Findus Rotfrukter - Gott till gratäng, wook, rostade och soppor

4  15-02-2012

Fördelar:
Bra kvalité, mycket goda, passar till det mesta

Nackdelar:
En ny tunnare förpackning utan ziplås

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 18 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Nu har solen börjat skina på riktigt och det är bara ett par månader kvar tills det är dags att börja ta av sig i tunnare kläder. Det som göms i snö kommer fram i tö, brukar det heta och samma gäller med vinterkläder. Det som har dolts i tjocka bylsiga vinterkläder blir pinsamt uppenbart när vinterkläderna skalas av. Med andra ord börjar det vara dags att trimma till kärlekshandtagen och det gör man bäst med att lyfta häcken ur soffan och gå en härlig promenad och sen laga till lite härligt vackra och kalorisnåla rätter med grönsaker till lunch/middag.

Findus Rotfrukter

Först måste jag säga att när jag skulle köpa de här rotfrukterna som jag brukar göra ibland så hittade jag inte igen dem. Däremot hittade jag en annan påse som var lite grönare och såg lite annorlunda ut men när jag tittade på innehållsförteckningen så var det samma sort som jag var van med.

Jag köpte paketet och sen ringde jag och frågade om det verkligen var samma produkt. Det var det, Findus har bara bytt påsleverantör och påsen kommer från och med nu att ha det nya utseendet så produktbilden är lite missvisande men produkten finns fortfarande men i ny förpackning.

Ingredienser
Morötter, kålrot, purjolök, rotselleri, palsternacka och lök.
Morötter, rotselleri och palsternacka är förvällda.

Näringsvärde per hundra gram
Kostfiber 3 g
Natrium 0 g
Vitamin A 260 µg
Vitamin C 13 ug

Varför “förväller” man grönsaker innan man fryser dem
För den som inte vet vad som menas med att grönsakerna är förvällda så kan jag ta en snabb förklaring varför och hur. Man förväller grönsaker för att de ska behålla färg, smak och vitaminerna. När man förväller så börjar man med att koka upp vatten och en aning salt (lättsaltat vatten), sen lägger man i grönsakerna och kokar upp vattnet igen.

Grönsakerna ska precis koka upp så att ytan blir kokt, hela grönsaken ska inte vara genomkokt och det tar bara några sekunder. Sen ska man snabbt spola dem i kallt vatten så att kokningen avstannar. Små tunna grönsaker som till exempel purjolök, lök och örter förväller man inte utan de fryses fördigstrimlade som de är.
Kvalité och utseende

Alla Findus rotfrukter är odlade och pakterade i Sverige. På påsen finns en karta över vilka områden de kommer från och det är till största delen från de allra södraste delarna av vårt avlånga land. Alla rotfrukterna håller mycket hög kvalité. Jag har aldrig fått någon överraskning i påsen utan de är stora vackra och färggranna bitar av alla rotfrukter. Morötterna är skivade och de andra rotfrukterna, rotselleri, kålrot och palsternacka är skurna i lagom stora bitar så att allt har exakt samma tillagningstid. Sen är purjolöken och löken hackade i mindre bitar och purjolöken ger både smak och ett dekorativt intryck.

Smaken är givetvis helt underbar för den som gillar rotfrukter. Rotfrukter är söta i sig och speciellt morötter har en riktigt söt smak. Det enda man behöver för att ta fram smaken ännu mer är att salta lite. Purjolöken och löken ger rotfrukterna en kryddig smak och gör att helhetsintrycket blir komplett. Äter man grönsakerna som de är, bara kokta i lite lättsaltat vatten så kan man med fördel låta en liten smörklick smälta över alltihop, det gör om möjligt allt ännu mer smakrikt.
Förpackning och pris

Som jag sa tidigare så är förpackningen bytt ut och ser numera ut som den som ligger under min köttsopptallrik (på bilden). Jag tycker inte att det var ett bra byte, den här plastförpackningen är både tunnare och den har inget återförslutningsbart ziplås. Det är ett nedköp och det kan bara bero på att Findus sparar in på kostnaderna för förpackningarna. Färgen är mer vår- och sommaraktig och är rätt fin men själva plastpåsen känns mycket billigare. Påsen innehåller dock 550 gram finfina rotgrönsaker och den kostar ca 25 kronor.
Olika förslag på tillagning

Det finns många sätt att tillaga rotfrukterna på och det finns många användningsområden. en påse räcker till ca fyra portioner. Först och främst så kan man koka och äta dem som de är, det är nog gott men det finns sätt att piffa till dem på. De här rotfrukterna går alldeles utmärkt att använda i en rotfruktsgratäng och då kan man blanda dem med lika mycket skivad potatis och sen göra gratängen precis som man gör en vanlig potatisgratäng.

Sen kan man rosta dem i ugnen. Då sätter man lite olja på plåten och sen strör man ut en påse rotfrukter och saltar lite och sen rostar man dem ca 30 minuter, rör om efter halva tiden. Vill man wooka så går även det bra. Då sätter man bara lite olja i en wook eller en stekpanna och sen wookar man rotfrukterna i några minuter. Till sist så är de förstås helt utmärkta att använda i en köttsoppa eller soppa av annat slag (recept på köttsoppa med klimp kommer nedan).

Sammanfattning och omdöme

Findus har alltid haft fina grönsaker i sina frysprodukter. Jag vet att när jag köper en påse så blir det inga överraskningar utan kvalitén är mycket jämn och bra. De här rotfrukterna är inget undantag, det är vackra och smaken är så nära färska som man kan begära av frysta grönsaker.

Det enda som är synd är att förpackningen har blivit sämre när Findus bytte påsleverantör. Påsen är mycket tunnare och det finns inget ziplås för att återförsluta påsen. Nu använder jag så mycket grönsaker så för mig är det inget problem men jag tänker på ensamhushåll där påsen kanske åker in och ut ur frysen flera gånger. Bäst är att sätta hela påsen i en vanlig fryspåse som går att återförluta. Grönsakerna får full pott men förpackningen får ett litet avdrag så betyget blir åtta plus av tio.
Recept på köttsoppa (grönsakssoppa) med klimp för fyra personer

600 gram valfritt kött. Högrev eller annat kok-kött (uesluts så klart om man kokar grönsakssoppa)
1 påse 550 gram Findus rotfrukter
ca 3 liter vatten, salta med buljong och salt
ca 8 potatisar
Till klimpen
1 ägg
¼ tsk salt
½ dl mjölk
1-1,5 dl mjöl

Så här kokar man köttsoppa med klimp
Börja med att koka köttet, det är olika tid beroende på vilket kött man har men ca 1,5 - 2 timmar brukar vara lagom för kok-kött. Håll lite koll och stick med en gaffel i köttet, när det går lätt att sticka så är köttet färdigt. Plocka upp köttet och täck över det med folie.

Vill man så kan man sila av buljongen för att få bort bitar och andra saker från köttkoket. Smaka buljonen och salta om det behövs, lite svartpeppar brukar vara gott i. Diska pannan och häll tillbaka buljonen. Skala potatisen och dela dem i bitar. Lägg i potatisbitarna och häll i de frysta grönsakerna direkt ur påsen. Fyll på med mer vatten om det har kokat bort för mycket. Buljongen ska täck ordentligt eftersom det är soppa man vill ha, annars blir det en gryta. Smaka igen när soppan kokat upp och tillsätt mer salt eller lite av en buljongtärning om det behövs.

Medan man låter allt koka upp igen så gör man klimpsmeten. När klimpsmeten är klar och soppan kokar upp igen så sätter man i klimpen med en sked. Vad man absolut måste tänka på när man kokar klimp är att ha en riktigt stor panna. Klimpen lägger sig högst upp och den sväller regält och brukar lyfta locket så att soppan kokar över. När man sen kokat soppan färdigt så trycker man försiktigt ner klimpen och så krymper klimparna igen och återtar normal storlek. När allt är klart så skär man köttet i tärningar och blandar ner.

Klimp
Blanda ihop ingredienserna till klimpen i en skål och rör om med en matsked tills allt får en konsistens som en gröt. Den ska vara så pass fast att man kan ta upp lite på en matsked utan att det droppar eller rinner. Håll till över slasken när smeten ska röras ihop, det kan bli lite kletigt och stänka. Vill man ha riktigt små klimpar så använder man en tesked när man lägger ner klimpen i den kokande soppan.

Doppa skeden i soppan så halkar klimpen av bättre, halkar den inte av så använd en annan sked att skrapa av den med. Låt sen klimpen koka med soppan i ca 15 minuter eller tills potatisen och grönsakerna är klara, det kan bero på hur stora potatisbitar man har men det brukar inte ta mer än 20 minuter.

Serveras med
Kött- eller grönsakssoppa gör sig väldigt bra tillsammans med en ostsmörgås. Mjuk eller hård är en smaksak.

Bilder på Findus Rotfrukter
  • Findus Rotfrukter P1011482 - Findus Rotfrukter