Bankkort (Maestro) - SEB

Bankkort (Maestro) - SEB

SEB - Hemsida: www.seb.se

Recension av "Bankkort (Maestro) - SEB"

publicerad 2009-06-25 | Vildis
Medlem sedan : 2009-05-21
Bra
Fördelar Billig årsavgift (och gratis om man är under 21). Låg åldersgräns
Nackdelar Det går inte alltid att använda kortet vid betalning i butik.
Personlig Service
Tjänster
Konkurrenskraft
Tillgänglighet

"Maestrokortet, SEB"

Maestrokortet har en låg åldersgräns. Man kan skaffa kortet när man är 13 år gammal, och om föräldrar eller vårdnadshavare godkänner ansökan. Är man 16 år (eller äldre) så kan man själv ansöka om kortet hos närmsta bankkontor.. Maestro är dessutom gratis när man är mellan 13 och 21 år.Man kan använda kortet till att betala i butiker med elektronisk kortläsare och göra kontantuttag överallt (både i Sverige och utomlands).

Man kan bara betala för de pengar som finns på kortet, och plocka ut jämna summor (dvs hundralappar eller femhundralappar). Har man inga pengar på kontot så kan man heller inte betala för något. Man kan använda sig av internetkontoret (om man är 18 eller äldre) för att kolla kontoutdrag och saldo. Det kan man även göra via telefon eller bankkontor om man har fyllt 16.

Sammanfattning

Jag har själv använt mig av Maestrokortet när jag var yngre och fick använda det gratis. Det har fungerat bra, både i Sverige och utomlands. Det kunde ibland strula när man ville använda kortet för att betala i butiker emellanåt. Det beror på att det är ett så kallat "online-kort", där kortterminalen måste vara direktuppkopplad mot banken, då det görs en saldofråga innan köpet godkänns. Är terminalen inte online kan inte köpet godkännas. Jag märkte av det ibland, och tyckte att det var lika tråkigt varenda gång. Istället fick man plocka ut pengar i ett bankomat och betala kontant. Att plocka ut pengar var aldrig ett problem, bara att betala med kortet ibland.

Det fungerar inte vid internetköp.Vilket kan vara tråkigt om man vill handla över nätet. Men man klarar sig ändå bra på ett maestrokort.

Den här inlägget har blivit läst 1726 gånger och utvärderats till

Produktinformation : Bankkort (Maestro) - SEB