Diamantrecension

Om mig: Tja! har fått lite sug efter att skriva och läsa recensioner nu så kommer vara aktiv varje dag jag k...

Medlem sedan:21-04-2008

Recensioner:110

Medlemmars tillit:58

Den här recensionen har betygsatts av 22 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Duke nukem 3D

Jag mins när jag satt som 8 årig pojke i mitt rum och spelade Duke nukem 3D på våran troligen första dator. Undr den tiden så var grafiken ganska så enkel, uppenbart nog. Monstrena och showgirls såg ut att vara "klipp figurer". Spelet var redan då vuxenklassat pga den vuxna omgivningen med showgirls, språket, blodet och monsterna, även om jag som 8 åring inte ens tänkte i dom banorna att ifråga sätta varför tjejerna var lättklädda. Jag fastnade aldrig för det spelet eftersom att min riktiga datorperiod skulle komma först 5år senare med dom ordentliga hemma datorerna men jag mins fortfarande att jag kommit en ganska bra bit in i spelet.
Kort spelinfo

Utvecklare:
3D Realms (1997–2009)
Triptych Games (2009–)
Gearbox Software (2009–)
Piranha Games (2009-)
Utgivare: 2K Games
Genre: FPS (First Person Shooter)
Format: PC, PS3 och Xbox 360
Åldersgräns: 18år
Spellägen: Singelplayer / Multiplayer
====================================================================================================
Utvecklare

Ni läste rätt där uppe, spelet har hela 4st olika utvecklare, alla hade dom sina egna planer om hur spelet skulle fortgå efter Duke nukem 3D men alla förstog dom efter ett tag att iden aldrig skulle gå i lås, förrän dom efter 15års tid tog modet till sig att släppa det för sina fans skull. Att ha hela 4st utvecklare bakom ett enda spel är något väldigt ovanligt i dagsläget. Oftast sitter det upp till 2st som hjälpts åt, alla har vi ju hört uttrycket "ju fler kockar destå sämre käk" och som det verkar så stämmer det in i det här spelet. Det dom har gjort är i stort sett att sätta in en ny grafikmotor och dagens teknik med interaktiva omgivningar och lagt det på precis samma röda linje som dom första spelen hade. Och enligt mig så håller inte det i dags läget om man inte är en inbiten fan, men trots allt..vad är Duke Nukem för spel om inte ett enkelriktat vuxenspel för folk som inte vill göra annat än att slakta rymdvarelser och göra lite vuxna saker med tjejer?

Duke Nukem Forever

Singel player:
Duke Nukem är varje mans påstådda dröm och varje tjejs besannade fördom om män. En musklig kille som skjuter först och tänker sen, har ett ego högra än mount everest, ett språkförråd på ca 10 ord och lika många meningar, ser tjejer som utnytjningsbara objekt som alla har stora tuttar och alla vill ligga med en utan frågor eller interaktiva meningar i utbyte. Allt faller på plats utan att man själv riktigt behöver kämpa för det. Det finns två olika miljöer som spelet går igenom.

Nummer 1:
Du går igenom strid efter strid med rymdvarelser som alla vill mörda dig, det finns en klar röd linje att följa genom varje bana som ibland bromsas upp lite utav en liten problemlösning i form utav att du inte kan komma längre innan du tex har lagat bron. Vapen finns utspridda överallt och dom släpps även utav dina motståndare som aldrig tycks kunna bjuda på en riktigt fight så vida du inte kör på högsta svårighetsgraden. Det finns knark i form utav steroider du kan hitta
Bilder på Duke Nukem Forever - [PC]
  • Duke Nukem Forever - [PC] duke-nukem-vegas-screenshots-01 - Duke Nukem Forev
  • Duke Nukem Forever - [PC] 49862_DukeNukemForever-Screenshot-11 - Duke Nukem
  • Duke Nukem Forever - [PC] duke-nukem-forever-3 - Duke Nukem Forever - [PC]
Duke Nukem Forever - [PC] duke-nukem-vegas-screenshots-01 - Duke Nukem Forev
Duke Nukem Forever - [PC]
som givetvis gör dig väldigt stark i armarna och du kan mata ner motståndarna med bara händerna. Det finns alkohol i form utav öl du kan dricka som givetvis gör dig mer resistant mot smärta och motståndarens attacker. Redan här började jag ifråga sätta vad f*n det är för ett j*vla spel egentligen. Duke Nukem är visserligen ett väldigt fritt och roligt spel på den fronten att sånt faktiskt finns med, men det gör bara mina funderingar om vilket konstigt typ utav spel det faktiskt är.

Nummer 2:
Du går igenom stripklubbar där miljön är interaktiv och alla tjejer du ser är menat att se bra ut och stora tuttar och alla vill dom ligga med dig. Trots detta ser man att alla tycks ha lika stora tuttar och det enda som skiljer det ena från den andra är ofta kläderna eller hårfärgen. Men den interaktiva miljön är väldigt rolig och innovativ, något som varje spel skulle kunna ha användning för i dags läget. Whiteboard tavlor där man kan ta en tuchpenna och rita eller skriva det man vill, airhockey där man tar ena klossen och spelar precis som på riktigt, eller varför inte sätta sig och spela på en automat? en innovativ och interaktiv omgivning är något spelet ska ha ett plus för.

Positivt:
  • Innovativa miljöer.
  • Interaktiva miljöer.

Negativt:
  • Enkelspåriga uppdrag och stridsmiljöer.
  • Lite opassande tillbehör som ska underlätta stridandet.

Multiplayer:
Intressant nog så har spelet en egen liten multiplayer del. Men om man tar en liten tid på sig att kolla runt på dagens FPS spel så är det nästan ett krav, faktum är att jag nästan skulle bli förvånad om det inte fanns en sån del i ett FPS spel från dagens datum. Faktum är att när till och med spel som F.E.A.R. har en riktigt MP del så skulle jag bli riktigt förvånad om det här spelet inte haft det. Så vad kan man nämna om den då? inte mycket alls, när jag väl söker servrar så hittas det blotta 2st. Ena är tom, den andra har ett spelar antal av 7st av 8 möjliga. När spelet väl drar igång märker jag att alla har karaktären Duke att spela med, och jag förstår inte riktigt handlingen utöver att jag är med i det röda laget och vi ska ta kol på det blåa. Dödandet kör igång och ett konstant ljud utav Dukes legendariska citat rullar igång pga att folk dör hela tiden. Jag ger servern 10min tålamod innan jag med ett högt skratt stänger ner spelet och tänker, vilket jävla misslyckande att ha det här som multiplayer. Positivt:
  • Det finns ett multiplayer läge.
  • man gör det man borde göra, döda fienden och ställ inga frågor.

Negativt:
  • Inga genrer finns.
  • Tills synes enbart 2 servrar, dvs ett opopulärt online läge.
Grafik

Grafiken i spelet är signerat med Unreal engine, där namnet själv indikerar att samma motor har berikat spelserien Unreal Tournament som är en världskänd spelserie i samma genre (FPS). Men i dagsläget är även den här kända grafikmotorn en relik ifrån äldre dagar. Visserligen är jag chockad över att se Duke Nukem i annan grafik än klippfigurer och 2 klipprörelser men när jag väl kommer in i spelet mer och mer inser jag snabbt att grafiken har ett bäst före datum för ca 2år sen. Visserligen ser vapnen helt okej ut, men bra texturer på det som finns, men i det stora hela ser allt plastligt ut. Och med en Anti-Aliasing (Kantutjämning) som inte tycks fungera alls så är det sista hoppet för grafiken utsuddat. Bara för att ge grafiken en ärlig chans så ställde jag ner den på lägsta möjliga för att jämföra vad som möjligen kunde vara bättre. Och i ärlighetens namn så är det inte aldeles för mycket som händer, grafiken blir skarpare och aningen mer detaljrik, men i övrigt så ser det nästan lika tecknat ut i lägsta som högsta och jag håller på att skratta ihjäl mig.
"- Dynamiska ljus, vad är det för ett nytt påfund?"
kan jag höra Unreal engine säga högt inför en välsatt konferens när jag ser spelets grafik. Efter 15 långa års utveckling hade man ju kunnat hoppas på att i alla fall grafiken skulle vara top-notch för att kunna rädda spelet lite gran och försiktigt kamouflera in det i dagens uppsjö med spel, men det enda en lång utvecklingstid tycks påverka är att man någon gång alls vill få ut spelet på marknaden bara för att få det gjorde och för att tysta på alla fans skrik. Om samma sak gäller för alla spel i genren, så hoppas jag för allas skull att Valve väljer att aldrig släppa Half-Life 3 eftersom att jag vill minnas det som det var när HL2 kom ut och inte som ett jobb signerat samma stuk som Duke Nukem Forever.Posititvt:
  • Unreal engine står för grafiken.
  • Det är inte längre papers klipp.
    Negativt:
  • Unreal engine är en gammal grafikmotor.
  • Lång utvecklingstid gör inte spelet mer igenomtänkt.
Ljud

Utöver att spelet har valt ett ritkigt bra soundtrack för presentationerna utav alla som varit med och utvecklat spelet så finns det under den här rubriken inte mycket att säga, ljudet är vad det är. Jag hör att jag skjuter ett hagelgevär eller en kulspruta men inte mer än så. Det är lite som att lyssna på skillnaden mellan Sonata arctica och Iron maiden på en gammal Nokia telefon som hade polyfoniska ringsignaler, du hör att det är rock men inte mer än så. Precis detsamma gäller här, man hör att man skjuter ett vapen och att fienderna blir skadade men varje vapen har inte sitt eget unika ljud. Allting låter bara som det låter, ihåligt och tomt, bara för att finnas där. En otrolig besvikelse, men så är jag rätt kräsen när det gäller FPS spel.

Positivt:
-
Negativt:
Värdelösa ljud och ljudkvalitet.

Kontroll

Det här är en oerhört viktig del i ett FPS spel för min egen del eftersom att jag spelar FPS spel i stort sett varje dag. Jag vet att alla spel har väldigt lika kontroller för att man på ett så enkelt sätt som möjligt ska kunna gå från spel till spel utan vidare omställning. Det här spelet hör som tur är till den här mängden med spel, man springer på W A S D knapparna och man skjuter mer musknappen, på dom högre knapparna finns valen för sprängmedel, steroider och nattseende. Det är enkelt och praktiskt precis som det ska vara, passar utmärkt för det här spelet där skaparna tidigare inte lagt ner något krut på att göra det till mer än vad det är så varför börja här?

Positivt:
Originella knappar.
Negativt:
-

Spelkänsla

Med tanke på att hela den här recensionen är en enda sågning egentligen så funderar ni säkert på hur tusan spelkänslan ens skulle kunna vara befintlig va? svaret på den frågan är att den inte är det. Det finns fullt utav monster i spelet, alla vill döda dig men jag reser inte ett hår av rädsla för dom. Det finns interaktiva miljöer som gör spelet mer verkligt och intressant men det gör inte att det känns som om jag är med i det själv. Det känns helt enkelt som ett MMORPG (Massively multiplayer online role-playing game), dvs exempelvis World of warcraft i spelstil, man ser vad och att man gör något men man ser och förstår helt enkelt att man inte är med i spelet. Till och med spelets föregångare Duke Nukem 3D hade högre spelkänsla pga att man inte var lika rörlig där. Då hörde man monster morra genom väggarna och i närheten men man var inte lika rörlig då så att ens försöka vända på sig för att titta efter om det stod ett monster runt axeln var en skräckupplevelse.Positivt:
-
Negativt:
  • Du är för rörlig för att det ska kunna vara läskigt.
  • Ett MMORPG spel är lika inlevelserikt som det här.

Sammanfattning och slutsats

Jag skrev det förut och jag skriver det igen, 15års utvecklingstid är alldeles för lång tid för att skapa ett spel så vida man inte är helt besluten genom hela förloppet om att göra ett spel som kommer att få världen att häpna. Med en god budget, härlig fantasi och gott om nya och friska idéer som kanske får spelet att bli lite ny inriktat i jämförelse med det tidigare spelen. Tyvärr så är det här spelet i princip samma spel som sin nu 16år gamla föregångare, där bara grafiken är det som skiljer dom två. Det finns fortfarande fullt utav showgirls, enkelspåriga strider med rymdvarelser och massa knark och alkohol som gör spelet så typiskt Amerikanskt. Men att klaga på att det är patriotiskt är egentligen ingenting man möjligen kan göra i det här spelet eftersom att det ÄR ett patriotiskt spel, beviset på det kommer redan när man klickat på "starta spel" i Steam's meny, det första som händer då är att den amerikanska flaggan hoppar fram och fladdrar snyggt framför halva skärmen innan spelet i sig startar upp. Det här är helt klart ett spel för den skjutglada personen som inte vill ha en story mer än att rädda jorden, ha lite cybersex med showgirlds och drick och knarka så mycket man vill. Det man inte vill och kan göra i verkligheten kan bli väldigt kul att få göra i ett spel då man vet att inget är verkligt, på den fronten så ger jag spelet tummen upp. men i parallell till dom andra FPS spelen som finns ute idag så är det bara lite pinsamt att det ens släpptes, jag är glad att jag bara gav 98kr för det här spelet och kan bara rekommendera det till folk som är inbitna fans, ni andra missar ingenting alls.Potisitvt:
  • Man kan vara lite oklok med droger när inget är verkligt.
  • Är man en inbiten fan ska man definitivt testa det här spelet.
    Negativt: