Recension av "Canon PIXMA iP4500"

publicerad 2012-02-11 | Sagoalvan
Medlem sedan : 2010-05-04
Läs mer om mig http://sagoalvan.blogspot.se/
Fördelar Man kan skriva ut på massa olika medier som Cd skivor och även kuvert.
Nackdelar -
Design
Utskriftskvalitet
Funktioner

"Canon PIXMA iP4500 skrivare"

Canon PIXMA iP4500

Canon PIXMA iP4500

Canon iP4500

Då vår nyaste skrivare gått sönder har pappa nu installerat vår gamla skrivare som är en bläckstråleskrivare. Då jag också vill kunna skriva ut har han suttit med mig och visat var jag ska gå in och jag passade på att ta skärmdumpar när vi kopplade ihop denna Mac:en som vi har i vardagsrummet med skrivaren(via nätverket kan nu alla datorer skiva till den).

Det är patroner med färg och nackdelen med bläckstråleskrivare mot den laserskrivare vi hade är att bläcket kan torka om man inte använder skrivaren så mycket så lite roligt för nu uppmuntrade pappa mig att skiva ut ofta nu. Han har inte använt den på tre månader(den har stått direktkopplad till hans dator vid hans arbetsplats här hemma) och enligt färglistan så är det cyanfärg som det är minst av. Jag fick skriva ut en testsida från Mac:en jag sitter vid och jag vet inte om det varit överdrivet detta med att alla säger att bläckfärgen torkar för det var inga problem att skriva ut fast han inte använt den på så länge.

Han har ändå köpt nya färger på Dustin för 440 kronor(en förpackning med cyan, magneta och gult). Jag frågade om han skulle byta dem men då utskrifterna fungerar så sa han jag byter dem när färgen är slut istället. Det är när de är fyllda 13 ml per tank.

Ljudet är inte särskilt högt på skrivaren, nu hör man den överhuvudtaget inte för vi har den i ett litet rum vid tvättstugan som är som ett litet miniförråd.

Om man tittar på testsidan jag skrev ut ser man att denna färgskrivare har en mycket bra kvalité av färgerna.
Fakta

Upp till 24 spm - färg

Max upplösning (färg):
9600 dpi x 2400 dpi

Mediahantering
Mediatyp: Kuvert, vanligt papper, transfertryck, fotopapper, självhäftande foton, glättat fotopapper, kort, matt fotopapper, högupplösningspapper, halvglättat papper, DVD-skivor, CD-skivor

Maximal mediestorlek (anpassad): 216 mm x 356 mm
Kuvertstorlekar: International DL (110 x 220 mm), Com-10 (105 x 241 mm)
Storlekar på kort/etiketter: 54 x 86 mm

13 Watt

Ljudnivå (i drift):
34.5 dBA

Övrigt

Något jag nu ser fram emot att göra är att skriva ut direkt på Verbatim skivor (min tänkta musikdemo!). Pappa ska visa mig hur man gör i morgon har han lovat.
Rekommenderas

Ja kul att även jag kan skriva ut nu igen!(Blir nog fler Neopets instruktioner från www.neopets.com där man kanlära sig att rita lite olika djur).

Den här inlägget har blivit läst 1762 gånger och utvärderats till

Produktinformation : Canon PIXMA iP4500

Fotoskrivare

Produktbeskrivning: Canon PIXMA iP4500 - skrivare - färg - bläckstråle

Typ av skrivare: Fotoskrivare - bläckstråle - färg

Vikt: 6.9 kg

Bläckstråleteknik: Canon FINE (Full-lithography inkjet Nozzle Engineering)

Bläckpalett (färger): 5-färgs - cyan, magenta, gul, svart, pigmenterat svart

Mediestorleksklass: A4/Legal

Max. mediestorlek: Legal (216 x 356 mm), A4 (210 x 297 mm)

Utskriftshastighet: Upp till 31 spm - svartvit ¦ Upp till 24 spm - färg

Total mediekapacitet: 300 ark

Mediehantering: Inmatningsfack för 150 ark, papperskassett för 150 ark

Skrivarfunktioner: Kantfri utskrift, CD/DVD-utskrift

Strömtillförsel: AC 120/230 V

Systemkrav: Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows XP, Apple MacOS X 10.2.8 - 10.4, Microsoft Windows Vista

Microsoft-certifiering: Certified for Windows Vista

Dimensioner (BxDxH): 44.5 cm x 30.3 cm x 16 cm

Allmänt

MPN: 2171B009

Typ av skrivare: Fotoskrivare - bläckstråle - färg

Skrivare

Bläckstråleteknik: Canon FINE (Full-lithography inkjet Nozzle Engineering)

Bläckpalett (färger): 5-färgs - cyan, magenta, gul, svart, pigmenterat svart

Skrivarfunktioner: Kantfri utskrift, CD/DVD-utskrift

Mediehantering: Inmatningsfack för 150 ark, papperskassett för 150 ark

Mediahantering

Mediestorleksklass: A4/Legal

Max. mediestorlek: Legal (216 x 356 mm), A4 (210 x 297 mm)

Maximal mediestorlek (anpassad): 216 mm x 356 mm

Mediestorlekar: ANSI A (Letter) (216 x 279 mm), Legal (216 x 356 mm), A4 (210 x 297 mm), 203 x 254 mm, 101.6 x 152.4 mm, 101.6 x 203.2 mm, 127 x 177.8 mm

Fotoformat kant-till-kant: A4 (210 x 297 mm), 100 x 150 mm, 130 x 180 mm, 203 x 254 mm, 100 x 180 mm

Kuvertstorlekar: International DL (110 x 220 mm), Com-10 (105 x 241 mm)

Storlekar på kort/etiketter: 54 x 86 mm

Medievikt: 64 g/m2 - 273 g/m2

Total mediekapacitet: 300 ark

Expansion/Anslutning

Anslutningar: 1 x USB 2.0 - 4 pin USB typ B ¦ 1 x direktutskriftsport - 4 pin USB typ A

Diverse

Inkluderat förbrukningsmaterial: 1 x bläckbehållare ( svartfärgad ) - 26 ml - Canon PGI-5BK ¦ 1 x bläckbehållare ( svart ) - 13 ml - Canon CLI-8BK ¦ 1 x bläckbehållare ( cyan ) - 13 ml - Canon CLI-8C ¦ 1 x bläckbehållare ( magenta ) - 13 ml - Canon CLI-8M ¦ 1 x bläckbehållare ( gul ) - 13 ml - Canon CLI-8Y

Certified for Windows Vista: Logotypen "Certified for Windows Vista" är en kompatibilitetsmärkning för program och enheter som har klarat ett omfattande testprogram på datorer med Windows Vista för enkel användning, bättre prestanda och ökad säkerhet.

Strömtillförsel

Nätdel: Nätaggregat - intern

Nätspänning: AC 120/230 V

Erforderlig frekvens: 50/60 Hz

Energiförbrukning vid drift: 13 Watt

Vänteläge/viloläge, strömförbrukning: 1 Watt

Programvara / Systemkrav

Medföljande programvara: Drivrutiner och hjälpprogram, Canon CD-LabelPrint

Operativsystem erfordras: Microsoft Windows 2000, Microsoft Windows XP, Apple MacOS X 10.2.8 - 10.4, Microsoft Windows Vista

Extra krav: CD-ROM, SVGA-bildskärm

Specifikationer för systemkrav: Windows 2000/XP - Pentium II - 300 MHz - RAM 128 MB - HD 400 MB ¦ MacOS X 10.4 - PowerPC G3 - RAM 256 MB - HD 200 MB ¦ MacOS X 10.4 - Intel x86 - RAM 256 MB - HD 200 MB ¦ MacOS X 10.2.8 eller senare - Intel x86 - RAM 128 MB - HD 200 MB ¦ MacOS X 10.2.8 eller senare - PowerPC G3 - RAM 128 MB - HD 200 MB

Miljöstandarder

ENERGY STAR: Ja