Battlefield 2 Classic - [PC]

Battlefield 2 Classic - [PC]

Genre: Shooting, Action, Strategi - Åldersgräns (PEGI): 16+, 18+ - Utgivare:Electronic Arts - Releaseår:2008, 2005

Recension av "Battlefield 2 Classic - [PC]"

publicerad 2008-09-12 | egalapoj
Ljud
Kontroll
Spelkänsla

"Battlefield 2"

Battlefield 2 är ett av de roligaste speln jag har haft till min dator. Det är endast Call Of Duty 4 som kan vara en värdig konkurrent. Dock gillar jag inte Call of Duty:s online del så mycket som Battlefields och det är helt klart BF2 som suttit i flest timmar utan tvekan. Att spela BF2 med några polare samtidigt som man använder ventrilo eller liknande chatprogram med headset så kan man verkligen få en rolig spelupplevelse. Taktik behövs inte så jätte mycket men använder man det bli man livsfarlig och kommer troligen hamna högt upp på poänglistan.

Spelet fick jag i present, nu har jag haft det i 4-5 år och älskar det fortfarande, det går inte att tröttna på det. Vad som gör att man inte kan tröttna på det ( jag iaf ) är att spelet går inte att varva eller klara ut. Man spelar online och varje omgång är en match mellan Aningen USA och MEC eller USA och KIna. Omgångarna går ut på att ta över flaggor ( spawnpoints ) dvs ställen där man kan starta när man dött. Ju fler flaggor man har desto mer "Tickets" förlorar motståndarna. Vanligtvis på en server med 64 spelare har varje lag 300 tickets. Varje gång man dödar någon förlorar motståndarna en ticket. När ticket är slut vinner det andra laget. Eller om ett lag ta alla flaggorna på banan. Då kan motståndarna inte starta någonstans..

Att starta spelet:
Först ebhöver man ladda ner den senaste patchen för att kunna komma in på servrarna, en patch är en uppgradering av spelet kan man säga, då har buggar fixats till, ibland läggs det till en ny bana, ibland får man någon ny funktion. När man laddat ner den så installerar man spelet om man inte gjort det, det tar ett par minuter. Sen skapar man ett online.konto Det namnet du väljer kommer vara ditt offentliga namn, varje gång du dödar någon kommer den personen läsa " Du blev dödad av ....."

Sen går du in på en server, det finns ett antal olika banor.
  • Strike At Karkand - En Stadsbana
  • Sharqi Peninsula - nästan som en stadsbana
  • Wake Island - Ute på en stor ö, USA har ett hangarfartyg ute i vattnet.
  • Dalian Plant - Etn kinesisk bergskedja
  • Fushe pass - Skogs och bergskedjor
  • Daqing Oilfields - Kinesisk mark våtmark eller liknande
  • Gulf Of Oman - ökenbana USA krigar mot MEC
  • Soungula Stalemate - skogsbana, sumpmarker, vattendrag m.m
  • Masthuur City - En stadsbana någonstans i MEC länderna.

Det finns någon mer bana men kommer inte på.
    De roligaste banorna jag tycker är:

* Strike At Karkand - Denna är den alltid krig på, man går sällan ensamn och letar efter folk, det är inte allt för långt mellan baserna det är tuff miljö och det blir alltid hårda slag. Negativ är dock om man är 64 spealr så kan det bli väldigt mycket handgranater om alla är på samma ställe.. väldigt frustrerande att sprängas av en granat efter 5 sekunder..

* Wake Island är rolig eftersom jag gillar att köra flygplan och helikopter, finns nästan ingen skönare känsla på spelet nä att sitta i sitt flygplan och låsa misilerna på motståndarna och bara spränga upp dom :)

Det finns många fordon i spelet här kommer dom.
  • 3 st attackhelikoptrar ( USA, MEC, KIna) MEC.s är bäst men klumpigast. Kinas är sämst..
  • 3 stycken flygplan ( USA, KIna, MEC) Kinas är överlägset bäst och det är riktigt riktigt svårt att skjuta ner en kines om man är USA.
  • Båtar
  • Bilar små och stora
  • Pansarvagn för 2 personer
  • APC en slags pansarvagn med plats för 6 peronser

Vapenslag:
När man kommer in i spelet väljer man vilket vapenslag man vill vara man kan välja mellan
  • Specialstyrkan: ( Vapen med rödpunktsikte, ljuddämpad pistil, C4, Handgranat, kniv
  • Sniper: (Snipergevär, ljuddämpad pistol, handgranat, clayemore, kniv)
  • Skyttesoldat: ( Automatvapen med granatkastare, pistol, rökgranat, kniv)
  • Sjukvårdare ( samma vapen som skyttesoldat fast utan granatkastare, pistol, handgranat, defribriltor för att återuppliva medspelare, medic pack ger häsla till sårade personer, kniv
  • Understöd ( köttigt understödsvapen med stor magasin, handgranat, ammoväska pistol
  • Pansarvärn. Halvkass mp5, pistol, bazooka för att spränga pansarvagnar m.m

Jag gillar att vara sjukvårdare och sniper. Som sjukvårdare kan man få mycket poäng genom att återuppliva medspelare ( 2 poäng) 1 poäng för att ge dom liv med medic pack, man kan ge sig själv liv, och dom har bra vapen.

Sniper är också roligt att vara ibland, ligga på ett tag och skjuta alla långt borta.

När du spelar så får du smosagt poäng, du får 2 poäng för att döda någon, 2 poäng för att återuppliva någon, 1 poäng för att ge liv, ammo, 1 poäng för assist, dvs någon dödar någon som du börjat skjuta på. 2 poäng för att göra en flagga ( bas) neutral och 2 ill när du gör den till din egen.

Ju mer poäng du skaffar destor mer stiger du i graderna, när du får ny grad kan du låsa upp nya och bättre vapen.

För att kunna spela spelet behöver du minst detta i din dator:
  • 128 Mb grafikkort
  • 512 Mb RAM
  • 1.7 GHZ processor
  • Windows XP
  • minst 2.3 GB utrymme på hårddisk

Jag kan varmt rekommendera Battlefield 2, man kan spela det flera år utan att tröttna. Hoppas denne recension var till hjälp.

Den här inlägget har blivit läst 3329 gånger och utvärderats till
exceptionell

• MatildaStrandh publicerad 2010-11-23
    Super bra recension! Hur laddar jag ner patchen då jag själv har detta spelet men tröttnat att spela Singelgame och de går inte ansluta mig till servern som de ser ut nu ;/ Där verkar de finnas mer banor än i singelplayet, vet du hur man får mer banor där? klara vissa uppdrag osv? det konstiga är att jag klarat alla kartorna, men de kommer aldrig nya banor ;/
  • Zeetar publicerad 2008-09-27
    Riktigt bra!