Bästa 12 strängade gitarren i dess prisklass

4  12-08-2010

Fördelar:
Priset, looken, ljudet, stäm skruvarna

Nackdelar:
Lite fler färg kombinationer, fler valmöjligheter

Byggkvalitet

Ljudkvalitet

Spelbarhet

Medlem sedan:20-07-2010

Den här recensionen har betygsatts av 12 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Detta är en 12 strängad Fender med mahogny på sidorna och med spruce på toppen.

Jag har ägt den väldigt länge nu och den har varit med mig så väl som live som i studion och det har aldrig varit något krångel med den.

Många gånger så kan man tycka att det är jobbigt att behöva stämma en 12 strängad gitarr men med denna gitarr så känns det faktiskt inte jobbigt för att jag vet att den kommer hålla stämningen för resten av inspelningen eller resten av spelningen vilket då gör den väldigt förlitande.

Positiva

1. Priset är väldigt bra (kolla gärna priset själv med tanke på b.l.a. så är den beroende på euron om du ska beställa den från Tyskland)

2. Ljudet, det är helt enastående den ger en ett genuint dreadnought sound med väldigt mycket klang.

3. Den är väldigt stilren och med det menar jag att den ser ut som en akustisk gitarr ska göra, inge krimskrams utan en ljus front med mörkare hals och med mörkare sidor och baksidor.

4. Stäm nycklarna, jag kan aldrig sluta tjata om dessa stäm nycklar men utan dom så hade faktiskt gitarren varit helt värdelös och dom här är verkligen riktigt riktigt bra.

5. Den är väldigt lättspelad för att vara en 12 strängad gitarr, halsen är inte för bred eller för tjock utan den är precis så som man vill ha den.

Negativa

1. Det hade varit trevligt om den hade kommit ut i fler varianter än svart och väldigt ljus front, jag hade faktiskt tyckt den hade passat i lite burst. Men jag personligen är nöjd med hur den ser ut idag.

2. Prick inläggen tycker jag ska vara alternativ på alla gitarrer, det är lite konstigt att tänka så men jag tycker faktiskt det. Att valet ska finnas om man vill ha lite bättre utformade inlägg.

Varför ska man köpa denna för nästan dubbla pengarna?

Och med det menar jag - Man kan faktiskt köpa en billig Ibanez eller liknande för halva pengen men du får faktiskt inte alls lika mycket gitarr för pengarna. Denna gitarr till skillnad från alla andra stål strängade gitarrer som ligger under 5000kr skrollar inte på g-strängen vilket ofta kan vara ett problem med billigare gitarrer.
Köp Råd

Om du vill ha en gitarr som ser, känns och låter helt enastående för rätt pris så tycker jag att denna gitarr är helt fantastisk.

Denna gitarr kan faktiskt lätt mäta sig med dom större märkena så som Guild, Yamaha och Gibson och i vissa fall beroende på modell så kan jag tycka att Fender'n faktiskt låter bättre.

Om du ändå köper den billigare varianten på 12 strängade gitarrer och sedan provar denna så kommer du garanterat ångra dig och du kommer då tycka att du skulle ha sparat någon tusen lapp till och köpt denna istället.

Med allt detta sagt, varför får den inte "utmärkt"

Detta är väldigt svårt, för jag tycker att väldigt många gitarr tillverkare är generellt dåliga på detta - och det är valmöjligheten.

Tänk om jag vill ha denna gitarr med lite bättre inlägg och med burst? Då finns inte det och det förekommer väldigt ofta när man sitter och väljer bland märke, modell, prisklass och funktion.

Men om den hade kostat 7-8 tusen hade jag då köpt den? Nej det hade jag faktiskt inte, jag hade valt en Guild just för dess Fishman Acoustic Matrix Natural I Pickup och för att den kommer i ett fitted case.
Summering

Denna gitarr är helt enastående på många sätt, ljudet, spelbarheten, kvalitet och framför allt priset.

Mer än så går inte riktigt att säga.

12-08-2010 15:33

Detta är en låg budget Fender, det står Fender på den och den håller måttet även om den inte är gjord i Amerika. Man kan säga att detta är Fenders "Epiphone" bara att det står Fender på den.

Bantarbritta

Bantarbritta

12-08-2010 09:50

Nu är jag inte jättehemma på gitarren, men visst räknas väl ändå Fender till ett bra märke? :)

khazjess

khazjess