nejlika, Tulpan, Bukettanemon, Kalla, Nerine, Freesia, Brudslöja, Guldalströmeria, Ranunkel, Syren, Lupin, Liljekonvalj, Blåklint, Paphiopedilum, Ixia, Luktärt, Blåklocka, Gladiol, Dendrobium, Rosenstav, Kapstjärna, Cymbidium och Liljor.

Del 23 handlar om Kaktus i naturen II

Fortsättning på del 21.

Del 24 handlar om Vackra vita blommor

Handlar om vita blommor, som:

Vårljung, Snödroppe, Jordviva, Hyacint, Pärlhyacint, Narcisser, Amaryllis, Liljekonvalj, Fönsterazalea, Cineraria, Hortensia, Luktjasmin, Doftranka, Saintpaula, Tusensköna, Margerit, Flitiga Lisa, Ranunkel, Cyklamen, Kalla och Begonia.

Min åsikt

Jag tycker att detta band är mycket användbart, när man inte är säker på hur man sköter vissa växter.

Bilder på Allt om krukväxter: Bokband i 24 delar
Allt om krukväxter: Bokband i 24 delar 002 - Allt om krukväxter: Bokband i 23 delar
Allt om krukväxter: Bokband i 23 delar

Den här recensionen av Allt om krukväxter: Bokband i 24 delar har fått betyget:

1. kuligheter
  2. Sagoalvan
  3. erkan00

Inred lantligt på ditt eget sätt: Bohemiskt, industriellt, elegant, shabby chic - Anna Örnberg Inred lantligt på ditt eget sätt: Bohemiskt, industriellt, elegant, shabby chic - Anna Örnberg
Hem & Trädgård - Språk: Svenska
1 recension
Köp nu för endast 149,00 kr
Grönsaksodling: enkelt, ekologiskt & gott - Lena Israelsson Grönsaksodling: enkelt, ekologiskt & gott - Lena Israelsson
Hem & Trädgård - Språk: Svenska - Antal sidor: 143
Den här produkten har ännu inte recenserats. Betygsätt nu
Köp nu för endast 195,00 kr
Smarta knep för ett trendigt hem - Bridget Bodoano Smarta knep för ett trendigt hem - Bridget Bodoano
Hem & Trädgård - Språk: Svenska - Antal sidor: 304
Den här produkten har ännu inte recenserats. Betygsätt nu