Rotfrukter

Recension av "Findus Rotfrukter"

publicerad 2012-02-17 | absolutciiilla
Medlem sedan : 2010-03-03
Vill önska alla mina gamla Ciao-vänner en riktigt god jul!
Fördelar Otroligt gott, nyttigt och enkelt att tillaga
Nackdelar Påsen går inte att återsluta även om det är det som är meningen
exceptionell

"Findus Rotfrukter: Ett smart, praktiskt och gott val!"

Findus Rotfrukter

Nu på senare tiden har det ploppat upp en hel del nyheter bland Findus grönsakssortimen, och ingen är väl gladare än jag. Jag älskar att tillaga maträtter på ett så enkelt och nyttigt sätt som det finner sig möjligt.
Dock är jag emot i stort allt som har med färdigmat att göra, men dessa nyheter som Findus har kommit med har jag granskat noga och jag har fått erkänna för mig själv flera gånger att det är mer än tillåtit att äta dessa varje dag.

Hur smakar då denna blanding av rotfrukter?

För oss som älskar rotfrukter är denna blandning ett självklart alternativ. Morötterna blir sådär härligt nästintill mosiga och söta, dessutom med ett litet tuggmotstånd, som vi älskar att sätta tänderna i.
Tillsammans med de redan halvsöta rotsellerin och palsternackan, som bjuder på ett rikligt tuggmotstånd, kan smaken inte bli annat än en stor succé. Dessutom drar både purjolöken och den vanliga löken sitt strå till stacken genom att deras smaker pushar på rotfrukternas grundsmaker ordentligt.
Den vanliga löken sätter smak på de andra rotfrukterna, och alltsammans blir komplett med lite salt och kanske någon krydda.
Eftersom att rotfrukterna, och lökarna, var skurna i mycket praktiska lagom stora bitar var dom väldigt lätttuggade. Lökarna var finhackade och märktes knappast av, vilket jag föredrar då jag tycker att löksmaken ska vara nästintill obetydlig, men den ska ändå finnas där.

Förpackningen kändes både överdriven och värdelös

Förpackningens utseende ska jag dock inte klaga på, för den gör verkligen sitt jobb och lockar till sig folks blickar. Men jag förstår inte varför dom har valt en sådan värdelös "lösning" som ett zip-lås. Det ska alltså gå att öppna och stänga påsen hur många gånger som helst, men det gör det dessvärre inte. Jag fick inte ens igen den efter första användningen, och det tycker jag är väldigt märkligt.
Dessutom kan jag tänka mig att denna "teknik" bidrar till att priset blir snäppet dyrare.

Ingredienser och näringsvärden/100 gram

Information kopierad ifrån Findus hemsida

Morötter, kålrot, purjolök, rotselleri, palsternacka och lök.
Morötter, rotselleri och palsternacka är förvällda*.

Energi 160kJ/40kcal
Protein 1 g
Kolhydrat 6 g varav socker 4 g
Fett 0.4 g varav mättat fett 0.07 g
Kostfiber 3 g
Natrium 0 g
Vitamin A 260 µg
Vitamin C 13 ug

* Vad menas med förvällda grönsaker?

Information om förvällning har jag funnit på viktigalistan.net

Som jag sa tidigare så är jag väldigt försiktig och kritisk mot det som jag stoppar i min mun, och när ord som "förvällda" dyker upp bland vanliga grönsaker i innehållsförteckningen blir jag genast misstänksam och därför har jag valt att kolla upp det väldigt nogrant.
Förvällda grönsaker visade sig inte alls vara något konstigt eller märkligt, det visade sig bara vara ett väldigt praktiskt och sparsamt sätt att förvara grönsaker på.
Grönsaker som har blivit/är förvällda har genomgått en extra promenad ifrån det att dom blev plockade till de att dom frysts ner.

Denna extra promenad betyder att de färska grönsakerna kokas, med vatten och salt, i en kastrull under 1 minut, och under den tiden då vattnet är som varmast.
Direkt efter detta är det viktigt att man tar de numera kokta grönsakerna och kyler dom med iskallt vatten för att kokningen ska avstanna.
Denna process gör att alla enzymer i de färska grönsakarna stannar kvar under tiden de ligger i din frys, och det är tack vare förvällningen som vi kan kalla frysta grönsaker för färska grönsaker.

Mina åsikter

En mycket god och prisvärd påse med de allra godaste av rotfrukter. Det är väldigt simpelt att tillaga grönsakerna. Antingen i ugnen, i stekpannen eller så väljer man att koka dom. Det enda som krävs är att man saltar/kryddar lite, eller så väljer man att göra ett gott mos av det hela genom att mixa alla grönsaker i en mixer efter de fått koka.

Eftersom att det bara är jag som äter denna blandning som innehåller 550 gram, och som kostar 25 kronor på ICA, så kan jag verkligen rekommendera den. Dock så väljer jag istället att förvara den med en påsklämma då zip-funktionen är värdelös.
Blandningen räcker länge, och när mamma kommer förbi serverar jag alltid denna tillsammans med något godare kött - Jag får alltid höra vilken fantastisk duktig kock jag är, och gud så bra jag tar hand om mig själv! =)=)

Måste dock tillägga att till större barnfamiljer vet jag inte om just denna förpackning kan vara den bästa att införskaffa. I regel sägs det att man skall få i sig 500 gram frukt och grönt varje dag, och eftersom att denna påse endast innehåller 500 gram så räcker det inte till speciellt många tallrikar. Dock är det inte meningen att man ska få i sig 500 gram/måltid utan per/dag, men att denna påse skulle räcka till en familj på 8-9 personer har jag väldigt svårt att tänka mig ändå.
Det finns många andra alternativ hos Findus som är bättre, där påsen är större och man får mer för pengarna.

Den här inlägget har blivit läst 1530 gånger och utvärderats till
exceptionell