Exodus - Bob Marley

Exodus - Bob Marley

Roots Reggae - Label: Tuff Gong

Recension av "Exodus - Bob Marley"

publicerad 2007-12-17 | svanmagnus
Originalitet
Texter
Musik

"En reggae klassiker"

Bob Marley & The Wailers släppte detta album 1977, huvuddelen spelades in i London.

Skivan börjar med "Natural Mystic" tung bra reggae låt. Bygger mycket på basen som ligger på i bakgrunden. Låten har en riktigt bra text som höjer känslan från den sköna tillbakalutade musiken.
Skivan avslutas med låten "One Love/People Get Ready". Är en låt som säkert de flesta känner igen både dom som lyssnar på reggae och även dom som inte gör det.
Texten är om gud med en stil som kan få den största ateist att digga "The lord"

Utvalda låtar:
"Jammin" vilken hel skön låt. Något snabbare låt men stil är riktigt tung och bra. Texten är riktigt skön
Som tex. "No bullet can stop us now, we neither beg nor we won't bow;" klassisk.
"Exodus" skön lugnare reggae låt. Texten här också stabil med avsnitt som "Open your eyes and look within: Are you satisfied with the life you're living?". en riktigt favorit på skivan för mig.

Skivan är ett ikoniskt album av Bob Marley. På denna skivan kommer hans sköna stil med hans djupa texter verkligen till sin rätta. Albumet spelades in till stora delar i London efter ett attentatsförsök på Marley.
Skivan är det nästan ett måste att fokusera på texterna för de ger ett verkligt djup och samhällsengagemang som känns äkta till 100%:musiken är riktig bra reggae
Och tillsammans blir det en kanon skiva.
En av hans bästa skivor och en av de bästa reggae skivorna genom tiderna.

Den här inlägget har blivit läst 1481 gånger och utvärderats till
användbar

• love.sve publicerad 2008-01-23
    Ett av hans bästa album tycker jag. Fast hans live album är ju en annan skönare upplevelse tycker jag :-D

Produktinformation : Exodus - Bob Marley

Roots Reggae - Label: Tuff Gong