Skriv din egen recension

Om mig: Stolt tvillingpappa till Sagoalvan och Fiskelyckan här. : - ) ( Blogg :http://sagoalvan.blogspot....

Medlem sedan:10-04-2010

Recensioner:996

Medlemmars tillit:93

Den här recensionen har betygsatts av 10 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Call of Duty Black ops II / Zombies / Ps3

Till en början var jag lite emot att dottern spelar Zombies på detta spelet men efter att hon involverat mig förstår jag nu det roliga i det hela. Till en början såg jag bara Call of Duty Black Ops spelen just mer som de gamla som Wolfenstein eller till och med Mad Dog där man bara skulle skjuta lite snabbt men efter att ha gått från delen där man spelar David eller om man spelar online under multiplayer och väljer olika vapen till sin karaktär gå vidare och spela mot blåögda Zombies så ändrar spelet helt karaktär och jag måste säga att jag har aldrig spelat ett så adrenalinpumpande spel någon gång.
Varför ska man spela Zombies på Call of Duty Black ops II ?

Ha ha ha ja varför ? Jo för mig är skälet enkelt – de flesta söker ju spänning i livet. Det kan vara dykning, Bungy Jump eller fallskärmshoppning men jag måste säga att att spela Zombies ger dig en hjärtklappning du sällan skådat.

Om du gillar att se skräckfilm så tror jag att du kanske har en fördel i att inte bli så rädd när Zombiesarna kommer emot dig : - ) i övrigt gäller det att antingen springa som en galning eller skjuta ner dem.

Hur spelar man Zombies ?

Roligast är såklart att spela med antingen vänner på playstation eller med en familjemedlem. Jag har inte hunnit spela jättemycket ännu men med hjälp av en dotter som spelar det väldigt bra har jag kunnat hålla mig levande till cirka runda 18. Efter det är det mest att jag tittar på medan hon springer i en ring med Zombies efter sig och som hon vänder sig om och skjuter lite då och då och då får jag åter finnas med lite i runda 19,20 och 21. Där mitt mål bara har varit att inte dö inom de första 30 sekunderna. Eftersom Zombiesarna på denna nivå inte längre går stapplande långsamt mot en längre utan springer har jag inte mycket att sätta emot : - )

Bygg upp barriärer
Då Zombiesarna kommer in på ens spelbana med att ta loss förspikade träbalkar så är det viktigt att springa runt i spelbanan och hitta dessa entrépunkter så att inte alla Zombies väller in samtidigt. För att bygga upp barriären igen ställer man sig nära och håller in fyrkantsknappen. Det jag inte kände till var att de når en genom fönstret så självklart dog jag, men dottern var snabbt och återupplivade mig.
När man bygger upp barriärerna får man också poäng, så dottern har låtit mig göra det lite så att jag snabbt kan byta ut mitt vapen eftersom jag träffar så väldigt dåligt med den första pistolen man får.

Hur återupplivar man en medspelare i Zombies ?
När en medspelare blir riven mer än

Bilder på Call of Duty: Black Ops 2 - [PS3]
Call of Duty: Black Ops 2 - [PS3] zombies - Call of Duty: Black Ops 2 - [PS3]
Zombies Call of Duty: Black Ops 2 - [PS3]
2 eller 3 gånger av Zombiesarna så kommer det upp på skärmen att en medspelare behöver återupplivas, reviewe med en pil om var personen håller på att dö. Det är naturligtvis enklare att spela i samma soffa och tala om för dottern vilken barriär Zombiesarna kom åt mig och hon kan spinga dit än om man spelar med en kompis bara även om de med hittat mig flera gånger :- ).

För att sedan få mig på fötter är det den fyrkantiga knappen hon håller in till jag är OK. Och då gäller det ju för mig att spinga undan för Zombisarna dras till en.
Jag blev väldigt stolt när jag lyckades återuppliva en spelkompis en natt så det var tur jag fått veta hur man gör.

Var ska man absolut inte stå i Zombies spelet ?
I exempelvis när vi spelar Survival på Town så finns det väldigt mycket eld på marken och står man då där så dör man. Det försvinner även poäng om man inte hoppar över alla sprickor i vägen där eld strömmar upp. Om man skulle dö i elden så kan man fortfarande krypa och det är ju rätt viktigt att göra det då så att ens medspelare kan återuppliva en för de kan ju inte göra det om man är kvar i elden.

Ett annat ställe man inte heller ska stå på och det är i den banan som det ser ut som en farm så kommer Zombies även in på spelbanan uppkrypande ur hål i marken och då kan det vara väldigt dumt att som jag stå precis i hålet : - ) Efter man spelat de olika banorna – även en bussstation har jag spelat med dottern så lär man sig mer och mer var man kan stå, men bäst är ändå att vara i rörelse hela tiden. Det går faktiskt att i en trång trappa spinga förbi Zombisarna utan att de hinner döda en just för att man springer snabbt.

I farmbanan ska man vara medveten om att det inte går att hoppa överallt över kanter och man måste då hitta ställen att ta sig fram på om man behöver som jag springa ifrån Zombisarna och invänta att dottern ska skjuta ner dem.

Hur byter man vapen ?
För att ens kunna byta vapen måste du ha lyckats träffa några Zombies så du har lite poäng för det är poängen man byter mot vapen. Det sitter vapen på väggarna lite här och där i varje spelplan och de syns för de är ljust blå. Naturligtvis har jag haft väldig hjälp av att spela med dottern för hon bara säger ju följ mig så springer jag efter och byter till mig vapen eller skaffar med ammunition.

Tryck in fyrkantsknappen för att byta ditt vapen. Det är bra att göra det rätt så snart eftersom det blir fler och fler Zombies på banan och det är inte helt enkelt att skjuta många med en liten pistol.

Öppna dörrar
Det kostar även poäng att öppna dörrar och innanför dörrarna kan man hitta bättre vapen.

Lådor med gula frågetecken på
Här ska man inte stå alltför länge och var medveten om att i farm banan så kan zombiesarna klättra. Frågelådorna är väldigt bra för här kan man byta till sig ett random vapen. Ha ha ha men gör inte som jag byt till två knivar, det var inte särskilt lyckat för det är rätt svårt att skära ihjäl Zombisarna. Man fick försöka hoppa bakom ryggen på dem och hoppas på att de inte skulle vända sig. När dottern såg vad jag gjort suckade hon bara lite och sa men pappa varför tog du dem du hade bara kunnat gå ifrån lådan och ta ett öppnat igen och tagit ett annat vapen istället.

När man inte får använda frågelådorna lägre kommer det upp en nalle och lådan försvinner med att en skrämmande röst säger : Bye bye och då försvinner lådan.

Granater
Glöm inte kasta granater med för de kan också träffa Zombisarna. Även granater kan man hitta att köpa på en vägg i spelet. I Survival på Town har jag hittat granat på väggen på insidan av det hus som är mittemot stängslet där man kan hitta en frågelåda.

Extra bonusar
Om man är bra på at döda Zombisar så kommer det ibland upp extra bonusar. Den jag fått en gång var en dödskalle då hörde man i spelet ” instant kill” och det blev då att det räckte med att skjuta ett skott för att Zombisarna skulle dö. Dottern fick en lysande låda med ammunition men den sa hon åt mig att gå in i eftersom jag hade dåligt med ammunition. Jag har även sett henne gå in i ett lysande tecken där det stått 2X och när hon gjort det så hörde jag ” double points” och det är ju bra att få dubbla poäng eftersom det är poängen som man byter mot vapen , ammunition och även öppnar upp dörrar med.
Hur får man egentligen igång spelet ?

Om man spelar Zombies online med max 4 andra spelare kan det vara bra att veta att du måste trycka på x där det blinkar " Ready " så att din röda plupp blir grön istället.
Hur många Zombies kan man döda ?

Ok jag är inte så jättebra, när dottern dödat 1000 har jag bara dödat 100 men med lite mer övning och att jag tar rätt vapen ska nog det gå att ändra på.
Får man mardrömmar av att spela Zombies ?

Hm JA :- ) i alla fall efter första gången vi spelade så såg jag Zombies med blå ögon komma emot mig så fort jag blundade. Men nu har jag spelat några gånger så nu är det helt OK. Jag tycker dock inte att spelet är för yngre, även om 18 år känns överdrivet. Det där är väl något som man som förälder själv ska ta ställning till vad man tycker. Dottern är yngre än 18 men hon verkar ju mer orädd än jag.
Kan man inte spela något annat än Zombies ?

Jo självklart och det gör vi också efter varje Zombies runda så jag får lugna ner nerverna lite. Då är man en soldat istället för en antingen kostymklädd man eller en man in gasdräkt som man spelar i Zombie och det finns flera olika spel att välja emellan. Det svåraste är nog när man ska jobba mer som i lag och försöka skydda en av sina medspelare när den springer med en flagga, då tycker jag bättre om det spel som heter Domination där man kan vara till hjälp på olika sätt. Antingen kan man vara bra på att exempelvis se till att smyga och ta en flagga eller så kan vara bra på att se till att andra inte tar ens flagga. Det finns många olika saker att köpa med token i spelet och utrusta sin spelare med det. Själv är jag väl lite gammaldags och kastar gärna rökbomber så ingen ser mig när jag springer förbi : - )
Grafiken

Här kan man verkligen säga att utvecklingen gått framåt, när man trodde att med det förra Black Ops att bättre än så här kan det inte bli så JO det kunde det visst. Detaljerna och färgskärpan är enormt bra på banorna i multiplayer. I banan Drone såg jag en fjäril som flög förbi mig : - ) .

På Zombies har de inte kanske jobbat så mycket på färgerna utan där är det ju dunklare för att hålla i spänningen att man inte ska se riktigt alla zombiesar utan bli lite rädd när de plötsligt sträcker sina händer mot en. Det finns även krälande Zombisar och de är faktiskt riktigt svåra att se men efter en stund letar hjärnan efter deras aningen blå ögon.

Något som är lite dumt ?

Ja vi har väldigt många vänner i Ps3 spelet och redan när vi spelade det tidigare spelet Call of Duty Black Ops före detta II:an så hade vi max antal vänner jag tycker att de bör utöka detta då inte alla från första spelet har börjat spela det andra ännu och alla spel är roligare att spela med onlinevänner. Jag tycker att det är rätt kul att kunna skriva meddelande till folk på andra sidan jordklotet och med lite mer övning på Zombies kommer jag helt klart fråga om de vill spela med mig, särskilt som de är vakna när jag är det :- ).
Störande moment ?

Jag tycker faktiskt att mikrofon användningen är ett aning störande moment i spelet. Att man kan höra andra prata med varandra. Själv vill jag väldigt gärna bara koncentrera mig. Det som är väldigt bra i detta nya COD, Call of Duty Black Ops II är att det är väldigt enkelt att tysta dem och då tystar man alla samtidigt med att trycka fyrkantsknappen.
Kan man avbryta ett spel ?

Ja det kan man men jag brukar alltid spela klart för man lär sig även mycket genom att spela mot dem som är bättre än en och sedan är det så finurligt att de har en extra uträkning i COD som gör att man paras ihop i nästa match så att matchen ska bli mer jämn. Jag har faktiskt varit med om att det blir lika i en del matcher.

Om du vill avbryta matchen kan du trycka på samma knapp som när du vill byta klass av vapen, nämligen den mellan spakarna som är en trekant(start) och välja att lämna matchen. Om det var byta vapenklass du ville så tänk på att du får inte din nya klass förrän efter att du dött.
Rekommenderas

Ja för lite billig spänning i ditt liv testa Zombies på Call of Duty Black Ops II