Apple iPhone

Apple iPhone

Recension av "Apple iPhone"

publicerad 2010-11-02 | Lurvaslurinng
Funktioner
Batteritid

"Apple iPhone"

iPhone

iPhone från appel är en rolig mobil med många funktioner. Min reception handlar om Iphone 2g. Den är till färgen svart och silver, och är en så kallad Touchscreen. Med Touchscreen menas att den inte har några knappar utan att man trycker på skärmen. Den går så vitt jag vet inte att köpa ny på marknaden länge utan finns bara att köpa begagnad.
Funktioner

Kalkylator : En enkel miniräknare som har de nödvändigaste räknesätten som plus, minus, gånger procent med mera. Den är lätt att använda.

Kamera: Kameran är lätt att använda. Bilderna blir hyfsade men inte suveräna .Så det är en hel okej kamera för att vara en mobilkamera, men jag föredrar att ta kort med en vanlig digitalkamera istället för att använda denna.

Kalender: Det är som det låter, en kalender. Man kan se dagar och månader. Men jag saknar att man inte kan se vilket vecka det är.

Mp3-spelare : Finns en mp3 spelar men denna har inte jag andvänt.

Sms : Fungerar som sms brukar göra. Det unika är att man hela tiden kan följa vad man själva har skrivit och vad den som man skickat med har skrivit. Det ser ut lite som en chatt. Man behöver alltså inte gå in i skickade och inkomna som på andra mobiler för att hänga med i kommunikationen. När man skriver så ser det ut som ett tangentbord till datorn där alla bokstäver är var och en för sig. Så här skiljer det sig från många andra mobiler. Det tar ett tag att komma in i hur man skriver och jag uppfattar att det tar längre tid än men en ”vanlig” mobil med knappar när man skriver sms.

Kocka/ alarm : Man ser tiden, och kan sätta alarm. Jag använder själv den som väckarklocka varje natt och det fungerar bra . Den har snooze och man kan sätta flera alarm samtidigt.

Telefonbok: Som det flesta eller kanske alla mobiler har idag finns en telefonbok där man spar sina kontakter . Det gör att man slipper ha allas telefonnummer i huvudet.

Telefonlista: Man kan se vilka nummer som ringt, vilka man har ringt ut och vilka nummer man missat. Inget speciellt med detta. Utan känns ganska självklart att den finns
Appar: Man kan ladda ner olika appar till telefonen . En app är ett litet (o)nyttig program till telefonen. Det kan vara tex ett spel, hemsida (tex facebook), musikprogram (sportify) eller liknade. Apparna kan vara mycket varierande och man måste själv ladda hem dem.
Kort information

3G Nej
GPS Nej
MMS Nej
Inköpsställe

Jag köpte min begagnad av en kompis för 1000 kr. Jag har kolla på internet på olika sidor men inte hittat någonstans man kan köpa denna, så det är nog den begagnade marknaden som gäller. Vill man har en skulle jag råda att kolla på tradera.se eller blocket.se.
Mina åsikter

Jag tycker att det här är en bra och rolig mobiltelefon. Dock känns den mer som en leksak än en telefon och det har satsas mer på funktioner än på själva grunden i telefonen alltså ringandet. Men trots detta så fungerar det utmärkt att ringa med den. Ljudet är bra, man hör tydligt och inga brus eller liknade. Lätt att svara då det bara kräver en knapptryckning. Men själva ringa och svara känns inte som något speciellt eller exklusivare än andra telefoner på marknaden.

När det gäller storleken känns den större och tyngre än många andra telefoner . Den tar gansak stor plast i fickan eller i väskan vilket jag tycker ör en nackdel. Så från att försökt minska ner storlekarna så har de börjat göras större igen. Jag kan inte alls kalla den smidig, utan jag tycker att den ganska klumpig. Men det kanske behövs eftersom den stora skärmen är underbar och är nästan lika stor som hela telefonen. Den känns lyxig och när det är touchscreen känns det som det kan behövas. Så den stora storleken har både sina för och nackdelar.

Rent utseende mässigt är den ganska fin, och känns lite modern och stilen. Att den har Touchscreen gör att den känns lite lyxigare och finare då man slipper fula och slitna knappar. Dock har det börjat komma ut ganska många mobiler med just Touchscreen nu så den är inte unik i sitt slag.

Touchscreen fungerar bra och jag trivs bra med ha det och saknar inte det traditionella knapparna. Min är som jag skrev tidigare begagnad och jag ser inga slitningar på skärmen vilket tyder på bra kvalité. Skärmen är inte så plastig som en del kan vara utan känns mer glasig än plastig.

Jag är expert på att tappa mina telefoner men denna har jag inte vågat tappa. Hört att dom är känsligare och lättare gå sänder än tex Nokias telefoner. Och de känns inte som att den skulle klara något högre fall. Tänker dock inte prova för att kolla dens hållbarhet.

Att man kan ladda ner så mycket olika appar gör att man hela tiden kan förnya och uppdatera sin telefon vilket känns rolig. Det gör så klart att man inte tröttar lika fort på den som man gör med andra telefoner. Man kan ha nästan vad som helst iden. Dock kräver en hel del av mina appar internetuppkoppling. Här ska man tänka på att man inte har något antivirus skydd och man är ju trots allt ute på internet. Hör många telefoner som blivit kapade så de tycker jag man ska ha i åtanke. Man tänker många gånger att man ska skydda datorn men tänker inte på att man sitter och surfar oskyddat på telefonen.

Det farliga med appar är att man sitter och håller på lite för mycket med dessa egentligen onödiga program. Tid som man kanske skulle ha ägnat åt bättre saker. Sen ska man tänka på att dessa appar kan kosta pengar och internetuppkoppling. Så det är inte helt gratis alla gånger som man kanske tror. Men här har dom verkligen kommit på en marknad de kan känna pengar på. Massa onödigheter finns det och dom verkar bli allt fler.

Det lite mer vanliga funktionerna som miniräknare telefonbok, samtalslistor och liknande fungerar helt okej, men det har inget mer eller utstickande som gör att de är bättre än på andra telefoner. Nej det känns ganska tråkiga men funktionella, och den är väl ändå det funktionella som är det viktigaste fast att Iphone och likande mer börjar kännas som lite statusprylar.

Jag tycker telefonen var värd 1000 kr trots at den var begagnad. Men vet inte om jag skulle jätte så mycket mer för den. Den börjar ha några år på nacken och det har kommit ut fler nyare modeller av den. Men för en som inte vill lägga så mycket pengar men ändå vill ha en rolig telefon med funktioner kan jag varmt rekommendera den. Jag anser dock att det inte är en bra nybörjar telefon då det är lite för mycket funktioner och liknade på den och att den nog kräven lite telefonkunskaper.
Sammanfattningvis:
  • Många funktioner (både nödvädniga och mindre nödvändiga)
  • Bra ljud när man pratar i den
  • Fin til ldet yttre
  • Ingen nybörjar telefon
  • Touchscreen

Den här inlägget har blivit läst 2464 gånger och utvärderats till
exceptionell

• muddytrousers publicerad 2010-11-15
    =)
  • NilssonPettersson publicerad 2010-11-14
    Absolut värt ett exceptionellt, får dock återkomma med betyget senare... :)
  • kaka33 publicerad 2010-11-14
    bra

erbjudanden "Apple iPhone"

Produktinformation : Apple iPhone

En revolutionerande mobiltelefon med touchscreen och internetkommunikation.Mobiltelefonen använder en variant av MacOS X med anpassade versioner av program som Safari och Mail. Stöd för tjänster från Google och Yahoo är inbyggt. Gränssnittet är specialanpassat för att fungera med telefonens pekskärm, som bland annat kan fungera som mus eller som ett klickhjul. Telefonen innehåller också en inbyggd Ipod och kan spela både musik och film.

Mobil / Telefondesign: Candybar

Mobil / Kombinerat med: Med digitalkamera / digitalspelare

Vikt: 135, 135 g

Märke: Apple

Mobil / Typ: Smartphone

Mobil / Typ: Mobiltelefon

Bildskärm: LCD-display - färg - 3.5" - TFT

Smartphone-minne: 16 GB, 4 GB, 8 GB

Produktbeskrivning: Apple iPhone svart - 16 GB - GSM - smartphone, Apple iPhone svart - 4 GB - GSM - smartphone, Apple iPhone svart - 8 GB - GSM - smartphone

Typ av produkt: Smartphone

Teknik: GSM

Färg: Svart

Inbyggda komponenter: Digitalkamera, digital spelare

Serviceleverantör: AT&T

Band: GSM 850/900/1800/1900 (Quadband)

Ingångsanordning(ar): Pekskärm (multi-touch)

Formfaktor: Beröring

Operativsystem: OS X

Trådlöst gränssnitt: Wi-Fi, Bluetooth

Digitala standarder för uppspelning: WAV, AAC, AIFF, MP3, Apple Lossless , H.264

Batteri

Runtime-detaljer: Tala - upp till 480 min ¦ Vänteläge - upp till 250 timmar

Mediespelare

Digitala videostandarder som stöds: H.264

Digitala ljudstandarder som stöds: WAV, AAC, AIFF, MP3, Apple Lossless

Minne

Användarminne: 16 GB, 4 GB, 8 GB

Diverse

Inkluderade tillbehör: Hands-free headset, rengöringsduk, USB--kabel, strömadapter, telefonladdningsställ

Bildskärm

Teknik: TFT

Diagonal storlek: 3.5"

Bildskärmsupplösning: 320 x 480 pixlar

Färg för upplysning av display: Vit

Typ: LCD-display - färg

Anslutningar

Anslutningstyp: 1 x utgång för headset - minihörlurskontakt 3,5 mm ¦ 1 x dockningskontakt - 30-stifts dockningskontakt

Organizer

Administration av personuppgifter: Kalkylator

Digitalkamera

Upplösning för bakre kamera: 2 Megapixel

Mobil

Teknik: GSM

Band: GSM 850/900/1800/1900 (Quadband)

Ingångsanordning(ar): Multi-touch

Dataöverföring: GPRS, EDGE

Messaging och Internet

E-postprotokoll som stöds: POP3, IMAP4

CMS (Cellular Messaging Services): SMS

Messaging och datafunktioner: Stöd för PDF, stöd för Microsoft Word, stöd för Microsoft Excel

Publicerad på Ciao sedan: 15/05/2007