Fazer "Geisha" Chokladkaka - underbar nougatfyllning med crisp

5  18-06-2010

Fördelar:
Ljuvligt god

Nackdelar:

Honeybun

Om mig: Jag läser alltid tillbaka :)

Medlem sedan:24-05-2010

Den här recensionen har betygsatts av 17 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar
Produkt:
Fazer "Geisha" 100 g, ca.pris 12 kr.

Ingredienser: mjölk, socker, kakaosmör, hasselnötter, kakaomassa, vegetabiliskt fett, vetemjöl, emulgeringsmedel (sojalecitin), koksalt, härdad vegetabilisk olja, aromer (vanilj, vanillin).

Näringsvärde per 100 g:

Fett 35 g
mättade fettsyror 17 g
Kostfiber 1.9
Natrium 0.10

Information för allergiker: produkten innehåller hasselnötter och kan innehålla spår av andra nötter och mandlar.

Geisha

Geisha nämns i Fazers historia för första gången 1908 och på den tiden var Geisha en hård karamell som fanns med i Fazers finaste blandnig som kallades "Fazers Extra Prima". Samma karamell fick senare heta Tokyo. Redan 1962 kom Geisha som chokladkaka och idag är den en av Fazers populäraste produkter.

Lite lustigt är det att nu när jag skrev om Geishas historia kom att tänka på att jag som barn faktiskt nog har ätit Geisha då den hette Tokyo, den hårda karamellen. Jag minns att den hade rosa papper med texten Tokyo och själva karamellen var hård och liksom lite "frasig" inuti.

Geisha som kommer från finska Fazer är en av dom godaste chokladkakorna jag vet och det är en mjölkchokladkaka som är fylld med en ljuvlig nougatfyllning med crisp i.
Även om jag tycker att chokladkan är jättegod så föredrar jag nog ändå Geisha som praliner, kanske är det att dom innehåller något mer av den goda nougatfyllningen?
I sortimentet finns också stycksaker förutom chokladkakor och praliner som jag redan nämnt. Förutom smaken "Original" så finns det också en variant som kallas "Dreamy Caramel" som har en tryffelfyllning med smak av caramel.

jessicak44

jessicak44

18-06-2010 20:57

Farligt god...glömmer bort att den här finns faktiskt, köper alltid vanlig marabou fast den här är mycket godare!

Sagoalvan

Sagoalvan

18-06-2010 10:25

Jag gillar ännu mer när det är enstaka inslagna praliner !

Fiskelyckan

Fiskelyckan

18-06-2010 10:04

Dessa brukar vi köpa och skicka till mormor när hon fyller åt. Jag tror jag ska gå och köpa en till hon kommer senare i dag. Lägga på hennes huvudkudde som när man får godis Marianne på Vikingbåtar.

Den här recensionen av Fazer Geisha Chokladkaka har fått betyget:

1. norga

1. Mizzyz
  2. shakke
  3. jessicak44

Fazer Wienernougat Fazer Wienernougat
(+) Snygg lyxig förpackning, goda, lätta att bjuda på.
(-) Inte så¨nyttiga...
6 recensioner