Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd - Engagerande texter

5  03-09-2011

Fördelar:
Intressanta texter,  artisten har någonting att säga, bra medryckande musik

Nackdelar:
Inga

Lhasa

Om mig: En vackert skinande guldprick, inte dumt=)=)

Medlem sedan:12-08-2009

Den här recensionen har betygsatts av 10 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Titeln “Fläcken Som Aldrig Går Bort” sätter igång fantasin. Vad är det för fläck som aldrig går bort och varför kallar han sitt album för det. Jag lyssnade på albumet första gången när jag läste en diamantrecension här på Ciao om denna “Kapten Röd” och hans nyaste album. Jag tyckte verkligen om hans texter till ett härligt reggaestuk. Musiken är enkel och medryckande, det går inte att låta bli att vicka på tårna men det är inte musiken som jag fastnar för även om det är ett härligt sound.

Fakta

2007: Du ska inte tro det blir sommar

Singlar
2010: "En miljon nollor"
2011: "Saknade vänner"
2011: "Ju mer dom spottar"
Texterna är som små engagerande noveller

Hans texter är som små berättelser som intresserar och engagerar. Visst lutar texterna åt vänster men namnet “Kapten Röd” kommer inte från hans politiska tillhörighet, utan från hans utseende eftersom han är rödhårig (säger han själv). Jag kommer att tänka på att texterna påminner lite om Mikael Wiehe & Björn Afzelius texter, en samhällskritisk duo som inte drog sig för att sparka lite på etablissemangent under slutet av förra århundradet.

Nu är det här givetvis modernare och mer aktuella och personliga texter och det är ovanligt att det är till ett beat av reggae med inslag av både hip-hop och rap. Jag har många favoriter, nästan varje låt har någonting som jag tycker om men jag fastnade lite extra för låten “Pantad & Såld” eftersom jag tror att många har funderat just på raden “Är det du som är galen eller världen som är sjuk”.

“Är det du som är galen eller världen som är sjuk
Så många tappar det och spårar ut
Vad som än väntar oss när vägen tar slut
Det är inte du som galen, åhnej
Det är inte du som är galen, nej det är världen som är sjuk
Sök i ditt hjärta där finns vägen ut
Vad som än kommer i min väg, vad som än kommer i min väg

Det känns som ingen längre bryr sig om dig
När du är pantad och såld
Dom ger dig nåt för att dämpa din ångest
Sen är du strandad för gott”

Tage Danielssons “Se på Säpo”

Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad när jag i slutet av låten “Pankman Anthem” får höra några ord från Tage Danielssons “Se på Säpo” från “Glaset i örat” från 1973. Tage Danielsson var en del av radarparet Hasse & Tage som tillsammans gjorde många roliga och även samhällskritiska revyer. Han var även regissör och skådespelare.

Ur “Se på Säpo”
“Kära vänner. betrakta SÄPO, inte som en fiende
utan som en käresta som vill kommar Er lite in på livet
och lära känna Er, och veta vad ni röstar på till exempel.
Ni måste ju förstå att Ert förhållande sill SÄPO
måste vara grundat på ömsesidigt förtroende, från Er sida."

Jag tycker det säger mycket om Kapten Röds djup när det gäller texterna. Han har tänkt till och det finns många bottnar att fundera över. Det är ett album som är till för att lyssnas på och som inte fungerar speciellt bra som bakgrundsmusik. Även om musiken är härlig så missar man mycket om man inte ger sig tid att tänka på vad han egentligen säger.

Låtlista
9 Ett Snedsteg Bort
10 Framåt För Evigt
11 Blommor Vid Oscarsleden
12 Wasteman Blues
Ett album med snyggt hopknåpade texter och ett härligt sound

Björn Nilssons första album kom redan 2007 och det har tagit en stund att plita ihop det här. Det gör tydligen inte så mycket eftersom fansen tycker att det har varit värt att vänta på. Jag har inte varit en fan tidigare eftersom jag inte har hört hans första album men nu måste jag säga att han har fått en fan till.

Det är en härlig skiva med medryckande beat och texter som är mycket välskrivna och tänkvärda. Helt enkelt ett album som man lyssnar på flera gånger eftersom innebörden av texterna växer för varje gång man hör dem. Jag blev imponerad över hur intelligent och medveten killen verkar vara (nu vet jag inte hur gammal han är eftersom jag inte hittade igen några fakta om honom så “kille” får väl stå för “av manligt kön”).

Jag är inte ensam om att tycka att denna “Kapten Röd” har någonting att säga och någonting att tillföra musikbranschen. Både det här och hans första album “Stjärnorna finns här” har höjts till skyarna. Inte bara av folk utan även av kritiker och det är inte alltid de två sidorna är överens. Nu verkar alla vara överens och albumet är det 2:a mest spelade album på Spotify just nu och jag har säkert stått för någon promille av de som lyssnat.

Helt klart ett album som jag rekommenderar till alla som vill att texter ska ha en mening och musiken ska få kroppen att reagera med att vilja röra på åtminstone någon kroppsdel. Jag vet fortfarande inte varför albumet har titeln “Fläcken Som Aldrig Går Bort”. Kan det vara så att texterna sitter kvar i huvudet precis som en rödvinsfläck som vägrar försvinna från favorittröjan.

Bilder på Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd
Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd Skärmklipp - Fläcken som aldrig går bort - Kapten
Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd

ensanna

ensanna

06-09-2011 17:38

Bra recension :)

froggo2

froggo2

05-09-2011 12:14

Jag får ta och provlyssna på den här skivan tror jag :)

JanneRafiki

JanneRafiki

05-09-2011 01:04

Bra skrivet om albumet

Den här recensionen av Fläcken som aldrig går bort - Kapten Röd har fått betyget:

1. ensanna
  2. froggo2
  3. JanneRafiki

Hot It Up (Parental Advisory) [PA] - Mr. Vegas Hot It Up (Parental Advisory) [PA] - Mr. Vegas
Dancehall/Ragga - Label: Delicious Vinyl
Köp nu för endast 219,00 kr
Stjärnorna finns här - Kapten Röd Stjärnorna finns här - Kapten Röd
(+) Taktfasta beats och alldeles för bra producerat för att vara svenskt?
(-) -
Köp nu för endast 79,00 kr