Coca-Cola

Besök butiken

Torebrings.se

Dryck - Coca-Cola

5  12-09-2010

Fördelar:
God och prisvärd

Nackdelar:
beroden framkallande

Ferminator

Om mig: Betygsätt och kommentera gärna mina recensioner :)

Medlem sedan:18-08-2010

Den här recensionen har betygsatts av 19 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Info:
Produkt: Coca-Cola en läskedryck.
Företag: The Coca-Cola Company
Grundades: 1892 (USA)

Pris och volym:
33Cl - 6-12Kr
50Cl - 11-20Kr
1,5L - 16-25Kr
2L - 20-30Kr

Innehåll:
Kolsyrat vatten, socker (10,37 procent 66â€procentig sackaroslösning), färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra), aromer samt koffein.

Historia:
Den första Coca-Cola som tillverkades den 8 maj 1886 i Atlanta gjordes av apotekaren John Styth Pemberton. Bara ett år efter sin tillverkning sålde Pemberton receptet till Asa Griggs Candler för 2300 dollar som var en amerikansk bank- och industrimagnat och senare i sitt liv blev han borgmästare i Atlanta.
1892 skapades företaget The Coca-Cola Company som började producera och sälja Coca-cola, efter bara tre år kunder man köpa Coca-Cola runt om i hela USA.
Coca-Cola fick inte sitt genombrott förens de blev sponsrade av den Americanska armén under andra världs kriget, de hjälpte dem att sätta upp ett antal mobila fabriker utomlands runt om i världen för att de skulle kunna erbjuda drycken till de amerikanska soldaterna i princip var som helst.
Coca-Cola lanserades inte i Sverige för ens så sent som 1953, det var bara för att den var förbjuden för att den innehöll fosforsyra och koffein.
Idag vet 98 procent av jordens befolkning vad Coca-Cola är, den finns tillgängling i mer än 200 länder och det säljs ca 350 miljoner liter Coca-Cola i Sverige varje år.

Receptet:
Coca-Cola är ett av världens mest hemliga recept, men med dagens teknologi kan man identifiera vad mat och drycker är uppbyggt av.
Det har även ryktats om att Coca-Cola innehöll kokain i från början men det nekar The Coca-Cola Company till än idag. Men enligt Frederick Allen som skrev boken Secret Formula fanns det i receptet men togs bort 1929 och att det skulle ha en medicinsk verkan på människor.

Varianter:
Det har under tidens gång tillverkats många olika varianter av Coca-Cola, men det är bara ett fåtal av dem som säljs i Sverige och det är i princip bara den vanliga Coca-Colan som säljs i vanliga mat affärer.
  • Coca-Cola
  • Coca-Cola Cherry (även kallad Cherry Coke) - med smak av körsbär. Cherry Coke var den försa smaksatta Coca-Colan
  • Vanilla Coke - med smak av vanilj
  • Coca-Cola Light - sockerfri
  • Coca-Cola Light Lemon - sockerfri, med smak av citron
  • Coca-Cola Light Lime - sockerfri, med smak av lime
  • Coca-Cola Light Plus - med smak av vitaminer eller grönt te
  • Coca-Cola Zero - sockerfri (som togs fram för att konkurrera med Pepsi Max)
  • Coca-Cola Orange - med smak av apelsin
  • Coca-Cola Light Plus vitamin C - med C vitaminer
  • Coca-Cola Light Green Tea - med smak av grönt te

Var hittar jag Coca-Cola?:
Coca-Cola hittar man i nästan vilken butik som helst som säljer någon form av dryck förutom Kronans droghandel och Systembolaget. Ska du hitta någon annan typ av Coca-Cola så kan jag rekommendera City Gross som har två eller 3 andra smaker. Bland annat Vanilla Coke och Coca-Cola Cherry.

Min åsikt:
Coca-Cola kostar som alla andra läskedrycker så jag har inget emot priset och det blir ju inte sämre med att jag tycker den är den absolut godaste läsken heller.
Jag har smakat tre olika sorters Coca-Cola som är Vanilla Coke, Coca-Cola Cherry och sen då även den vanliga Coca-Colan. Självklart tycker jag mest om den vanliga Coca-Colan men tyckte även Vanilla Coke var god men inte i samma klass som den vanliga. Coca-Cola Cherry tycker jag inte alls var lika god det var länge sedan jag smakade den men efter att jag gjort det så har jag aldrig köpt den igen, d.v.s. den va inte god!

Slutord:
Coca-Cola är en prisvärd dryck som passar in i alla typer av sammanhang.

Bilder på Coca-Cola

Hhmm jag borde prova denna "Coca cola" produkt :/

Johannez

Johannez

12-09-2010 15:24

Mycket bra guide :) Men Coca Cola Blak finns tyvärr inte kvar längre... Synd, för den var god. Och lime har jag inte heller sett på länge? Också synd...

Läs mer om den här produkten
Den här recensionen av Coca-Cola har fått betyget:

1. jesper_jeppe
  2. Mela1