Goda rotfrukter från Findus

5  16-02-2012

Fördelar:
Goda rotfrukter, nyttig och hälsosam

Nackdelar:
Påsen kunde varit bättre

sjubarnsmamma

Om mig: Jaha, då blev det mindre läsningar och betygsättningar efter ciao:s förändringar. Det var inte ovänt...

Medlem sedan:17-11-2010

Recensioner:2086

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Findus Rotfrukter

Findus ägs av Lion Capital och har specialiserat sig på frysta produkter. Findus historia tar sin början 1941 när konfektyrföretaget Marabou köper den lilla Skånska Fruktvin & Likörfabriken i Bjuv.  Det var under 1940 talet som Findus introducerade djupfryst mat i Sverige och de har kommit att bli en av de största inom fryst mat. När jag hör ordet Findus så tänker jag på djupfrysta grönsaker faktiskt och en produkt som Findus har är Härlig blandning av Rotfrukter.

Innehåll
Morötter, kålrot, purjolök, rotselleri, palsternacka och lök.
Morötter, rotselleri och palsternacka är förvällda.

Energivärde per 100g

Kostfiber - 3 g
Natrium - 0 g
Vitamin - A 560 µg
Vitamin - C 13 mg

Hur förväller man grönsaker?

Ja det fick faktiskt jag själv kolla upp för jag hade ingen aning. Jag visste inte ens varför man förväller men det förstår jag nu efter att ha läst lite om det på nätet. Man förväller grönsaker för att förhindra att enzymerna förändrar smaken samt att grönsakerna inte ska bli missfärgade, vilket dom kan bli och göra om man inte förväller dom innan frysning. Man kokar upp vatten och lägger lite salt i vattnet. När vattnet kokar så lägger man i grönsakerna och låter de ligga där tills vattnet kokar igen. Några sekunder därefter spolar man av grönsakerna med kallt vatten och sedan är det bara att frysa in dom. Uttrycket förvälla grönsaker används även om man enbart häller kokande vatten över grönsakerna.

Utseende, doft och smak

Ja utseendet på rotfrukterna är det inget fel på. Det finns Morötter, kålrot, purjolök, rotselleri, palsternacka och lök i denna förpackning och morötterna gör ju att det blir lite mer färg i det hela. Det ser mycket läckert ut faktiskt på tallriken och det gör så att resten av maten på tallriken ser godare ut. Doften är mycket härlig. Jag får en känsla av sommar faktiskt. Igen ska jag kanske skriva. Kanske är det hjärnan som spelar mig ett spratt som får mig att tänka på sommaren bara för att det ligger rotfrukter på min tallrik men det är ju grönsaker som odlas på sommaren så det kan ju vara därför. Det luktar gott i alla fall. Så smakar det lika gott som det doftar då? Ibland kan man få tag på mat som doftar så gott men som smakar mindre gott. Jag brukar ha sommarblandning av olika sorters grönsaker så det var första gången som jag hade denna produkten faktiskt. Jag var lite förväntansfull och även lite så där misstänksam som jag alltid blir när det är mat som jag aldrig har testat. Jag testar gärna nya produkter men jag är ändå lite feg av mig innan jag tar första tuggan. Ja, denna blandning av rotfrukter var faktiskt mycket god. Jag tillagade mina i mikron och de blev faktiskt mycket goda. De blev inte för hårda och de blev inte för mjuka. Precis lagom att tugga på. Grönsakerna hade sina smaker och de smakade inte annorlunda för att de först varit nedfrysta.

Förpackning och pris

Förpackningen var lätt att hitta i affären faktiskt. Jag vet inte om förpackningen har varit annorlunda mot vad det är nu men jag hittade den lätt i ICA:s affär i alla fall. Påsen är i en härlig grön färg. När jag ser påsen så tänker jag på sommaren faktiskt. En gratis färd till sommaren är inte helt fel så bara därför skulle jag mycket väl kunna köpa en sådan här förpackning. Den går som sagt i grönt och mitt på över hela påsen ser man en vit form med en blandning av rotfrukter som finns i denna förpackning. Det ser faktiskt mycket gott ut, och framför allt inbjudande ut. Findus står det i vänster hörna upp till och nertill finns det info om hur mycket påsen rymmer och att produkterna är rika på fiber samt att produkten är nyckelhåls märkt. På baksidan så står all info om produkterna. Ingredienser och näringsvärde samt hur man tillagar dessa läckerheter.

Påsen är rätt så tunn faktiskt. Jag kunde lätt riva av en hörna på den utan att använda någon sax eller något annat som hjälp. Men det var bara hörnan som förblev uppriven så för mig blev det inga problem. Men jag hade gärna önskat att det skulle vara en så kallat Zip påse så att man hade kunnat åter ansluta den. Det gäller inte bara denna påse utan alla påsar som har fryst mat för det är inte alltid man äter upp allt det som är i förpackningen. Nu är vi en stor familj så här går det ju åt, men det är inte alla som har 9 personer i hushållet. Innehållet i denna påse är på 550 gram och den kostade mig bara 25 kronor på ICA.

Vad betyder det gröna nyckelhålet?

Det gröna nyckelhålet är livsmedelsverkets egna symbol och det märket sätts på livsmedel som har gått igenom deras hälsokrav. Det blir lättare för oss köpare att se vilka produkter som har gått igenom deras hälsokrav för alla produkter som genomgått deras hälsokrav och blivit godkända har ett grönt nyckelhål mycket synligt på förpackningarna. Ett grönt nyckelhål betyder att produkten innehåller mindre socker och salt och att det innehåller mer fullkorn och fibrer. Äter man nyttig mat så minskar riskerna av sjukdomar som diabetes, hjärt och kärlsjukdomar. Däremot så får man kombinera med andra matprodukter om man är idrottare för är man igång mycket så kräver kroppen extra energi. Egentligen är inte nyckelhålet grönt för det är vitt men området runt nyckelhålet är grönt. Jag har aldrig förstått varför de säger det gröna nyckelhålet när det egentligen är vitt. Inget viktigt men en tanke som jag har fått bara. Oavsett färg så är produkter med den symbolen mycket hälsosam. Mer hälsosam än andra produkter som inte har den symbolen.

Hur tillagar man dessa rotfrukter?

Det finns tre olika sätt att tillaga dessa rotfrukter på.

*Stekpanna
Lägg i lite olja eller margarin i en stekpanna. Tillsätt rotfrukterna från denna förpackning och låt den fräsa på stekpannan i några minuter.

*Kastrull
Lägg i rotfrukterna i en kastrull och häll i kallt vatten så att det precis täcker grönsakerna. Tillsätt lite salt och låt det koka upp. Dra kastrullen sedan åt sidan och tillsätt 1 dl kallt vatten. Låt stå i cirka 5 minuter innan du häller av vattnet och serverar den.

*Mikro 750 w
Lägg rotfrukterna i en skål och tillsätt 1-2 msk vatten. Täck över skålen och sätt in den i mikron. Värm på hög effekt i 4-5 minuter. Salta lite över rotfrukterna och rör runt innan de serveras.

Mitt omdöme i helhet

Här har vi en blandning rotfrukter som man kan servera som den är som grönsaker till en vanlig middag eller så kan du använda den när du ska koka soppa. Hur man än vill göra med dessa rotfrukter så är de hälsosamma och mycket goda. Jag blev mycket positivt överraskad av både smak och utseende faktiskt. De ser mycket fräscha ut och de smaka som de ska fast de varit frysta. Jag trodde att grönsakerna skulle bli torra och missfärgade då de varit frysta men dessa rotfrukter är förvällda innan så det är därför som både smak och utseende är som det ska vara. Jag tycker det är en bra blandning då den både är hälsosam och god. Det är inte ofta att dessa två ord går ihop, hälsosam och god. Jag kan säga att denna blandning uppskattades av hela familjen, både barn som vuxna och vi kommer att köpa denna fler gånger. Det enda jag tycker är negativt med denna produkt egentligen är själva förpackningen. Den var tunn och den går inte att åter ansluta. I vår familj gör det inget men de som är färre medlemmar i sina familjer kan jag tänka mig att det blir lite struligt då de ska frysa in resten som de inte använder. Ska man då spara lite så är risken att påsen kanske går mer i sönder då den redan är öppnad på grund av den är så tunn Annars har jag bara goda ord att säga om denna produkt. Fast det negativa om påsen så får den full pott i betyg av mig. Nämligen fem stjärnor av fem möjliga och naturligtvis så rekommenderar jag den.
Bilder på Findus Rotfrukter
Findus Rotfrukter Findus Rotfrukter