Recension av "Canon Pixma iP2700"

publicerad 2012-02-24 | absolutciiilla
Medlem sedan : 2010-03-03
Vill önska alla mina gamla Ciao-vänner en riktigt god jul!
Bra
Fördelar fina bilder, perfekt utskrift, liten och smidig, priset, passar den som inte vill ha lyx
Nackdelar kan kännas lite plastig, väldigt lätt
exceptionell
Design
Utskriftskvalitet
Funktioner

"Canon Pixma i P2700: En prisvärd, funktionell och smidig skrivare"

Canon Pixma iP2700 min bild

Canon Pixma iP2700 min bild

Canon Pixmia iP2700

Denna skrivare klickade jag hem ifrån CdOn.com när min förra gick sönder. Personligen klarar jag mig inte utan skrivare då jag jobbar hemifrån och behöver ha papper utskriva titt som tätt, och det var väl den enda anledningen till att jag klickade hem det billigaste av alla olika alternativa skrivare som fanns att välja mellan.

Produkt: Skrivare
Märke: Canon Pixmia
Pris: 300-400 kronor
Skrivarmekanism: InkJet 4-färgssystem med bläckdroppar på 2 pl och FINE-kassett
Betyg: 4/5

Billigast visade sig vara både användbar och prisvärd

Till en början måste jag erkänna att jag ångrade mig lite efter att ha klickat hem denna skrivare då jag kände att jag kanske skulle ha tagit en dyrare, för att få lite bättre kvalité, men nu i efterhand är jag mycket nöjd med mitt billiga köp.
Denna skrivare visade sig vara både användbar vid utskrift av vanligt papper, men även lika användbar vid utskrift av foton på fotopapper. På det vanliga pappret var det helt fritt ifrån bläckfläckar, bläcket torkade i stort sätt direkt efter utskrift, det blev ett mycket jämt tryck och det gick väldigt lätt att se vad det stod.
När jag skrev ut bilder på fotopapper blev dom otroligt skarpa då färgerna framhävdes ordentligt, dessutom torkade även dessa väldigt fort och bläcket kladdade inte.
Eftersom att fotopapper är dyrare än vanligt papper pratade jag till mig det när jag köpte skrivaren. Jag sa helt enkelt att jag aldrig testat det förut och skulle tycka att det vore sååå kul, och fick jag inte testa det skulle jag strunta i att köpa den - och försäljaren nappade på detta och skickade med hela 20 ark av fotopapper.

Priset & Förpackningen

Priset på denna lilla mirakel produkt är ynka 300-400 kronor, jag betalade 350 kronor. Anledningen till att jag kallar den ett mirakel är först och främst pga att jag inte trodde att jag kunde komma undan så billigt för en sådan vettig skrivare som denna modell är.
När jag fick hem skrivaren var den mycket väl förpackad i en stor kartong där tillbehören låg för sig, det vill säga en sladd till vägguttaget, i en mindre kartong. Skrivaren i sig var väl inpackad i både frigolit och extra pappkartong, och det syntes verkligen att de gjort allt för att inte skrivaren skulle råka ut för någon olycka vid frakt.
Det som jag blev väldigt irriterad över, och som jag inte visste om när jag beställde den, var att inte USB-kabeln, som man kopplar mellan dator och skrivare, följde med i försändelsen. Man är alltså tvungen att köpa till denna USB-kabel, och detta reagerade jag väldigt surt på då jag inte tycker att det ska vara nödvändigt då jag anser att alla kablar och tillbehör bör finnas med när man köper en ny produkt.

Hur kommer det sig att utskriften blir så bra?

Skrivaren är utrustad med 2 pl bäckdroppar, vilket med andra ord betyder att den framställer lika bra kvalité på sina foton som ett fotolabb klarar av, och detta tycker jag gör att skrivaren redan är väldigt prisvärd.
Kollar vi lite närmare på själva upplösningen så ser vi att den är på 4.800x1.200, vilket jag antar är väldigt bra eftersom att bilderna i sig blir väldigt skarpa och stabila. Dessutom så är den även utrustad med ett program som heter Auto Photo Fix ll, och detta program avancerar bilderna något så att dom blir ännu mer skarpa och med det andra programet som heter ChromaLife 100+ får man bilder med en otroligt lång livslängd, vilket underlättar massor prismässigt.
Det som är lite synd är att skrivaren endast klarar av att skriva ut foton i storleken 10 x 15 cm, och detta är lite trist när man har tänkt sig skriva ut större bilder. Dock tar det bara 55 sekunder att skriva ut en sådan bild med måttet ovanför, så på så vis ska man inte klaga.
När du skriver ut vanliga svart/vita papper med text klarar den av att skriva ut 7 sidor/minut, och skriver du ut i färg klarar den cirka 5 sidor/minut.

Slutliga åsikter

Denna skrivare är väldigt prisvärd, och dessutom så är den väldigt snygg. Den är stilren på det viset att den går i en och samma färg, dock tycker jag att den känns och ser lite väl plastig ut - men nu är det ju inte utsidan vi ska gå på då det är insidan som räknas i detta fall.
Eftersom att den är av en mindre storlek tar den dessutom upp lite med plats, och detta gör att den är väldigt lätt att flytta på, ha med sig om man ska åka iväg och även att ha på ställen där man annars inte skulle ha plats för en större skrivare.

Tack vare priset rekommenderar jag den till alla som känner för en vettig skrivare som man kan lita på, och som dessutom fungerar utmärkt som foto skrivare.

Den här inlägget har blivit läst 3620 gånger och utvärderats till
exceptionell

• ensanna publicerad 2012-02-28
    Bra recension :)
  • sparks publicerad 2012-02-26
    mkt bra
  • froggo2 publicerad 2012-02-25
    Behöver verkligen en ny skrivare, ska spara detta tips :)

Produktinformation : Canon Pixma iP2700

MPN: 4103B009

EAN: 4960999656960

Microsoft-certifiering: Compatible with Windows 7

Miljöstandarder: ENERGY STAR-godkänd

Systemkrav: Microsoft Windows 2000 Professional, Microsoft Windows XP, Microsoft Windows 7, Microsoft Windows Vista, Apple MacOS X 10.4 - 10.6

Strömtillförsel: AC 120/230 V

Utskriftshastighet: Upp till 7 spm - svartvit ¦ Upp till 4.8 spm - färg

Maximal mediestorlek (anpassad): 216 mm x 356 mm

Max mediastorlek (standard): Legal, A4

Bläckpalett (färger): 4-färgs

Bläckstråleteknik: Canon FINE (Full-lithography inkjet Nozzle Engineering)

Vikt: 3.4 kg

Ljudnivå (i drift): 47 dB

Miljöstandarder

ENERGY STAR-godkänd: Ja

Programvara / Systemkrav

Operativsystem erfordras: Microsoft Windows 2000 Professional, Microsoft Windows XP, Microsoft Windows 7, Microsoft Windows Vista, Apple MacOS X 10.4 - 10.6

Medföljande programvara: Drivrutiner och hjälpprogram, Canon Easy-PhotoPrint EX, Canon Photo Optimizer PRO, Canon Image Optimizer, Canon Photo Noise Reduction, Canon Vivid Photo

Strömtillförsel

Nätdel: Strömadapter

Vänteläge/viloläge, strömförbrukning: 0.4 Watt

Energiförbrukning vid drift: 11 Watt

Erforderlig frekvens: 50/60 Hz

Nätspänning: AC 120/230 V

Diverse

Compatible with Windows 7: Programvara och enheter med "Compatible with Windows 7" logotypen har Microsoft försäkran att dessa produkter har klarat tester för kompatibilitet och tillförlitlighet med 32-bitars och 64-bitars Windows 7.

Inkluderat förbrukningsmaterial: 1 x bläckbehållare ( svart ) - upp till 220 sidor - Canon PG-510 ¦ 1 x bläckbehållare ( färg ) - upp till 244 sidor - Canon CL-511

Expansion/Anslutning

Anslutningar: 1 x USB - 4 pin USB typ B

Mediahantering

Mediamatare: 1 x automatisk laddning - 100 ark

Total mediekapacitet: 100 ark

Medievikt: 64 g/m2 - 300 g/m2

Kuvertstorlekar: International DL (110 x 220 mm), Com-10 (105 x 241 mm)

Fotoformat kant-till-kant: 100 x 150 mm

Mediestorlekar: ANSI A (Letter) (216 x 279 mm), Legal (216 x 356 mm), A4 (210 x 297 mm), A5 (148 x 210 mm), B5 (176 x 250 mm), 100 x 150 mm, 100 x 180 mm, 200 x 250 mm

Maximal mediestorlek (anpassad): 216 mm x 356 mm

Utskriftshastighet: Upp till 7 spm - svartvit ¦ Upp till 4.8 spm - färg

Bläcktyp: Canon ChromaLife100+

Minsta bläckdroppstorlek: 2 pl

Bläckpalett (färger): 4-färgs

Bläckstråleteknik: Canon FINE (Full-lithography inkjet Nozzle Engineering)

Allmänt

Vikt: 3.4 kg