Bausch & Lomb PureVision Toric Kontaktlinser

Bausch & Lomb PureVision Toric Kontaktlinser

Recension av "Bausch & Lomb PureVision Toric Kontaktlinser"

publicerad 2008-06-17 | christina_classon
Medlem sedan : 2005-11-26
Jag är en 28-åring bosatt i Uppsala. Jag älskar bra saker till billiga priser och att rekommendera dessa prylar, tjänster och inköpsställen till andra känns som en självklarhet. Dessutom är jag flitig i köket och bloggar om det på http://nytinat.blogg.se
Fördelar Torisk, bra för torra ögon
Nackdelar Lite krånglig ibland
Kvalitet

"Bra lins för torra ögon"

Den här linsen är en dygnet-runt lins som ska användas i en månad och sedan slängas.

Mitt synfel och varför jag valde dessa
Jag har väldigt torra ögon och tänkte då att jag skulle prova att använda dygnet-runt linser eftersom de andas bättre än vanliga linser. Dock använder jag dem som en vanlig månadslins och sover inte med dem i.
Då jag också har astigmatism måste jag ha toriska linser för att korrigera detta. Tyvärr gör det att man får välja från ett mycket magert utbud.

Material
De här linserna är gjorda av silikon istället för det vanliga linsmaterialet. Silikonlinser binder fukt längre än andra linser vilket förhindrar de problem man får av torra ögon.
Materialet gör dock att de är något tjockare än vanliga linser. Därför får man prova en månad för att se så de inte skaver.

Mina upplevelser
De här linserna sitter bra och ger en bra skärpa. Jag märkte redan första dagen att bärtiden förlängdes med flera timmar.
Eftersom linserna är lite tjockare tycker jag de är lite svårare att sätta i - de vill gärna rulla ihop sig.
Det verkar också som om kanterna på linserna börjar torka fort när man har den ute i luften, så man får vara snabb mellan att ta upp dem och sätta i dem.
Däremot går de inte sönder lätt, vilket mina tidigare märken har gjort ibland.
Även om ögonen blir trötta dröjer det ett tag innan de "klistrar fast sig" på ögat och är svåra att ta ut - håller alltså fukten bra. Stort plus!

Slutsats
Bra för den med astigmatism och torra ögon, bekväm att bära, men lite krånglig ibland. Väl värd att prova!

Den här inlägget har blivit läst 2367 gånger och utvärderats till

Produktinformation : Bausch & Lomb PureVision Toric Kontaktlinser

Pure Vision Toric är en silikonbaserad månadslins från Bausch & Lomb som är anpassad för dygnet-runt bruk. Pure Vision Toric ger en förbättrad synskärpa för dig med astigmatism. Följ din optikers ordination om hur du ska använda dessa linser. Bärschemat beror helt på dina egna förutsättningar.

Kategori: Månadslinser; Toriska linser; Dygnetruntlinser

Tillverkare: Bausch & Lomb