Bankkort (MasterCard) - Ica Banken

Bankkort (MasterCard) - Ica Banken

Ica Banken - Hemsida: www.ica.se

Recension av "Bankkort (MasterCard) - Ica Banken"

publicerad 2010-01-06 | ajohanne
Medlem sedan : 2009-06-26
Jag är en ensamstående trebarnsmamma som bor i eget hus. Eftersom jag har fått klara mig själv de senaste fem åren måste jag ha koll på det mesta som rör familj, hem och privatekonomi.
Fördelar Bonus i alla butiker, inga avgifter utomlands
Nackdelar Relativt hög årsavgift
Personlig Service
Tjänster
Konkurrenskraft
Tillgänglighet

"ICA:s MasterCard är riktigt bra"

Jag är väldigt nöjd med mitt MasterCard från ICA-banken som är ett Bankkort Plus. Jag har haft kortet cirka fyra år och har bara positiva erfarenheter.

I kortet ingår en kredit på minst 10 000 kr och man kan ansöka om en kredit på upp till 100 000 kr. Det kan vara bra med lite högre kredit om man ska göra större köp.

Med kortet får man bonuspoäng var man än handlar. Köp på ICA och Statoil ger 1 % och köp på andra ställen ger 0,5 %. Liksom med ICA:s andra kort så får man varje månad tidningen buffé om man handlat för mer än cirka 1 200 kr per månad.

Om man inte vill handla på kredit kan man betala in pengar på kortkontot i förväg. Om man väljer att handla på kredit är kortkrediten räntefri i upp till 60 dagar. Inga administrativa kostnader eller fakturaavgifter tillkommer. Om man handlar på kredit kommer det som man handlat under en månad som en faktura som ska betalas den sista dagen i nästkommande månad. Betalar man då hela beloppet blir det räntefritt. Annars får man betala ränta.

Kortet är suveränt när man är utomlands. Det är ett av de få kort där man inte behöver betala extra avgifter vid bankomatuttag utomlands. Inga valutaväxlingspåslag läggs heller på.

Om man betalar en resa med kortet så ingår både reseförsäkring och avbeställningsskydd.

Till kortet hör också ett säkerhetspaket som kan vara bra om olyckan skulle vara framme. Man kan till exempel få ersättning om någon obehörig använt bankkortet eller om man skulle bli rånad vid uttagsautomaten.

Enda nackdelen är den relativt höga årsavgiften som är på 320 kr. Men å andra sidan så tjänar man snabbt i hop den med hjälp av bonusen på alla inköp.

Den här inlägget har blivit läst 2192 gånger och utvärderats till

Produktinformation : Bankkort (MasterCard) - Ica Banken