Fläcken som aldrig går bort - Perfekt på sommarfesten

4  02-09-2011

Fördelar:
Bra texter, sätter sig på hjärnan

Nackdelar:
Låtarna liknar varandra

aamaziing

Om mig: Hästar och resa, det är livet :)

Medlem sedan:14-11-2010

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Kapten Röd

Kapten Röd består av artisten och prodecenten Björn Nilsson. Alltså inte en grupp med massa medlemmar som jag trodde.
Kapten Röd har uppträtt på festivaler så som Göteborgs Kulturkalas och Peace and Love. 2007 släppte han sitt debutalbum, Stjärnorna finns här, och 2011 släppte han Fläcken som aldrig går bort.
Kapten Röd är en dancehall/ragga-artist. Dancehall är jamaicansk populärmusik och ragga är en jamaicansk reggae. Ingen av dessa musikstilar är jag familjär med, men typiska instrument ska vara synthesizer, trummaskin, sampler och keyboard.

Fläcken som aldrig går bort

Fläcken som aldrig går bort släpptes alltså 2011 och innehåller 12 låtar.

Spårinfo
Framåt för evigt
Blommor vid oscarsleden
Wasteman blues

Vad tyckte jag?

Jag hade knappt hört talas om Kapten Röd tidigare (trodde till och med att det var en grupp, men så var det icke), och aldrig lyssnat på någon av hans låtar, förrän idag. Innan jag klickade igång första låten, "Ju mer dom spottar", så tänkte jag "det här kommer garanterat inte vara något för mig". Well, jag hade fel.
Det här är musik som funkar för mig. Ingenting som jag kommer ladda in i mobilen och lyssna på när jag åker bil, tränar eller går på stan. Däremot så är det här sådan musik som jag gillar att ha lite i bakgrunden på festligheter. När jag lyssnar på "Fläcken som aldrig går bort" så tänker jag helt klart på sommar, sol, värme, utomlands och grillfest. Japp, snacka om att stämningen blir på topp!
Rätt lustigt det där egentligen, hur musik förändras, beroende på var eller i vilket sammanhang man lyssnar på den. Till exempel när jag rider dressyr så brukar jag alltid lyssna på massa ballader för att få in en lugn och härlig känsla, och jag älskar det. Däremot om samma ballad skulle spelas på jobbfesten? Nja, det skulle bli en riktig party pooper... Likaså skulle det inte fungera för mig om jag skulle lyssna på denna skiva när jag rider dressyr..

Men åter till skivan! Skivan inleds med "Ju mer dom spottar" och sätter sig fort på min hjärna. Jag gillar texten, speciellt "Ju mera dom spottar på mig, desto snabbare kommer jag blomma". Sorgligt men sant, men blir man nedtryckt så blir man en starkare människa. Texten i första låten är alltså inte bara lätt att lära sig, den betyder något också, den är viktig. Första låten på skivan måste jag nog säga är min favorit också.
När jag har lyssnat igenom alla låtarna så tycker jag att alla låtarna har satt sig snabbt på hjärnan (vilket oftast är positivt) och texterna är lätta att lära sig och jag gillar dem. Själva musiken känns utländsk och jag tänker som sagt på sommar, sol, värme och en paraplydrink vid poolkanten. Härligt sound som känns avslappnat.
De flesta låtarna tycker jag påminner om varandra även om de har olika tempon, men instrumenten verkar vara de samma i alla låtar och den utländska, karibiska känslan framkommer i alla låtar.
Björn Nilsson har en skön röst tycker jag. Den känns som göteborgska fast med utländskt påbrå, även om han inte bryter på något annat språk så känns det inte "Hej Svensson", utan det är inte bara själva musiken som känns utländsk och jamaicansk, utan även Kapten Röds röst är skön och avslappnad. Hans röst är rätt mörk, men ändå mjuk och med mycket känslor i.

Slutord

En skiva som jag helt klart förknippar med sommar, sol och värme. Känns verkligen jamaicansk och jag gillar Kapten Röds röst som också känns utländsk mixad med göteborgska, med mycket känslor.
Låtarna sätter sig snabbt på min hjärna och jag lär mig texterna fort, vilka är väldigt bra och betyder något.

Köpa?

För 139 kronor kan man klicka hem den här plattan på CDON.
Bilder på Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd
Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd dgn - Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd
Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd

universum777

universum777

03-09-2011 19:24

Mycket bra skrivet!

Den här recensionen av Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd har fått betyget:

1. froggo2
  2. TheOutlawflower
  3. erkan00

1. ensanna
  2. JanneRafiki
  3. Stonehaven
och ytterligare en medlem

Stjärnorna finns här - Kapten Röd Stjärnorna finns här - Kapten Röd
(+) Taktfasta beats och alldeles för bra producerat för att vara svenskt?
(-) -
Köp nu för endast 79,00 kr
Confidence - Gentleman Confidence - Gentleman
Dancehall/Ragga - Label: Phantom Import Distribution, Four Music
Köp nu för endast 149,00 kr
Hot It Up (Parental Advisory) [PA] - Mr. Vegas Hot It Up (Parental Advisory) [PA] - Mr. Vegas
Dancehall/Ragga - Label: Delicious Vinyl
Köp nu för endast 219,00 kr