Diamantrecension

En bra tandkräm med gamla anor

5  05-02-2012

Fördelar:
Bra egenskaper och ett pålitligt märke

Nackdelar:
Smaken kan vara ovan för endel

Effekt

JanneRafiki

Om mig: Kanske är turf något för dig? ciao.se/TURF__Recension_112829

Medlem sedan:23-05-2007

Den här recensionen har betygsatts av 23 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

En bra tandkräm med gamla anor

Den här svenska tandkrämen är långt ifrån en ny produkt, den har funnits i konsumentleden i flera generationer. Idag är har de flesta (men inte alla) tandkrämer en tydlig mintaktig smak och därför kan Dentosal-tandkrämen upplevas som en ovan smak för endel. Den dominerade smaken i Dentosal är en mild smak av salt. Tandkrämen innehåller natriumbikarbonat (natursalt). Konsistensen på tandkrämen är lättlöslig och låglöddrande med tydliga saltkorn. Vill man kan man lätt använda den som munvatten. Jag upplever tandkrämen som väldigt dryg.

Tillverkan är ACO och tuberna hittas lättast på någon av våra apotekskedjor.

Innehåller: Natriumbikarbonat används som ett vattenlösligt slipmedel (lämnar inga rester på tänder eller tandkött) som bildar en basisk reaktion i munnen, det vill säga natriumbikarbonat gör munhålan mindre sur (återställer pH-balansen och därmed ett skydd mot syrangrepp). Natriumfluorid är den andra viktiga ingrediensen (stärker emaljen och motverkar karies).

Innehåller inte: Natriumlaurylsulfat (tillverkas av kokos- eller palmkärnsolja) som många andra tandkrämer. Natriumlaurylsulfat är en billig ingrediens som förutom i tandkräm kan finnas i hårshampoo med mera. Medlet har en irriterande verkan på huden och inte minst på tandköttet.

Företagets innehållsbeskrivning

Sodium Bicarbonate (Slipmedel/syraneutraliserande)
Aqua (Lösningsmedel)
Glycerin (Konsistensgivare)
Propylene Glycol(Konsitsensgivare)
Cellulose Gum (Konsistensgivare)
Aroma (Smakämnen)
Limonene (smakämne)
Cocamidopropyl Betaine (Ytaktivt ämne, skummedel)
Sodium Chloride (Konsistensgivare)
Sodium Benzoate (Konserveringsmedel)
Sodium Saccharin (Sötningsmedel)
Sodium Fluoride (Kariesförebyggande)

Hämtat från nätet, kolla på tuben för eventuella produktförändringar.

I Dentosal-familjen finns förutom Original, även Whiting och Junior.

Omdöme och sammanfattning

Jag gillar Dentosal Original, den mest framträdande smaken är en mild smak av salt. Jag tror att en del kan behöva vänja sig med smaken, eftersom de flesta tandkrämer brukar ha en mera markant mintsmak. Den här tandkrämen finner man i första hand i någon av våra apotekskedjor.

Smaken av salt känns naturligt i det här sammanhanget. Havssalt eller saltvatten sägs vara bra för mun och svalg. Även om man naturligtvis inte ska svälja tandkrämen eller dra in den i näsan så upplever i alla fall jag saltet som något bra. Jag tycker att tandkrämen lämnar en ren/ fräsch känsla efter sig och rekommenderar de som inte har testat den att göra det. Kanske kan den bli din favorit.

Pris med mera: Priset för en tub med 100 ml tandkräm är ca 35 kronor (januari 2012) och jag tycker den är väldigt dryg. Jag behöver bara använda en liten klick varje gång. Det är en klar fördel att den inte löddrar så mycket. Tuben (öppningen) är förluten med en aluminiumfilm, som du får avlägsna första gången som du ska använda tandkrämen.
Bilder på Dentosal Original

Snyggt skrivet!

Mizzyz

Mizzyz

13-02-2012 20:49

Tror nog du fått med allt om denna tandkrämen. Extra + för det snygga upplägget :)

Den här recensionen av Dentosal Original har fått betyget:

1. drej72