Enkla sätt att spara pengar på.

5  01-02-2012

Fördelar:
Pensionen kan bli större .

Nackdelar:

kuligheter

Om mig: Stolt tvillingpappa till Sagoalvan och Fiskelyckan här. : - ) ( Blogg :http://sagoalvan.blogspot....

Medlem sedan:10-04-2010

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar
Enkla sätt att spara pengar

Alla kommer förr eller senare ju att gå i pension och då kan det vara rätt skönt att inte ha det så knapert som mina egna föräldrar har det. Frugan tyckte att jag skulle ge dem en 500 lapp var i julklapp men jag försökte förklara för henne att det går ju inte. Dt var en snäll tanke av henne, jag löste det med att laga deras bil istället och det var ju värt mer än 1000 kronor.
Allmänna Pensionen

Saken är den att om man inte bryr sig nu så kommer man få problem som gammal. En mycket enkel sak är faktiskt att se pengarna som man får med det oranga kuvertet som ens egna för så är det ju. Det är mina pengar som jag jobbat ihop. Därför tycker jag att alla som får ett orangefärgar kuvert från Allmänna pensionen verkligen öppnar det och tittar. Det är faktiskt rätt stort belopp som sparas, det är 16 procent som går till inkomstpensionen och en mindre del på 2,5 procent som går till premiepensionen.

En annan sak är tycker jag att man ska sprida sina risker. Du behöver faktiskt inte ha alla ägg i samma korg. Jag har valt 5 olika pensionsfonder till pengarna i det oranga kuvertet. Det som är bar med det är att om gått sämre kanske en gått bättre. Jag tycker att alla ska göra ett aktivt val- det är ett enkelt sätt att sparar pengar.

Skattetänk

Det här är något man tänker varje år innan jul, ja just det för att få max avdrag på skatten måste jag sätta in på mitt pensionsparkonto, men det kommer ju lika olägligt varje jul, så i år har jag tänkt att just att detta vid skatteåterbäringen och det är för att jag brukar få tillbaka pengar på skatten för att jag inte skattejämkar. Många säger att man bör skattejämka för sina lån så man får behålla pengarna istället varje månad. Varför ska staten f ha dem nästan gratis när det är dina pengar- ja varför? Kanske för att du annars använder upp dem? Så är det ju lite, man rättar snabbt matsäcken efter munnen. Därför gör jag inte det och jag tycker att det är ett mycket enkelt sätt att spara pengar.

Beloppet 2012 är 12000,00
Fasträntekonto ett helt år

Jag tycker att man ska ha långsiktiga mål och då julen liksom har en tendens att återkomma varje år så har jag nu börjat spara i Svenska Handelbankens fastränte konto. Man får sätta in hur lite man vill och beloppen man sätter in är låsta ett år. Jag öppnade kontot i november och satte in en liten slant bara. Sedan har jag fört över från mitt lönekonto bara en 500 hundring varje månad med stående överföring. Pengar jag annars bara hade använt till energidryck eller något annat. På ett år kommer det bli minst 6000 kronor på kontot och jag slipper få ångest över julklappar. Jag köper rätt dyra sådana men jag köper egentligen faktiskt bara till frugan och barnen, samt mina föräldrar men det blir bara något symboliskt som en Fantomentidning och ett ljus.

Varför jag valde Svenska handelsbanken var för att de andra bankerna hade mycket större belopp man var tvungen att sätta in som en engångssumma, inte alls så som jag ville göra.

Spara 10-kronor

Om du lägger undan alla 10 kronor du får nu och fram till sommaren då har du pengar till att kunna köpa hur mycket glass du vill på sommaren, jag tycker att just glassar är en stor utgiftpost på sommaren med alla styckglassar som kan kosta mer än 20 kr styck.

Jag lägger i alla fall alla mina 10 kronor i en burk och har väl lite tänkt donera ut pengarna lite då och då under sommaren till mina ungdomar.

Det är lite tänket många bäckar små.

Laga mycket mat hemma

Laga mycket mat hemma och ”lek” restaurang hemma även om restaurangmomsen sjunkit till 12 % är det väldigt mycket dyrare att äta ute än hemma.
Håll koll på elen

Jag har skaffat en elmätare till bland annat garaget så att jag kan läsa av hur mycket ex element och liknande gör av med då är det lättare att stå ut med lite kyla i garaget .

Gör aktivt val med el, att ha tillvidare pris är den värsta dealen- det absolut sämsta du kan ha och nu med kylan och vargavintern här är det bra att se över sina kostnader.
Rekommenderas

Ja

Bilder på Enkla sätt att spara pengar på
Enkla sätt att spara pengar på pensionen kopia - Enkla sätt att spara pengar på
Enkla sätt att spara pengar på

absolutciiilla

absolutciiilla

13-02-2012 20:11

mycket bra tänkt och tack för att du delar med dig av hållbara tips

Den här recensionen av Enkla sätt att spara pengar på har fått betyget:

1. absolutciiilla
  2. rosochris