Om mig: Jaha, då blev det mindre läsningar och betygsättningar efter ciao:s förändringar. Det var inte ovänt...

Medlem sedan:17-11-2010

Recensioner:2086

Medlemmars tillit:88

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Duets

Detta är ett album som Johnny Cash och hans fru June Carter Cash har spelat in. Det är exakt samma som albumet 16 biggest hits fast det är ett annat omslag bara. På detta album får man höra 16 underbara låtar som ett av de mest kärleksfulla äkta makar någonsin har spelat in. Albumet släpptes den 21 februari 2006 och det är låtar som är hämtade från andra album som tidigare har släppts. På detta album så sjunger både June och Johnny men det är bara Johnny som spelar gitarr med resten av bandet.
Som de flesta vet så var Johnny Cash och June Carter Cash gifta med varandra och det är inte varje dag man hör ett par som kompletterar varandra så bra som dessa två gjorde. Inte bara som äkta par utan även som par på scenen.

Låtarna

1. It Ain't Me, Babe
2. Jackson
3. Long-Legged Guitar Pickin' Man
4. Oh, What a Good Thing We Had
5. Darlin' Companion
6. If I Were a Carpenter
7. 'Cause I Love You
8. The Loving Gift
9. Help Me Make It Through the Night
10. The Pine Tree
11. No Need to Worry
12. Old Time Feeling
13. One Way Rider
14. Brand New Dance
15. Far Side Banks of Jordan
16. It Takes One to Know Me

Albumet börjar med en legendarisk låt som Bob Dylan skrev och släppte 1964. Låten heter It Ain't Me, Babe  och här sjunger Johnny Cash och June Carter den tillsammans. Jag måste faktiskt säga att Johnny och June gör det bättre än originalet själv. Johnny och June släppte denna låten på ett album som heter Orange Blossom Special och blev en hit. Jag älskar soundet i musiken och Johnnys raspiga röst gör sig så bra med Junes vackra stämma. Jackson är också en låt som funnits med länge och som fortfarande sjungs lite här och där. Låten skrevs av Jerry Lieber och Billy Edd Wheeler och året var 1963. June och Johhny släppte sin version av denna låt 1967.

Det är inte ofta man får höra två personer som passar så bra tillsammans som June Carter Cash och Johnny Cash gör. Inte bara på scenen utan även i verkliga livet. Tyvärr så finns inte någon av dom kvar hos oss längre men man kan ändå höra och känna den närkontakt och den kärlek de hyste för varandra, och egentligen inte bara för varandra utan även för musiken de medlar till oss lyssnare. Musiken är blandat på detta album. Några är ballader och några lite fortare. Man kan få höra sound av gospel och bluegrass. Då det finns bluegrass på detta album så är det flera olika stränginstrument som man hör, gitarr och banjo till exempel, men det är inte allt. Man hör även munspel, piano och trumpet. Instrument som ger oss en härlig blick hur äkta country låter när countryn fortfarande var originell.

Johnny Cash har en unik röst som sticker ut i mängden. Den är mörk och lite raspig, likaså som Junes fast hon har ingen mörk röst. Den är ljus och vacker men samtidigt så kan hon faktiskt skorra till även hon och det kan man höra i låten Darlin' Companion som finns på spår 5. Där kan man höra lite av deras speciella sound tillsammans. De sjunger mycket bra tillsammans och de kompletterar varandra så otroligt bra. Alla har vi våra favoriter och det har ju även jag. Jag älskar detta album otroligt mycket och kan lyssna på det om och om igen för albumet bjuder på så mycket fast det bara finns 16 låtar på det. Man får både lugna låtar som lite snabbare låtar. Lite raspiga sound för att sedan gå över till gospel och sedan till bluegrass. Det är svårt att ta ut några favoriter egentligen men ska jag göra det så blir det låt nummer 6: If I Were a Carpenter , låt nummer 9: Help Me Make It Through the Night, låt nummer 15: Far Side Banks of Jordan och låt nummer 19 'Cause I Love You

Det är olika låtar med olika sound men alla har de samma budskap. Ett budskap som passar att komma från dessa två fina legendariska artister. Det sprudlar av kärlek så att man blir riktigt varm inombords. Jag anser att dessa två är de som står för kärleken själv. Jag tror inte att det finns ett kärlekspar som har älskat varandra så mycket som de gjorde. Många tänker kanske: Hur kan hon veta det? Men dessa två stod tillsammans på scenen tillsammans i över 50 år och de levde tillsammans i över 40 år. De var tillsammans alltid ändå kunde man se de så kärleksfulla mot varandra på scenen. Många kan spela och så men man ser i deras ögon att kärleken verkligen var stark. Man kunde ju nästan ta på den. Då de sjunger dessa låtar så får låtarna en helt annan innebörd än om någon bara sjunger den rakt upp och ner. Nu får orden en mening och de förmedlar verkligen känslorna till oss lyssnare. De sjunger inte bara, de är det dom sjunger. Texterna är otroligt vackra med och det är ju ett stort plus i kanten.

Naturligtvis så rekommenderar jag detta album och det till alla. Jag tror inte att det finns någon speciell målgrupp för detta album. Jag är 40 år och jag älskar det. Pappa var 76 och han älskade det. Min son är bara 5 år och han älskar det. Johnny Cash och June Carter är hans stora idoler. Detta album får fem stjärnor av fem möjliga. Jag sätter in sångtexten på den låt som jag verkligen förknippar med Johnny Cash och June Carter. Den säger en hel del om deras kärlek till varandra.

Far Side Banks of Jordan

I'll Admit My Steps Are Growing Wearier Each Day
Still I've Got A Certain Journey On My Mind