Felix Potatisbullar

4  27-10-2010

Fördelar:
goda

Nackdelar:
flottiga

Lurvaslurinng

Medlem sedan:01-01-1970

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Potatisbullar från Felix

Potatisbullar är som man hör av namnet ”bullar” gjord av potatis. Dom är dock inte runda i formen som tex köttbullar utan är platta och större. Diagonalen är ca 6 cm och höjden 1 cm. Produkten finns i olika storlekar på förpackningen 810gram och 1500 gram.

Felix är ett företag som har anor redan sen 1874 men har sen dess utvecklas. Idag tror jag dom flesta känner till felix, deras kanske mest kända produkt är tomatketchup. Dom har en mäng olika slag mar i olika varianter och finns nog i alla matbutiker.
Näringsvärde per 100 gram

Energi, kJ 750
Energi, kcal180
Protein, 2,5g
Kolhydrater, 23g
Fett, 8,5g

Innehållsförteckning

Potatis, vegetabilisk olja, potatispulver, salt, druvsocker och kryddextrakt.
Tillagning

Man tar upp dom direkt från frysen och antingen i ugnen på ca 225 grade i ca 30-35 minuter eller så stek man dem i stekpanna 10-15 minuter.

Förpackningen är en påse av mjukplast. Den är lite rektangulär i formen. På påsen stor all infomation man kan behöva veta innan sitt köp. Påsen jag köpte innehöll 1500 gram potatisbullar (ca 27-29st)
På framsidan är det en bil på poatisbullarna. Påsem ska källsorteras som plast.
Förvaring

Felix potatisbullar är djupfrysta vara och ska därför förvarasi frysen o ca -18ºC eller kallare.

Äter man inte alla potatisbullar på en gång kan jag tipsa om att frysa in den i vabliga fryspåsar med så många i portioner och inte ha de liggande i förpackningen då den inte är återförslutningsbar.

Potatis bullarna smakar riktigt gott trotts att dom är ganska smaklösa egentlgenn. Det står att det ska innehålla kryddextrakt men jag kan inte påstå att jag känner något tydigt smak av kryddsmak men än att de smakar lite salt. Det känns dok i både smak och konsisten att dom innehåller en hel del olja. Oljan gör att det känns ganska rejält flottiga och gör att det känns lite lena att äta. Självklart känner jag också smaken av potatis, men jag kan känner också lite söttma, inte så att det känns direkt som socker utan bara att de känns lite söta i smaken.

På utsidan är potaisbullarna lite krispiga. Jag skulle inte direkt säga att dom är hårda, men inte heller mjuka utan mer åt det litet krispigahållet. Inuti är dom mjuka och man kan se och känna bitar inut trotts att det är som mos.

Mina åsikter

Jag tycker potatisbullar är goda trots att det är ganska smaklösa och är rejält flottig. Trotts att jag tycker att dom smakar bra är jag lite besviken på att inte känna kryddsmaken som ska vara. Jag kan alltså inte urskilja någon smak av krydda mer än salt. Så lite mer hade de kunnat smaka. Men samtidigt kanske det är just den lite platta smaken som gör dom så goda. Flottet känns på tok för mycket då det nästan tar över smaken. Så jag hade velat ha mindre fett. Jag som tillagar den genom att steka tillsätter även lite när jag steker och då blir det nästan för mycket. Konsistensen med det lite krispiga yttre och mjuka inre gör konsistensen kanon bra.

Jag tycker förpackningen är bra över lag, men skulle dock sätt att den gick att återförslutas. Den är informativ och praktiskt då den inte tar så storplats som pappförpackningar brukar göra.

Jag personligen äter ca 5-6 potatisbullar på en måltid. Detta gör att min påse på 1500 gram (27-29 st ) räcker till ca 5 måltider. Men tanke på att jag gav ca 50 kr för påsen blir det ca 10 kr per potion för mig vilket jag tycker är prsivärt. Dock äter jag dem med lingonsylt för att bryta av smaken och då tillkommer ju någon kr till per portion men är fortfarande prisvärt.

Potatisbullarna är mycket lätta att tillaga vilket gör dom perfekta till stressiga och lata dagar. Även lätt för barn/ungdomar som just börja göra mat själva.
Jag kan tipsa om att servera dom med lingonsylt.
Så tros att jag anser de ganska lama i smaken och flottiga går det endå hem hos mig och jag tycker dom är goda. Så jag kan rekommendera dom för andra potatisälskare!

Mums för felix potatisbullar !

Bilder på Felix Potatisbullar

goda!

cessla

cessla

01-11-2010 14:42

bra, jättegott - jag brukar köpa rösti - mer smak då det är lök i dem - eller göra dem själv :)

universum777

universum777

28-10-2010 17:01

Brukar äta dessa med bacon och lingon!!

Jämför priser Ordna efter Pris
Potatisbullar Felix