Eldorado Rostad Lök - Frasigt och gott men oj vilken fettfälla

4  15-07-2010

Fördelar:
Det är gott ibland med lite rostad lök till korven

Nackdelar:
Det måste vara den mest onyttiga produkt som finns att köpa som föda

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Det är väldigt sällan jag köper rostad lök. Det har hänt ett par gånger och då har det varit Eldorados jag har köpt. Jag har smakat rostad lök från andra tillverkare men jag skulle inte känna skillnaden på varifrån löken kommer om så mitt liv stod på spel. Nu är jag verkligen ingen specialist på rostad lök och hur den ska smaka så för mig så smakar Eldorados produkt precis som rostad lök ska göra.

Innehåll och näringsvärde

Rostad lök innehåller ganska precis det som man tror att den innehåller, nämligen lök i första hand som är impregnerad i rapsolja efter att ha rullats i mjöl och salt. Med andra ord så är det inte någon hälsokost utan denna rostade lök från Eldorado innehåller hälften med olja och det ger en energimängd på över 600 kcal per hundra gram rostad lök. Det är lika mycket som nötter innehåller men med den skillnaden att det finns ett näringsvärde och vissa nyttigheter i nötter som i den rostade löken lyser med sin frånvaro.

Hur jag än försöker så kan jag inte komma på några försonande drag av nyttighet som gömmer sig i en burk med rostad lök så för att rättfärdiga ett köp av en burk så ska man verkligen tycka att det är en njutning som är svår att tillfredsställa på annat sätt.

När jag nu fått ösa lite “etter” över hur onyttigt det är med rostad lök så kan jag tala om att det är ganska gott. Rostad lök går att använda för att sätta piff på korven, hamburgaren eller till vilken grillmat man nu tycker om rostad lök till. Det är tur att rostad lök inte riktigt är min favorit men visst kan jag tycka att det är gott någon gång ibland. En burk innehåller 100 gram och kostar under tio kronor.

Burken är en vanlig plastburk som har ett plastlock i Eldorados färger. Locket öppnas genom att man bryter bort en liten flik under lockets kant så att man kommer åt att bända upp locket. Burken är lätt att återförsluta och om man vill och om man äter mycket rostad lök så kan man köpa en refillpåse och fylla på burken med.

Eldorados rostade lök är krispig och knaprig och alldeles lagom rostad. Den har en god eftersmak av lök men mest smakar den bara frasigt och luftigt snacks. Tar man lite i handen och stoppar det i munnen så är lökbitarna så luftiga att dom försvinner ganska fort och ger inte så stort tuggmotstånd. '

Det kanske verkar underligt att jag rekommenderar löken fast den är så fet och onyttig. Jag tänkte på det viset att om man tycker om rostad lök så kan jag rekommendera Eldorados, den är precis lika onyttig som annan rostad lök och den är säkerligen precis lika krispigt god och dessutom så är den väldigt prisvärd.
Bilder på Eldorado Rostad Lök
Eldorado Rostad Lök CIMG2674 - Eldorado Rostad Lök
Eldorado Rostad Lök

Sagoalvan

Sagoalvan

15-07-2010 14:47

stod det något om protein, kolhydrater, fett ?

Den här recensionen av Eldorado Rostad Lök har fått betyget:

1. svanmagnus