Apple iMac - Core 2 Duo 2.8 GHz - 2 GB - 320 GB - LCD 24"

Apple iMac - Core 2 Duo 2.8 GHz - 2 GB - 320 GB - LCD 24"

PC - Allt-i-ett - 2 GB

Recension av "Apple iMac - Core 2 Duo 2.8 GHz - 2 GB - 320 GB - LCD 24""

publicerad 2012-01-25 | kuligheter
Medlem sedan : 2010-04-10
Familjens blogg :http://sagoalvan.blogspot.se/
Fördelar Jag gillar verkligen Mac.
Nackdelar -
Design
Funktioner
Prestanda

"Apple iMac Core 2 Duo 2.8 Ghz- 24 ""

Apple iMac Core 2 Duo 2.8 GHz - 24" TFT

Apple iMac Core 2 Duo 2.8 GHz - 24" TFT

iMac 24-tums 2,8 GHz Intel Core 2 Duo

Det här är min gamla dator som jag använde mycket flitigt förra året då jag haft den till att arbeta med hemifrån. Man kan undra varför jag valt en Mac i hemmet kanske men det är väl en enkel förklaring till det och det är för att jag har Apple iMac på jobbet och visst att jag kände en viss osäkerhet från början och det kändes ju lite tokigt att jag hade så mycket annan daatutrusning hemma men nu behövde köpa en Mac för att inte känna mig vilsen på jobbet.

Det är faktiskt väldigt bra om man har liknande utrustning på jobbet som hemma för att det ska underlätta allt jobb man gör. Kan säga att barnen grät inte direkt då de fick uppgraderade datorer av mina gamla men jag har ändå inte kunnat riktigt säppa detta med de jätte tower så nu har jag löst det hemma med att ha både och. Man behöver dock inte känna sig helt vilsen för det går att ha windows även på sin Mac och det har jag på den här datorn.

En del saker är lite annorlunda på Mac:en och exempelvis kanske du vill ta en printscreen eller en skärmdump- hur gör man då. Dottern undrade över detta då tangentbordet hon använder nu inte har en sådan funktion att bara trycka på en knapp för att spara en bild och här kommer hemligheten hur man gör en skärmdump med sin iMac: Tryck Commando- shift och 3 på tangentbordet står det cmd, en uppåtpil och sedan 3:an. Då hör man ett tydligt klick som om iMac:en tar en bild och det är precis det som händer, hela skärmen blir avbildar och hittas sedan i Finder direkt under bilder.

Vill man istället bestämma själv exakt vilket fönster man vill kopiera tryck Commando-shift och 4 då får du upp ett verktyg och kan sjäv bestämma exakt vilken del av skärmen som du vill kopiera.

En iMac har massa appar precis som en iPhone och med dem tar du dig lätt in i de olika programmen. Hittar du inte det du letar efter gå till Finder och sök direkt i rutan. Ex vill du söka på bilder med ordet ros i sig kommer ALLA rosbilder pp. Mycket praktiskt för den som hanterar mycket fotografier.
Olika knappar och funktioner

För att sätta på iMac:en tryck på baksidan av den på vänster sida. Cd-inticket sitter å höger sida av skärmen och har man ett tangentbord med en ejekt knapp kan man trycka där för att få ut skivan mycket smidigt och enkelt.
Vad är bäst med Mac:en ?

Jag tycker absolut att det är att den är nästintill ljudlös, det kan låta lite när en skiva snurrar men i övrigt är den nästintill helt tyst.
Pris

Jag gav i storleksordningen c:a 15.000 kronor för denna. Tror nog att den går att få ex. begagnad till ett mycket bra pris.
Övrigt

En annan sak som är superbra med Mac är att om den någonsin skulle låsa sig så låser den bara exakt det programmet som man var i det går att enkelt fortsätta att jobba med något annat medan det programmet tänkt klart. En sådan sak hatar jag med Windows, har det låst sig ja då är det låst och man måste hålla på och trycka control alt delete och stänga av program som är i gång till den slutar vara låst. Detta tycker jag är superbra med Mac:en att jag kan ändå fortsätta att jobba i något annat program eller kolla mail eller skriva ett Word dokument till jag väntar på att programmet som låste sig är klart. Fungerar inte det kan man alltid tvångsavsluta programmet som krånglat( hänt mig en endaste gång).

Det är enkelt att komma i gång med sin iMac och det då USB uttagen sitter på datorn som även är skärmen når man dem aningen bättre än på en tower dator där du ska böja dig under bordet för att komma åt uttagen.

Rekommenderas

Ja fundera på om inte en Mac är ditt nästa val av dator : - )

Den här inlägget har blivit läst 2625 gånger och utvärderats till

Produktinformation : Apple iMac - Core 2 Duo 2.8 GHz - 2 GB - 320 GB - LCD 24"

PC - Allt-i-ett - 2 GB

Produktbeskrivning: Apple iMac - Core 2 Duo 2.8 GHz - 2 GB - 320 GB - LCD 24"

Typ: PC

Formfaktor: Allt-i-ett

Lokalisering: Svenska / Sverige, Norska / Norge, Danska / Danmark

Processor: 1 x Intel Core 2 Duo 2.8 GHz ( Dubbelkärnig )

Cacheminne: 6 MB L2-cache

Cache/processor: 6 MB

RAM: 2 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR2 SDRAM - 800 MHz - PC2-6400

Kontrollerkort: SATA ( SATA 3Gb/s )

Hårddisk: 1 x 320 GB - SATA 3Gb/s

Optisk lagring: DVD±RW (±R DL)

Bildskärm: 24" - LCD - 1920 x 1200 ( WUXGA )

Grafikstyrenhet: PCIe x16 - ATI Radeon HD 2600PRO

Videominne: 256 MB GDDR3 SDRAM

Kamera: Integrerad

Ljudutgång: Integrerad - stereo

Nätverksfunktioner: GigE, 802.11b, 802.11a, 802.11g, 802.11n (draft), Bluetooth 2.1 EDR

Strömtillförsel: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Medföljande OS: Apple MacOS X 10.5

Allmänt

MPN: MB325S/A, MB325H/A, MB325DK/A

Typ: PC

Formfaktor för produkt: Allt-i-ett

Inbyggda enheter: Stereohögtalare, antenn, infraröd mottagare

Lokalisering: Svenska / Sverige, Norska / Norge, Danska / Danmark

Cacheminne

Installerad storlek: L2-cache - 6 MB

Cache/processor: 6 MB

RAM

Installerad storlek: 2 GB / 4 GB (max)

Teknik: DDR2 SDRAM

Typ: 1 x SATA - integrerad

Typ av styrgränssnitt: SATA 3Gb/s

Optisk lagring

Typ: DVD±RW (±R DL)

Läshastighet: 24x (CD) / 8x (DVD)

Skrivhastighet: 24x (CD) / 8x (DVD±R) / 4x (DVD±R DL)

Återskrivningshastighet: 16x (CD) / 6x (DVD-RW) / 8x (DVD+RW)

Bildskärm

Bildskärmstyp: LCD

Diagonal storlek: 24"

Ursprunglig upplösning: 1920 x 1200 ( WUXGA )

Bredbildsskärm: Ja

Typ: Mikrofon

Nätverk

Typ: Integrerad

Stöd för Wireless LAN: Ja

Datalänkprotokoll: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft), Bluetooth 2.1 EDR

Standarder som följs: IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft), Bluetooth 2.1

Expansion/Anslutning

Kortplatser: 2 (totalt)/ 0 (ledig) x SO DIMM 200-stifts

Gränssnitt: 1 x Mini-DVI ¦ 1 x FireWire - 6 pin FireWire ¦ 1 x FireWire 800 ¦ 3 x USB 2.0 ¦ 1 x ljud - SPDIF-utgångar/-hörlurar ¦ 1 x ljud - SPDIF input/line-in ¦ 1 x LAN (Gigabit Ethernet) ¦ 1 x IrDA

Diverse

Inkluderade tillbehör: Fjärrkontroll, rengöringsduk

Strömtillförsel

Typ av enhet: Nätaggregat

Nominell spänning: AC 120/230 V ( 50/60 Hz )

Effekt: 280 Watt

Operativsystem / Programvara

Medföljande OS: Apple MacOS X 10.5

Mjukvara: Drivrutiner och hjälpprogram, Apple QuickTime, Apple Mac OS X Mail, Apple iChat, Apple iCal, Apple DVD Player, Apple Address Book, Apple Safari, Apple Dashboard, Apple Spotlight, Apple XCode Developer Tools, Front Row, Photo Booth, Apple iLife '08, Apple Spaces, Apple Quick Look, Apple Time Machine

Miljöstandarder

EPEAT-kompatibel: EPEAT Silver

ENERGY STAR-godkänd: Ja

Tillverkarens garanti

Service och support: 1 års garanti

Service och support (specifikationer): Begränsad garanti - 1 år ¦ Tekniskt stöd - telefonrådgivning - 90 dagar

Mått och vikt

Bredd: 56.9 cm