Den här recensionen har betygsatts av 20 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Den musikaliska resan började 1999 när Rou, Chris och Rob bildade ett band som då hette Hybryd. 2003 ändrade de namnet till Enter Shikari och Rory kom in och tog över rollen som gitarrist.

Om vi håller oss till fullängdsalbum så har Enter Shikari hittills släppt tre stycken. Dessa är:
2007: Take to the Skies
2009: Common Dreads
2012: A Flash Flood of Colour

Utöver dessa har det även släppts singlar, EP´s, ett livealbum och samlingsskivor.

Vad är det då för musikstil som Enter Shikari spelar? Ja, det är salig blandning och det är nog därför jag gillar det. Jag tycker om nyskapande musik och gärna något som står ut från mängden så att säga. Shikari har rötterna i post-hardcore. Detta blandas dock friskt med metal, rock och elektronisk musik. Det finns inslag av dubstep, trance, rave, drum & bass. Det skulle kunna kallas electronicore. Alla dessa genrer står mig dock upp i halsen. Det finns så många kategorier i dagens musikbransch att det är svårt att hålla koll på allt. Det bästa är att lyssna och avgöra själv vad man tycker det låter som. Enter Shikari är ett sådant band, det är ett måste att lyssna för att kunna avgöra om det tilltalar eller inte.

Tittar vi på texterna som framförs så har jag faktiskt inte satt mig in i dessa så värst mycket. Dock är det ganska klart att vissa texter är politiskt inriktade. Det handlar mycket om krig, dagens samhälle och de olika problem världen står inför.

Jag lämnar nu denna lilla introduktion och vi går över till skivan som ska recenseras, häng med.

A Flash Flood of Colour
Det är den 16:e januari 2012 och Enter Shikari släpper sin tredje fullängdare. Den spelades in under sommaren 2011 i Thailand och London. Den mixades sedan i Canada av Mike Fraser som tidigare arbetat med både Aerosmith, AC/DC och Metallica. Som producent finner vi Dan Weller som bland annat spelade gitarr i bandet SikTh. Nog om detta, vi går över till det viktiga, musiken! Jag ska försöka att beskriva låtarna kortfattat så recensionen inte blir toklång =)

1. System…
I vanlig ordning startar Enter Shikari med ett intro. En smak av klassisk musik, lugnt och fint men det byggs upp, gitarr kommer in och jag känner att något är på gång. Ett intro ska byggas upp för att leda till nästa låt och liksom bygga upp en förväntan hos lyssnaren. Detta intro är perfekt!

2. …Meltdown
Nu börjar det roliga. Det som byggts upp i introt fortsätter att retas lite till och sen äntligen börjar denna låt på riktigt. Som en fet smäll på käften kommer en bas och ett tungt gitarriff i perfekt synkronisering. Jag fann mig i ett tillstånd av upprymdhet samt att hakan nog nådde golvet första gången jag hörde låten. Ett ljuvligt intro följt av Meltdown är en mycket bra början på en skiva. Det låter lovande, vi fortsätter till 3:an.

3. Sssnakepit
Denna härliga låt var den första singeln från skivan som släpptes. Således visste jag redan vad jag hade att vänta. Detta är en ren ”glädjelåt” för mig. Perfekt till festen eller i mitt fall städning =) Låten börjar ganska lugnt som sedan går över till drum & bass som i sin tur glider över till hardcore punkrock. Refrängen sätter sig direkt och jag känner för att stämma upp i allsång, underbart!

4. Search Party
Vi lugnar nu ner oss från föregående glädjehysteri och bjuds på Search Party som är lite mildare i sin framtoning. Det finns förvisso partier som ökar takten något men i helhet är detta en ganska lugn låt med sköna synthslingor i bakgrunden. Här finns en känsla av kampanda och låten i sig är helt klart godkänd.

5. Arguing With Thermometers
Vi är nu i mitten av skivan och jag är fullkomligt nöjd hittills. Nummer 5 är ingen nyhet för mig då bandet började spela denna låt på sina livespelningar innan skivan släpptes. Jag hade nöjet att se Enter Shikari live på KB i Malmö och fick då höra denna låt. Detta är ett energiskt stycke fyllt av vrede och styrka. Rou använder hela sångregistret från growl till vanlig sång. Tunga gitarriff och stundtals funkiga gitarriff. Detta är en annorlunda låt med blandade influenser och stilar men fullkomligt perfekt utförd. Här finns ordning i kaoset skulle jag vilja påstå. Detta är definitivt en av mina favoriter på plattan.

6. Stalemate
Efter att ha bränt ett x antal kalorier i föregående låt så lugnar vi återigen ner oss och bjuds på lugna toner i Stalemate. Här finns ljuvliga harmonier av Rou och Chris. Jag måste nämna att bassisten Chris är en oerhört duktig sångare, härligt vibrato som utgör ett bra tillskott till Rou´s sång. Vi får även höra akustisk gitarr som faktiskt Rou själv står för. Här finns talang i mångfald. Mycket bra låt som avslutas med en skönsjungande Rou och ett vackert stycke piano som han själv spelar. Som sagt - talang!

7. Gandhi Mate, Gandhi
Denna låt släpptes också innan skivan kom ut. Detta är också en av mina favoriter på plattan. Från de föregående lugna tonerna kör vi nu igång ordentligt igen. Rou introducerar låten med ett tal som ökar i aggressivitet och engagemang, det byggs upp och precis som Meltdown exploderar det i en tung bas som känns i ryggraden. Till detta lägger vi ett gitarriff som är fyllt av attityd, tyngd och kraft. Här finns massor av riktigt bra partier och riff, allt blandat med attityd och tunga synthslingor.

8. Warm Smiles Do Not Make You Welcome Here
Lugnare toner och gitarrspel som får mig att tänka på Placebo. Mysiga synthar ligger som ett ljudlandskap i bakgrunden. Längre fram i låten ändras det dock något med ett härligt gitarriff som ett tacksamt avbrott i det lugna. Ingen favorit men helt klart godkänd låt.

9. Pack Of Thieves
Vi bjuds nu på lugna toner igen, eller? Nej fasiken, bara som en introduktion. Sen blir det hardcore punkrock i härlig anda. Ännu en glädjelåt som får det att rycka i benen. Här finns också ett tungt ”drop” som får en att vilja hoppa och skutta som om man var 18 igen. Denna läggs också till favoritlistan.

10. Hello Tyrannosaurus, Meet Tyrannicide
Näst sista låten börjar något mystiskt som bryter ut i total kaos och vrede. Galna gitarriff perfekt utförda och en stundtals hysterisk Rou bakom micken. Detta är en ganska annorlunda låt, jag gillar det, nyskapande och ovanliga blandningar.

11. Constellations
Plattan avslutas med en fullkomligt underbar och känslosam låt. Constellations är poetisk och texten framförs så jäkla bra och passar så bra till musiken. Detta är en låt som får mig att rysa. Låten byggs upp, kraftfull och pompös. Ett kanonavslut på en förbannat bra skiva. Jag är helnöjd!!!!

Sammanfattning:
A Flash Flood Of Colour är enligt min mening den absolut bästa plattan Enter Shikari har släppt. Ser vi på helheten så är detta en väldigt genomarbetad skiva, här finns inte en enda dålig låt. Alla är bra på sitt sätt, vissa är mästerverk och vissa är mindre bra men här finns alltså inte något dåligt alls! Hur ovanligt är det? Vi har en oerhörd variation men likväl har Shikari satt sin prägel på varenda spår. Från lugn till kaos men med full kontroll.

Det är tydligt att många timmars hårt arbete ligger bakom detta album. Det som också slår mig med häpnad är denna talang bandet har. Rou som behärskar så många instrument, ligger bakom all elektronisk musik, samt har en röst som klarar de flesta genrer imponerar mig djupt. Övriga bandmedlemmar är också utomordentligt duktiga. Enter Shikari är ett fulländat band där nyckelorden är talang, innovation och kreativitet. Det måste också nämnas att Shikari är ett band som även levererar denna kvalité live. Som sagt så fick jag chansen att se dom live i Malmö och det ångrar jag inte en sekund. De är redan kända för att göra bra livespelningar men inte trodde jag att det skulle bli så bra. Energin, glädjen och perfektionen på scen är magisk. Absolut ett av de bästa banden jag någonsin sett live och då har jag sett massor av band genom årens lopp.

Jag ger denna platta högsta betyg och kan bara rekommendera er att lyssna på Enter Shikari.

Bilder på Flash Flood Of Colour - Enter Shikari
Flash Flood Of Colour - Enter Shikari Enter Shikari