Findus rotfrukter - Goda rotfrukter till ett bra pris!

4  19-02-2012 (20-02-2012)

Fördelar:
går att använda till mycket, goda och färgglada grönsaker

Nackdelar:

Jonnsen

Om mig: Trots att Ciao har lovat att man skall få 5 kronor per skriven recension i hela november så har man ...

Medlem sedan:04-07-2008

Den här recensionen har betygsatts av 13 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Findus Rotfrukter

Findus rotfrukter är en fryst blandning med olika rotfrukter och lök. Rotfrukterna är förvällda innan dom blivit frysta. Detta innebär att dom har blivit förkokta i salt och vatten. Påsen innehåller 550 gram och jag köpte den i en vanlig mataffär för 20 kronor vilket jag tycker är ett helt okej pris. Råvarorna är odlade i sverige.

Innehåll

Morötter, kålrötter, palsternacka, purjolök, rotselleri och lök.

Purjolök och lök är de enda som inte har blivit förkokta.

Näringsvärde

- varav mättat fett 0,07 gram
  • Fibrer 3 gram
  • Natrium 0 gram

Utseende

Påsen är gjord av plast och den är formad som en kvadrat. Det är en stor bild på en tallrik med de förglada rotfrukterna och löken. I bakgrunden är det en naturbild som jag tycker ger ett bra intryck då det känns som en naturlig produkt och inte något halvfabrikat med tillsatser. Jag gillar verkligen framsidan då den visar precis vad jag får när jag köper produkten. På baksidan finns det information om produkten samt så finns det också tips på olika maträtter man kan använda rotfrukterna och löken till.

När jag öppnat påsen så ser jag slantade morötter i en klar orange färg, bitar av grön purjolök och de andra rotfrukterna är vita och gula och de är i olika tärnade former. Personligen gillar jag när grönsakerna har olika former så man lättare kan se vad som är vad samt så tycker jag att det ser mer aptitligt ut på detta viset än om alla grönsaker skulle ha samma form. Detta gillar jag verkligen.

Tillagning

På baksidan finns det rekommendationer på hur man skall tillaga rotfrukterna och löken. Det som stär är:

Stekpanna. Fräs 1-2 msk olji eller margarin i en stekpanna. Tillsätt den djupfrysta rotfruktsblandningen och låt den fräsa några minuter.

Gryta. Häll på kallt vatten så att det knappt täcker den djupfrysta rotfruktsblandningen. Tillsätt lite salt och koka upp. Dra åt sidan och låt stå cirka 1-2 minuter innan du häller av vattnet och serverar.

Micro (750 W). Lägg de djupfrysta rotfrukterna i en skål och tillsätt 1-2 msk vatten. Täck över skålen och värm på hög effekt 4-5 minuter. Salta och rör om.

Min åsikt

Förut så brukade jag inte använde frysta grönsaker innan då jag hade fått för mig att dom inte innehöll lika mycket näring som de färska gör. Dock var jag på en föreläsning som handlade om hur man använder mat på bästa sätt och hur man kan minska svinnet. Där fick jag lära mig att efter grönsakerna har blivit förvällda så kyls dom snabbt ner innan dom blir nerfrysta. Detta skulle då göra att dom förblev färska tills jag tinade upp dom. Det vill säga när jag väl tinade upp dom så var dom lika färska som dom var innan dom förpackades oavsett hur länge jag har haft dom i min frys. Detta fick mig verkligen att ändra åsikt om frysta grönsaker och jag har nu många olika grönsaksblandningar i min frys.

När jag tinade upp denna produkten så smakade grönsakerna lika bra som om dom vore köpta i upptinat tillstånd. Jag tycker att produkten håller en bra kvalitet och då jag bor själv så är det bra att dom är frysta så jag bara kan ta lite åt gången och låta resten vara kvar. På detta vis kan jag ha många olika grönsaker i min mat utan att dom blir dåliga lika fort som upptinade så detta tycker jag är en bra sak.

Att rotfrukterna är förvällda underlättar också när man har bråttom. Då det tar ett tag innan dom blir lagom mjuka i vanliga fall så gör det att tillagningstiden blir längre. Dessutom så slipper jag att löken kokar sönder lika snabbt som den skulle gjort annars. Löken behöver ju inte koka lika länge för att bli klar nämligen. Jag tycker också det är bra att grönsakerna har lite tyggmotstånd kvar så dom inte är helt mjuka. Jag äter ibland dessa med tunnbröd och då har jag inte värmt upp dom utan då har jag bara tinat dom och då tycker jag det är gott med lite tuggmotstånd.

jag tycker verkligen om denna produkten då den har hög kvalitet och man kan använda den till så mycket. Det är gott att äta som det är samt så är det en perfekt grund i både soppor och grytor. Jag kan verkligen rekommendera denna produkten till er som brukar använda er av rotfrukter. Påsen på 550 gram kostade bara 20 kronor vilket är ett helt okej pris tycker jag.

Bilder på Findus Rotfrukter
Findus Rotfrukter 001 - Findus Rotfrukter