Enkla sätt att spara pengar på

Enkla sätt att spara pengar på

Recension av "Enkla sätt att spara pengar på"

publicerad 2011-07-25 | occkee
Medlem sedan : 2011-07-17
Fördelar det är roligt och givande att spara, stabiliserar på framtiden
Nackdelar ibland är det tråkigt att spara,

"Spara istället för att spendera, inte alltid lika lätt"

det är roligt att spara till någonting som man tycker om väldigt mycket

det är roligt att spara till någonting som man tycker om väldigt mycket

De enkla sätten att börja spara sina pengar

Jag är väldigt ekonomiskt av mig och eftersom att jag tjänar relativt bra ser jag till att spara relativt mycket pengar varje månad. Här nedan kommer jag rada upp mina tips, ett efter ett.

1 - Sparkonto
Se till att du har ett sparkonto på din bank där du själv kan välja att sätta in dina pengar. Se också till att du skaffar dig en automatisk överföring med en rimlig summa ifrån ditt lönekonto till sparkontot som skall ske en gång i månaden. Ett bra datum för denna överföring är dagen då lönen beräknas komma, eller dagen efter.
Då saknar du inte pengarna som du skulle göra om du valde att överföra pengarna i slutet på månaden då man, inte jag i alla fall, lever lika lyxigt som annars.

2 - Spargris utan öppning
Ja, det säger ju sig själv. Om du investerar en spargris utan öppning finns det bara ett sätt att få ut pengarna på, och då måste man slå sönder grisen.

3 - Låt någon annan ta hand om dina pengar
Om din partner har bättre koll på ekonomin är det kanske bäst att hon eller han tar hand om dina pengar, och att du istället ber henne/honom om en viss summa när du vet att du behöver pengarna. På detta viset kommer även din partner att lägga sig i vad pengarna går till, detta på både gott och ont men framför allt så kommer ni båda ha en uppfattning om vad som är viktigt att lägga pengar på, och inte.

4 - Spara till något vettigt
Om du nu inte vill spara bara för sparandets skull så kan du väl istället se till att spara till något vettigt, typ som en bensinsnålare bil eller varför inte till en altan, eller sommarstuga? Det finns så mycket att spara till, och det är ett bra första steg att kunna spara till någonting som man vill ha.
Det är på denna vägen jag själv har fått lära mig att spara.

Det är viktigt att spara dom sparade pengarna och inte spendera....

Sedan när du har börjar komma igång ordentligt med ditt sparande och tillslut har en större summa, så är det viktigt att du inte börjar ta en liten summa då och då för då är pengarna tyvärr slut snabbare än vad du hinner blinka.
Det är mycket viktigt att dom sparade pengarna förblir sparade, speciellt viktigt är det att inse detta om du tidigare har haft problem med att spara dina pengar då dom nya sparade pengarna kommer att gå åt som smör i solsken annars.

Den här inlägget har blivit läst 1729 gånger och utvärderats till

• Breed47 publicerad 2011-07-25
    Bilden... syftar du på att ta hem roadkill istället för att gå å köpa kött på COOP? ;D
  • MadameMim publicerad 2011-07-25
    Bra tips!