Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64 GB

Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64 GB

Surfplatta - RAM: 512 - WLAN, WLAN, IEEE 802.11n, Bluetooth 2.1 EDR, WLAN

Recension av "Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64 GB"

publicerad 2011-04-19 | iPodtouchi
Medlem sedan : 2011-01-11
Fördelar Ljusstark IPS skärm, A5 CPU Dual Core, Snabb grafik, kameror
Nackdelar iPod Touch kameror
Design
Funktioner
Prestanda

"Min iPad 2 64 GB, drömsurfplattan!"

Nu har jag haft min iPad 2 i knappt en vecka och jag märker att det är en lysande produkt. iPad 2 har en dual-core processor alltså är den två gånger snabbare än första, bak och framkamera, den är tunnare, den är lättare, och den har samma batteritid som förra alltså 10 timmar.

== Kameror ==

Nu var det på tiden att iPad fick kameror. Kameran på framsidan är på 0.3MP och filmar i VGA kvalitet och kameran på baksidan är på 0.7MP och filmar i HD (720p). För många är kamerorna en besvikelse i iPaden, men jag tycker faktist att de är bra. Egentligen tycker inte jag att man ska kräva så mycket av en kamera på en surfplatta. iPad 2 behöver därför ingen iPhone 4 kamera med blixt, det räcker alltså med iPod Touch 4 kameran.

Prestanda

Den är betydligt snabbare än ettan och andra surfplattor fastän den bara har 512MB RAM. Grafiken är toppen, den är faktist 9 gånger snabbare än förra ipads grafik enligt Apple själva. Med allt detta som de har tryckt i så har den fortfarande den otroliga 10 timmars batteritiden.

Design

iPad 2 är nog den enda surfplattan med en sådan vacker design. Apple har nu blivit av med kanterna och den blir då lättare att hålla i än föregångaren. På 8.8 mm tar den till och med iPhone 4 på sina 9.2 mm. Jag tycker att iPad 2 är otroligt vacker. Direkt när man ser den får man ett sug efter en. Den har alltså fått en liten ipod touch 4 utseende fastän med aluminium på baksidan. Jag måste faktist tillägga att baksidan på iPad 2 är lenare än på ettan.

iPad 2 jämfört med andra surfplattor

Så vilken ska man ha, iPad 2 eller kanske Motorola Xoom. Nja, som jag ser det är det en liten smaksak. Xoom har ju bättre hårdvara och iPad har bättre mjukvara. Om du gillar att röra om lite på skrivbordet och lägga till gadgets så skall du nog satsa på en Xoom men om du gillar Apples mjuka fina gränsnitt och apparna ska du nog välja iPad 2. Xoom utklassar iPad på kamerorna säger alla men för att vara ärlig, vad behöver man en blixt och en 8MP kamera i en surfplatta på 10" till. iPad 2 är dock snabbare än Xoom fastän iPad 2 bara har 512MB RAM och Xoom 1GB RAM. Apple designar såklart deras egna operativsystem som då är gjord speciellt för bara iPaden. Så det är ditt eget val och jag kan inte säga så mycket om det här, men som jag ser det så är iPad ledande surfplattan på marknaden.

Wi-Fi eller Wi-Fi och 3G?

De flesta som vill köpa iPad undrar alltid om de ska ta Wi-Fi eller Wi-Fi med 3G. Jag har en Wi-Fi eftersom att jag har en iPhone 4 med iOS 4.3.1 installerat vilket ger mig en internetdelningfunktion som heter Personal Hotspot. Då kan du alltså sitta på tåget och använda din iPhone som Wi-Fi router till din iPad. Men ifall du inte har iPhone 4 eller så kanske du vill ha GPS funktionen i iPad så ska du nog vara beredd på att betala lite extra för en 3G version.

16GB, 32GB eller 64GB?

Jag tog det säkra före det osäkra och köpte en 64GB. Ska du ta mycket bilder och video med din iPad föredrar jag 32GB eller 64GB. På en 16GB tar minnet slut på en 3 timmars videofilmning med HD kameran på baksidan. Musik och film tar också plats och därför kan man rekommendera er som vill lyssna på musik att köpa 16GB versionen och ni som vill titta på mycket film kan köpa en 32GB eller högre. Appar tar mycket plats, finns appar som tar mellan 50MB upp till hela 1GB. Tänk på att iPad inte har SD kort eller USB ingång.

Slutsats och omdöme

Jag älskar Apple produkter men den jag älskar mest är nog min iPad 2. Den underlättar verkligen mycket. På jobbet kan man skriva in möten i kalendern, surfa och läsa email. På tåget kan man titta på film kanske spela lite Real Racing 2 med det inbyggda gyrot. Det finns så mycket i en sådan liten produkt. Den rekommenderas varmt.

Den här inlägget har blivit läst 2678 gånger och utvärderats till

• HJenniferJ publicerad 2011-10-01
    Håller med dig, iPad 2 är riktigt bra!
  • absolutciiilla publicerad 2011-04-20
    det låter som en riktig dröm :) bra skrivet

Produktinformation : Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G 64 GB

Surfplatta - RAM: 512 - WLAN, WLAN, IEEE 802.11n, Bluetooth 2.1 EDR, WLAN

Produktbeskrivning: Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G - surfplatta - 64 GB - 9.7" - 3G, Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G - surfplatta - iOS 5 - 64 GB - 9.7" - svart, Apple iPad 2 Wi-Fi + 3G - surfplatta - iOS 5 - 64 GB - 9.7" - vit

Typ av produkt: Surfplatta

Display: 9.7" IPS TFT - LED-bakgrundsbelysning - 1024 x 768 ( 132 ppi ) - Multi-Touch

Processor: Apple A5 ( Dubbelkärnig )

Processorklockfrekvens: 1 GHz

Bildskärm / Diagonal storlek: 9.7 Inch

Märke: Apple

System / Hårddiskkapacitet: 64 GB

Allmänt

MPN: MC984KN/A, MC984NF/A, IS_Ipad2 wi-fi 3g 64GB black DE, MC984FD/A, MC775KS/A, MC775FD/A, IS_Ipad2 wi-fi 3g 64GB white DE, MC775KN/A, MC984KS/A, MC775NF/A

Typ av produkt: Surfplatta

Operativsystem: Apple iOS 5

Display

Typ: 9.7" IPS TFT - LED-bakgrundsbelysning

Upplösning: 1024 x 768 ( 132 ppi )

Pekskärm: Multi-Touch

Trådlös anslutning: 802.11a/b/g/n, Bluetooth 2.1 EDR

Kamera

Digital zoom: 5

HD-videoinspelning: 720p

Egenskaper: Peka för att kontrollera exponering för film eller stillbilder, geografisk märkning av foto och video över Wi-Fi

Framåtblickande kamera: VGA

Plats

Mottagare: A-GPS

Multimedia

Digtala videoformat som stöds: MPEG-4 SP (upp till 640x480), H.264 huvudprofilnivå 3.1 (upp till 720p), Rörelse-JPEG (upp till 1 280x720)

Maximal extern upplösning: 1920 x 1080

Ljud: Mikrofon , högtalare

Stödda digitala audioformat: MP3, WAV, AAC, AIFF, skyddat AAC, Audible, Apple Lossless

Programvara

Förinstallerad programvara: Mail, Notes, Calendar, Contacts, Camera, YouTube, FaceTime, Photo Booth, Safari, Videos, Photos, Find My iPad, iPod, App Store, Maps, Game Center, iBooks, iTunes

Systemkrav för PC-anslutning

Operativsystem erfordras: Microsoft Windows 7, Microsoft Windows Vista, Microsoft Windows XP SP3 eller senare, Apple MacOS X 10.5.8 eller senare

Expansion och anknytningsbarhet

Utökning Kortplatser: 1 x Micro-SIM-kort

Gränssnitt: 1 x hörlursminikontakt (3,5mm) ¦ 1 x Apple Dock connector

Batteri

Teknik: Litiumpolymer

Kapacitet: 25 Wh

Körtid: Upp till 10 timmar

Körtidsinformation: Webbläsning över Wi-Fi - upp till 10 timme/timmar ¦ Videouppspelning - upp till 10 timme/timmar ¦ Ljuduppspelning - upp till 10 timme/timmar ¦ Webbläsning över 3G - upp till 9 timme/timmar

Diverse

Färg: Vit, Svart

Sensorer: Accelerometer, miljöljussensor, treaxlad gyrosensor, digital kompass

Egenskaper: Laddning via USB, VoiceOver-skärmbildsläsare, AirPrint, AirPlay

Djup: 0.9 cm

Höjd: 24.1 cm

Vikt: 613 g

Tillverkarens garanti

Service och support (specifikationer): Begränsad garanti - 1 år ¦ Tekniskt stöd - telefonrådgivning - 90 dagar

Miljöparametrar

Min temperatur vid drift: 0 °C