Underbart god chokladtårta från Almondy

5  12-02-2012

Fördelar:
God, räcker till flera personer, bra förpackning

Nackdelar:
Onyttig

sjubarnsmamma

Om mig: Jaha, då blev det mindre läsningar och betygsättningar efter ciao:s förändringar. Det var inte ovänt...

Medlem sedan:17-11-2010

Recensioner:2086

Den här recensionen har betygsatts av 14 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Marängtårta med mjölkchoklad

Denna underbara tårta kommer från Almondy. Två killar som heter Kent och Lennart hade en dröm om att bygga en båt och resa världen runt, men så upptäckte de ett hemligt recept från 1890 talet och receptet de fann var på en oemotståndlig mandeltårta. Det blev den första tårtan på en rad av andra smaker.

Ingredienser
Socker, äggvita, vatten, vegetabiliskt fett, glukossirap, grädde, mandel, aprikoskärnor, äggula, kondenserad mjölk, kakaosmör, skummjölkspulver, kärnmjölkspulver, kakaomassa, smör, vasslepulver, stabiliseringsmedel (sorbitol, cellulosa gummi, pektin, gellangummi), kakaopulver, emulgeringsmedel (sojalecitin, mono- och diglyceriders mjölksyraestrar, mono- och diglycerider av fettsyror), salt, kaffe, arom.I

Innehåller mjölk, ägg, sojalecitin, mandel. Kan innehålla spår av jordnötter.
Innehåller Marabou mjölkchoklad (12%)
och maränger (6%)

Näringsvärde per 100 gram
Energi 1650 kJ / 400 kcal
Protein 9,5 g
Kolhydrater 43 g
Fett 21 g

Utseende, smak och konsistens

Denna tårta är rund i sin form och när den inte är skuren i delar så ser man att tårtan har ett överdrag av choklad. När man har delat tårtan så kan man se att tårtan har mandelbottnar och att den är fylld med chokladkräm. Sedan finns det mjuk kola och en söt fluffig visp. Små spröda maränger pryder tårtan och ovanför allt det där goda så ser man alltså chokladöverdraget. Innan man delar tårtan så ser den mycket lyxig ut. Det gör den även som delad men chokladöverdraget kan spricka i sönder när man delar men det gör inte smaken mindre god för det. Smaken av choklad är naturligtvis framträdande, speciellt chokladkrämen som är mellan bottnarna. Man smakar även marängerna och den goda mandelbottnen. Den är ju lite söt faktiskt men fruktansvärt god. När det är så mycket choklad så kan man tro att den ska vara smetig men den är inte det.
Tårtan är cirka 3-4 cm tjock och cirka 16-17 cm i diameter. Tårtans volym är på 400 gram och den ska räcka till 6-8 personer. Jag tycker att det är alldeles lagom. Vi hade denna tårta idag och vi var 9 personer och vi fick en liten bit var. Jag tyckte att det var lagom. Nu hade vi två tårtor till och det gick åt men ska man bara ha den som fika till kaffet tycker jag att en tårta räcker. Vill man så kan man krydda till den med vispad grädde eller glass. Det blir som pricken över i:et kan man säga. Barnen blir naturligtvis glada när de både får tårta och klass på en och samma tallrik.

Förpackning och pris

Tårtan ligger på en papptallrik kan man säga inuti en pappförpackning. Man öppnar på den ena sidan på förpackningen och det gör man med en remsa som man drar bort. Äter man inte hela tårtan så kan man faktiskt lägga tillbaka den delen som blev över och få ihop sidan igen med en flik som man sätter in i en flik på förpackningen. Där man har dragit bort remsan. Förpackningen går i den gula färgen. Den känns varm på något sätt och det gör att man ibland blir sugen på den bara man råkar se förpackningen. Speciellt en varm sommardag eller en fin vårdag då man kan gå ut och sätta sig i trädgården. På förpackningen så finns det en läcker bit av tårtan och den ser verkligen inbjudande ut. På sidan om den trekantiga tårtbiten så ser man en bild av ett mjölkchoklad. Man kan inte ta fel alltså på smaken. Ovanför bilden står det marabou i vit text på rött underlag. Almondy står det allra längst upp och den ser man i en fin läcker brun färg. Under den texten så står det vad tårtan innehåller för något. Denna tårta kostar 35 kronor i vår affär.

Information

Det står information på förpackningen, men missar man det så kan man läsa det här. Tårtan innehåller 400 gram och att den är tillräcklig för till 6-8 personer. När man köper tårtan så är den djupfryst. Upptiningen tar bara 20 minuter, men det är för en tårtbit. Är det hela tårtan så är tar upptiningen hela 45 minuter. Man kan förvara den i frysen vi -18°C eller kallare: 12 månader. Tårtan är glutenfri och den är även fri från konserveringsmedel samt artificiella färgämnen.

Vill man testa på fler smaker av tårtor från almondy så kan man kika på
  • Mandeltårta
  • Mandeltårta med dajm
  • Mandeltårta med dajm och apelsin
  • Mandeltårta med kola och jordnötter
  • Mandeltårta med mörk choklad
  • Cheesecake Lemon
  • Cheesecake Raspberry
  • Kalastårta
  • Almondy mandeltårta toppad med bitar av Toblerone

Mitt omdöme i helhet om denna tårta

Jag har testat några av Almonys tårtor och jag tycker att de andra har varit jättegoda. Några lite mer sötare än den andra men mycket goda ändå. Idag fick vi gäster och de hade med sig tre av denna sortens tårtor och det var en intressant upplevelse faktiskt. Jag hade aldrig smakat denna tidigare och när jag såg att den var med mjölkchoklad så dömde jag ut den direkt. Jag är inte så glad för choklad och oftast när jag äter choklad så tycker jag att det är för sött. Jag tog bara en liten bit för att vara artig men jag blev mycket positivt överraskad. Den smakade mycket gott och inte så söt som jag trodde att den skulle göra. Döm av min förvåning när jag till och med gillade chokladen som fanns i tårtan. Den är inte smetig när man äter den och den kletar inte heller som många chokladtårtor kan göra. Den smälter nästan i munnen och den känns inte så kompakt. Jag tog mer än den första lilla biten. Inte bra för mitt blodsocker man jag firade ändå min 40-års dag (några dagar senare) och ibland måste man få synda. Jag kommer dock att synda fler gånger med denna underbart goda tårta. Man ska kanske inte rekommendera sådana här produkter egentligen med tanke på att den inte är hälsosam men jag gör det ändå. Den får faktiskt full pott. Det vill säga fem stjärnor av fem möjliga. Naturligtvis så rekommenderar jag den också. Ät och njut.
Bilder på Almondy Marängtårta med Mjölkchoklad

Superbra :)

henrikwango

henrikwango

14-02-2012 23:06

Bra recenserat om denna tårta som ser så god ut. Betyget dröjer någon dag :)

Den här recensionen av Almondy Marängtårta med Mjölkchoklad har fått betyget:

1. sparks