Kamerorna

iPodtouchi

Om mig:

Medlem sedan:11-01-2011

Recensioner:17

Den här recensionen har betygsatts av 8 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Nu har jag haft min iPad 2 i knappt en vecka och jag märker att det är en lysande produkt. iPad 2 har en dual-core processor alltså är den två gånger snabbare än första, bak och framkamera, den är tunnare, den är lättare, och den har samma batteritid som förra alltså 10 timmar.

== Kameror & FaceTime ==

Nu var det på tiden att iPad fick kameror. Kameran på framsidan är på 0.3MP och filmar i VGA kvalitet och kameran på baksidan är på 0.7MP och filmar i HD (720p). För många är kamerorna en besvikelse i iPaden, men jag tycker faktist att de är bra. Egentligen tycker inte jag att man ska kräva så mycket av en kamera på en surfplatta. iPad 2 behöver därför ingen iPhone 4 kamera med blixt, det räcker alltså med iPod Touch 4 kameran. Nu låter det kanske som att kamerorna på iPad 2 är helt meningslösa? Nej, definitivt inte - vi kan ändå se nyttan i att ha kamerorna där. Du kan till exempel snabbt ta en bild på din nya affärskontakt på mötet och spara i adressboken, ta bilder till ditt offertunderlag när du gör kundbesök och så har du givetvis facetime som onekligen blir lite roligare på iPad 2:s stora skärm. Det är inte så troligt att du springer runt med din iPad 2 som en ovanligt stor och otymplig stillbilds- eller videokamera för att föreviga de där speciella tillfällena i ditt liv. Ska vi sammanfatta kamerorna så kan vi säga att de åtminstone finns där.

Prestanda

Den är betydligt snabbare än ettan och andra surfplattor fastän den bara har 512MB RAM. Grafiken är toppen, den är faktist 9 gånger snabbare än förra ipads grafik enligt Apple själva. Med allt detta som de har tryckt i så har den fortfarande den otroliga 10 timmars batteritiden. Sammanfattat: Den största nyheten i iPad 2 är kanske det som hänt på insidan - snabbare processor och kraftfullare grafik. Förra generationens iPad var först med Apples nya A4-processor som nu finns i iPhone 4, iPod Touch och Apple TV 2, och nu har Apple vässat iPad 2 rejält med den nya generationens A5 Dual Core-processor som precis som namnet avslöjar är dubbelkärnig. Apple har lyckats förbättra batteritiden trots att iPad 2 blivit tunnare och snabbare, 10 timmar oavbrutet användande med påslaget wifi säger Apple - och det verkar stämma. Under våra första tester med iPad 2 kan vi konstatera att även med mycket användande så håller sig batteritiden imponerande länge.

Apples nya A5 soc (system on a chip) består förutom av själva processorn (som bygger på ARM A9 nerklockad till 900 MHz för att få ut mer batteritid) även av en grafikprocessor (PowerVR SGX 543 MP2), som är 9 gånger snabbare än den som finns i första generationens iPad, och 512 MB DDR arbetsminne,  vilket är dubbelt så mycket som i första generationens iPad.

Design

iPad 2 är nog den enda surfplattan med en sådan vacker design. Apple har nu blivit av med kanterna och den blir då lättare att hålla i än föregångaren. På 8.8 mm tar den till och med iPhone 4 på sina 9.2 mm. Jag tycker att iPad 2 är otroligt vacker. Direkt när man ser den får man ett sug efter en. Den har alltså fått en liten ipod touch 4 utseende fastän med aluminium på baksidan. Jag måste faktist tillägga att baksidan på iPad 2 är lenare än på ettan. iPad 2 har dessutom fått en välkommen förändring - en mycket planare baksida än sin föregångare, något som gör att den ligger stadigt på bordsskivan när du lagt ner den. Många användare irriterade sig på föregångarens mer bulliga form, vilket gjorde att den inte låg plant på bordet.

iPad 2 jämfört med andra

Så vilken ska man ha, iPad 2 eller kanske Motorola Xoom. Nja, som jag ser det är det en liten smaksak. Xoom har ju bättre hårdvara och iPad har bättre mjukvara. Om du gillar att röra om lite på skrivbordet och lägga till gadgets så skall du nog satsa på en Xoom men om du gillar Apples mjuka fina gränsnitt och apparna ska du nog välja iPad 2. Xoom utklassar iPad på kamerorna säger alla men för att vara ärlig, vad behöver man en blixt och en 8MP kamera i en surfplatta på 10" till. iPad 2 är dock snabbare än Xoom fastän iPad 2 bara har 512MB RAM och Xoom 1GB RAM. Apple designar såklart deras egna operativsystem som då är gjord speciellt för bara iPaden. Så det är ditt eget val och jag kan inte säga så mycket om det här, men som jag ser det så är iPad ledande surfplattan på marknaden. Nu har Tegra 3 chipset kommit med Quad-core men det fixar Apple till våren.

Wi-Fi eller Wi-Fi och 3G?

De flesta som vill köpa iPad undrar alltid om de ska ta Wi-Fi eller Wi-Fi med 3G. Jag har en Wi-Fi eftersom att jag har en iPhone 4 med iOS 4.3.1 installerat vilket ger mig en internetdelningfunktion som heter Personal Hotspot. Då kan du alltså sitta på tåget och använda din iPhone som Wi-Fi router till din iPad. Men ifall du inte har iPhone 4 eller så kanske du vill ha GPS funktionen i iPad så ska du nog vara beredd på att betala lite extra för en 3G version.

16GB, 32GB eller 64GB?

Jag tog det säkra före det osäkra och köpte en 64GB. Ska du ta mycket bilder och video med din iPad föredrar jag 32GB eller 64GB. På en 16GB tar minnet slut på en 3 timmars videofilmning med HD kameran på baksidan. Musik och film tar också plats och därför kan man rekommendera er som vill lyssna på musik att köpa 16GB versionen och ni som vill titta på mycket film kan köpa en 32GB eller högre. Appar tar mycket plats, finns appar som tar mellan 50MB upp till hela 1GB. Tänk på att iPad inte har SD kort eller USB ingång.

HDMI utgång

Ett annat smart tillbehör som lanserades tillsammans med iPad 2 är hdmi-adaptern som klarar av att mata ut video ur iPaden i upplösningen 1080p. Med adaptern kan du alltså koppla iPaden till teven via hdmi och få iPadens bild på den stora skärmen. Som en liten bonus fungerar adaptern även med gamla iPad, iPhone 4 och 4:e generationens iPod Touch, men då med 720p upplösning och det funkar då bara med vissa appar.

Smart Covers

Apple har tagit fram ett nytt skyddsfodral, eller skärmskydd snarare, som heter Smart Cover. Det är en tunt skydd i polyuretan eller - om du vill lyxa till det lite - italienskt anilininfärgat skinn som hålls på plats med magneter som sitter i din iPad 2 och i själva skärmskyddet. Smart Cover fungerar bara med iPad 2, den gamla iPad modellen hade inga inbyggda magneter. En fiffig sak är även att iPaden låses så fort du lägger på Smart Cover över skärmen, och öppnas när du tar bort det. Även här är det magneter som ger den möjligheten. Det fungerar riktigt bra och känns smidigt. Ett stort plus är att skyddet är så tunt att det inte gör så att iPaden känns klumpig, det är också otroligt enkelt att ta av det om man vill.

Smart Cover extraknäcker också som ett ställ med två olika lägen - när du öppnar din iPad rullar du nämligen ihop skärmskyddet till en trekantig Toblerone-liknande rulle. Antingen fungerar det som ett liggande ställ som ger en bättre ergonomi när du ska skriva på din iPad 2 - eller så har du stället i stående läge som ger en bättre upprätt vinkel för till exempel bildspel eller filmtittande - se Apples lilla film som visar hur det funkar:

Slutsats och omdöme

Jag älskar Apple produkter men den jag älskar mest är nog min iPad 2. Den underlättar verkligen mycket. På jobbet kan man skriva in möten i kalendern, surfa och läsa email. På tåget kan man titta på film kanske spela lite Real Racing 2 med det inbyggda gyrot. Det finns så mycket i en sådan liten produkt. Den rekommenderas varmt.