Findus Haricots Verts Tunna Mjälla - Hur uttalas det egentligen?

5  30-06-2011

Fördelar:
Gott, nyttigt, roligt namn, passar till alla maträtter

Nackdelar:
Inga

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 18 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Kärt barn har många namn och dessa gröna bönor får heta både ett och annat men vad är egentligen det rätta uttalet av Haricots Verts. För det första så är h:et stumt eftersom det är ett franskt namn. För att en svensk ska kunna förstå uttalet så måste man använda sig av både å och ä. Det rätta uttalet blir då “eri-kå-vär.

Alla har en egen version av vad bönorna heter. Mina barn kallade dessa för “härs-och-tvärs”. Det har jag tyckt varit ett så bra namn eftersom de alltid ligger härs-och-tvärs i en hög på tallriken när man lagt upp dem att vi fortfarande kallar dem så. Jag läste nyss i en forumtråd att någon kallade dem för “herr kuvert”. Sen om man inte vill vara så fin av sig så kan man kalla dem för gröna bönor eller brytbönor. I en annan tråd läste jag att många amerikaner inte ens försökte sig på ett franskt uttal utan kallade dessa bara för HC eller i bästa fall “green beans”. Nåja, vad än dessa gröna långsmala grönsaker kallas så är dom jättegoda och en ofta sedd gäst på tallriken av både barn och vuxna.
Findus Haricots Verts - Innehåll

-varav sockerarter 1,5 g
Fett 0,2 g
-varav mättat 0,08 g
Fibrer 3,5 g

Grönsaker som man fryser måste förvällas för att hålla. Att förvälla betyder att man kokar upp rikligt med vatten och sen häller man i grönsakerna och låter dom precis koka upp så att ytan blir lite mjukare. Sen snabbkyler man grönsakerna och sen fryser man dem. Det enda jag undrar över är varför man tillsätter så pass mycket socker. De här innehåller 1,5 g socker och det är väl för att bönorna ska bli lite godare.

Socker är en väldigt potent smaktillsats och vi människor tycker om det som är sött. Lite socker är ändå tillåtet och man kanske inte ska gnälla så mycket över det eftersom bönorna verkligen är goda. Det är ändå någonting som en diabetiker måste ta med i beräkningen och det kanske inte är alla som tänker på att det till och med finns tillsatt socker i frysta grönsaker. Dessutom höjer det kalorihalten med ca 5 kalorier per hundra gram om man jämför med färska bönor. Det finns däremot inga konserveringsmedel i och det ska det häller inte göra i fryst mat.

Utseende och smak

Det finns inte så mycket att klaga på när det gäller utseende och kvalité. Findus haricots verts är gröna och fina och har en mjäll konsistens. Det är inte sega eller trådiga utan krispiga och goda. Det enda jag kan klaga på är att det är många bönor som är avbrutna. Inte för att det gör så mycket för helheten men jag hade gärna sett lite mer hela långa bönor. De som är hela är ca sju till 10 cm långa men som sagt så finns det många avbrutna bitar som är två till fem cm. Använder man bönorna i grytor eller stuvningar så går det bra men om jag ska ha dom på sidan så att dom syns så brukar jag plocka ut de som är hela och längre.

Bönorna har som sagt en bra kvalité och det gäller även smaken. Jag har ibland köpt billiga bönor i storpack men det har jag nästan slutat med. Det är ofta som de billiga bönorna har bruna prickar eller är frostskadade, nästan frystorkade. Det är inte gott för de bönorna är sega och ser oaptitliga ut. Findus bönor är så krispiga och knapriga som frysta bönor kan bli. Det enda man måste tänka på är att inte överkoka. Bönorna ska inte koka längre än de tre minuterna som står på förpackningen. Kokar man längre tid så blir de slappa och trista i konsistensen.
Förpackning och pris

Haricots Vertsen är förpackade i en plastpåse. Det ser friskt och trevligt ut med en massa fina gröna bönor på paketet. Man riktigt känner hur krispiga och goda de är bara genom att hålla i paketet. Det som är bra med förpackningen är att den har ett ziplås som gör att man lätt kan återförsluta påsen. Det är nästan ett måste om man inte vill sätta en annan påse utanpå. Det är så lätt att så här tunna och fina bönor blir frystorkade om det kommer in för mycket luft. Bönorna håller i frysen i upp till två år vid -18 grader. Men som sagt så måste det vara en obruten fryskedja och en väl tillsluten förpackning. Förpackningen innehåller 500 gram och kostar mellan 15-20 kronor beroende på inköpsställe.
Mer C-vitamin i frysta gröna bönor än i färska

När bönorna plockats så tar det mindre än fyra timmar innan de är paketerade och frysta. Det gör att lite av vitaminerna går förlorade. Det är givetvis mest vitaminer i bönorna precis när de plockas och man äter dessa på stället. Det är inte så ofta det händer och om man ska jämföra det färska gröna bönorna som ligger i grönsaksdisken med de som ligger i frysdisken så vinner frysdisken bönor matchen om C-vitaminprocenten.

Enligt Djupfrysningsbyrån (Djupfrystbranschens mötesplats för idé- och kompetensutveckling) så innehåller bönorna bara 36% av C-vitaminerna efter 3-6 dagar efter skörd. En tidsrymd som inte är ovanlig när det gäller icke närproducerade grönsaker. När det gäller det frysta som bara är fyra timmar gamla innan de är i frysen så innehåller dessa 77% av C-vitaminerna, det är mer än dubbelt så mycket. Hur det är med andra vitaminer och antioxidanter står det ingenting om men man kan misstänka att det är ungefär samma sak. Frysen är den absolut bästa konserveringsapparat vi har och vi kan tacka den för att vi äter nästan färska grönsaker från jordens alla hörn hela året runt, även om man som jag bor långt från de allra finaste grönsaksdiskarna.

Sammanfattning och funderingar

Findus haricot verts är gröna bönor som håller en jämn och fin kvalité. Det är förvällda för att behålla vitaminer och utseende under en lång tid i frysen. Bönorna fryses inom fyra timmar efter de är plockade och innehåller därför mer C-vitamin än många “färska” hericots verts som kanske har legat i en grönsaksdisk i dagar.

Det står på Findus hemsida att man ska kunna läsa sig till vart alla deras grönsaker är odlade men jag hittar alla andra grönsaker, örter och kryddor men inte var dessa haricots verts kommer ifrån. Alla de andra produkterna kommer från världens alla hörn och man måste väl förmoda att dessa åtminstone kommer från den här planeten.
Bilder på Findus Haricots Verts Tunna Mjälla
Findus Haricots Verts Tunna Mjälla 30062011-_MG_9783 - Findus Haricots Verts Tunna Mj
Findus Haricots Verts Tunna Mjälla

Fiskelyckan

Fiskelyckan

04-07-2011 12:03

Exceptionell

kuligheter

kuligheter

04-07-2011 00:37

exceptionell, ha ha kul härs-och tvärs :-)

Sagoalvan

Sagoalvan