Diamantrecension

Formule 1 i Malmö - ett prisvärt hotell nära city

3  04-12-2009 (26-12-2009)

Fördelar:
Billigt, prisvärt, relativt centralt och nära busshållplats

Nackdelar:
Sängarna kunde varit skönare, dåligt med luft när man duschade i duschrummet

Lindaaa87

Om mig: Hej hej, Linda heter jag :) Gammal veteran här på sidan som nu tänkt börja skriva lite recensioner ...

Medlem sedan:10-11-2007

Videorecensioner:20

Den här recensionen har betygsatts av 20 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

När jag och mamma var nere på en långweekend i Skåne bestämde vi oss för att bo så billigt som möjligt eftersom vi inte skulle vara speciellt mycket på rummet ändå. Vandrarhem i all ära, men Formule 1 är det absolut billigaste alternativet man kan tänka sig - dessutom inklusive städning! Vi valde därför att boka tre nätter på Hotell Formule 1 i Malmö för 390 kronor/dygnet, vilket totalt då gick på 1 170 kronor för tre dygn. Det priset var dock exklusive frukost; en frukost gick att köpa till separat för 40 kronor per person och dag. Detta gjorde dock inte vi, utan vi fixade frukost på annat vis.

När vi bokade vår hotellvistelse på Formule 1 gjorde vi det genom hotellkedjans hemsida, www.hotellformule1.se, vilket inte var speciellt svårt. Detta var dock ingen bokning som jag trodde, utan bara en förfrågan. Jag fick svar ett par timmar senare (väldigt sent på kvällen!) att det fanns lediga hotellrum för de nätter vi var intresserade av, och de bad oss ringa numret som de skrev med i mailet för att boka. Något krångligt kan tyckas, men att ringa och boka är det absolut bästa eftersom inga bokningar som då görs kan "försvinna" innan bokningen nått hotellets bokningsdator.

Läge
Hottelet ligger i den nordöstra stadsdelen Värnhem, och in till Malmö centrum är det lite drygt 2 kilometer, vilket alltså inte är speciellt långt. Hotellet ligger mellan två relativt stora vägar; E22:an har nämligen sin början precis intill hotellet och dessutom går det en ganska stor led på andra sidan om hotellet, Lundavägen. Trots det så kändes det aldrig jobbigt att bo på hotellet eftersom man inte märkte av bilarna speciellt mycket, speciellt inte de från E22:an, och när man skulle sova så var de förbipasserande tågen det enda man hörde med jämna mellanrum.

Visst hade jag hellre velat att hotellet låg mitt i centrum, men med tanke på hur billigt hotellet är att sova på så förstår jag att man helt enkelt inte kan hålla nere de låga priserna om hotellet skulle ligga mer centralt. 2 kilometer är trots allt inte jättelångt, och vill kan man lätt gå in till centrum till fots. Om man istället föredrar att åka buss så ligger Värnhems torg, där många stadsbussar passerar, bara cirka 600 meter ifrån hotellet. Vid Värnhems torg och omkring det området finns det dessutom ganska många affärer och restauranger, så man klarar sig gott på att endast vistas i Värnhem om det vore så. Halvvägs till värnhems torg ligger ett helt nyss köpcentrum med mängder av
Bilder på Formula 1, Malmö
  • Formula 1, Malmö Hotellets fasad
  • Formula 1, Malmö Korridor
  • Formula 1, Malmö Rummet
  • Formula 1, Malmö Toaletten
Formula 1, Malmö Hotellets fasad
Hotellets fasad, sett från parkeringen.
affärer och restauranger, så känner man för shopping kan man nästan inte bo bättre!

Precis jämte hotellet ligger Mc Donald's och Statoil, och båda dessa ställen har öppet dygnet runt vilket kan vara bra att veta för de som planerar att bo på Formule 1 i Malmö.

Service
Servicen är naturligtvis inte den bästa, vilket är helt förståeligt med tanke på det låga priset. Receptionen har exempelvis inte öppet så länge, och på rummet finns det inte heller så mycket att hurra för i serviceväg. Man erbjöd dock frukost till sina hotellgäster, men frukosten var inte speciellt maffig direkt. För 40 kronor fick man bröd, snålt med pålägg, juice och te/kaffe. Jag åt dock som sagt inte från deras frukost, så någon närmare beskrivning av hur frukosten var kan jag tyvärr inte komma med. När det gäller allt annat i serviceväg på rummet och i hotellet i övrigt så återkommer jag till det senare i min recension.

På hotellets hemsida stod det att det fanns Telia HomeRun på alla Formule 1-hotell i Sverige, och därför tog jag med mig min bärbara dator. Jämte receptionen fanns ett A4-papper uppsatt med instruktioner om hur man kommer igång med Telai Homerun i sin bärbara dator med en trådlös WiFi-anslutning, men efter att jag studerat detta papper insåg jag väldigt snabbt att det inte var något för mig eftersom det dels var väldigt svårt att få Internet via Telias HomeRun att fungera och dels oerhört dyrt! 20 minuter kostade 20 kronor och en timme kostade 60 kronor.

Hotell- och rumsstandard
Jag tänker först skriva om hotellrummet vi bodde i, och sedan hotellet i övrigt och dess standard. För att komma in i sitt hotellrum fick man en sexsiffrig kod i receptionen när man checkade in, och den koden skulle man sedan knappa in för att komma in i sitt rum. Väldigt praktiskt tycker jag, dock är det ju en fördel om man lär sig koden utantill så man slipper ta fram pappret eller få hjärnsläpp när man inte har tillgång till pappret med koden på och då receptionen är stängd.

Hotellrummet var inte särskilt stort, utan det var nätt och jämnt att det fick plats en queen-/kingsize-säng på cirka 160*200 cm. Utöver sängen fanns det även en liten bildrörs-TV på uppskattningsvis 14 " fastsatt på väggen, ett tvättställ med handfat och rinnande vatten samt en stol. Något mer fanns inte. Tja, rejäla speglar kring tvättstället och lodrätt uppsatta lysrör längs spegelns kanter. På golvet låg en heltäckningsmatta och ovanför 160*200-sängen fanns en våningssäng med plats för en - dock var madrassen där uppe inte så jättelång och enligt beskrivningen var översängen lämpad för barn. Mer än så tänker jag inte beskriva hur hotellrummet såg ut, för jag hoppas att bilden från rummet jag kommer infoga i denna recension kommer vara till mer hjälp. Det enda man behöver veta är egentligen att rummet är väldigt litet men dock inte ofräscht på något sätt. Sängarna var ganska hårda och inte speciellt sköna, men de dög helt klart att sova i trots att jag hemifrån är van vid att sova i riktiga sängar med resårmadrass och hela kitet istället för en rejält tjock madrass utan resårmadrass under.

Då receptionen är stängd kan man inte komma in i hotellet utan koden man fick när man checkade in, vilket gör att obehöriga inte har någon möjlighet att ta sig in i hotellet vilket jag tycker är positivt. Receptionen var oerhört liten och inget rymde inte många personer samtidigt. Jämte den lilla receptionen som var precis innanför dörrarna fanns den lilla frukostmatsalen som heller inte rymde speciellt många personer samtidigt.

På varje våningsplan där hotellrummen fanns så fanns det även toaletter och duschar i korridorerna. Här måste jag dock säga att jag är lite besviken. Inte på toaletternas och duscharnas renlighet eller liknande, utan på hur de var byggda. Toaletterna var oerhört små och påminde mer om hur toaletter ser ut på bussar, tåg och flygplan. Väggarna var av ljusgrå plast(!) och om jag inte visste att det var ett hotells toaletter hade jag garanterat trott att det var ett flygplans toaletter. Det fanns dock alltid papper, låsen och lamporna fungerade som de skulle och vattnet vid det lilla handfatet rann också det som det skulle. På de flesta toaletter var det dessutom som så att man var tvungen att låsa dörren efter sig för att lampan inte skulle släckas, och när man sedan låste upp dörren efter sitt toalettbesök så spolades det i toaletten automatiskt vilket ju då gör att man omöjligt kan lämna toaletten utan att ha spolat efter sig. Smart!

Duscharna var inte heller dem särskilt stora, men det fanns en liten vägg som avskiljde själva duschen från det lilla "omklädningsrummet" med en liten hylla två krokar att hänga kläderna på samt en spegel. Det blev dock väldigt dåligt med luft efter en varm dusch, så när man hade duschat och tagit på sig kläder så var man minst lika ofräsch som innan duschen eftersom det var dålig luft, fuktigt och varmt. Att öppna dörren efter man tagit på sig igen var en befrielse!

Egna kommentarer och sammanfattning
I det stora hela är jag riktigt nöjd med detta hotell, mest tack vare priset naturligtvis. 390 kronor för en natt är helt otroligt billigt! Då ingår ju dessutom städning och gratis bilparkering! Visst, man får vad man betalar för och servicen är inte så bra. Receptionen är inte öppen särskilt länge om dagarna, rummen är små, dusch och toalett finns bara i korridorerna och inredningen i rummen är inte så påkostad direkt. Det var dåligt med belysning på rummet då den enda ljuskälla som fanns var lysrören vid spegeln. Inga sänglampor eller någonting! Det var också dåligt med vägguttag - det fanns ett vid tvättstället och ett som TV-sladden var inkopplad i, i övrigt fanns inga fler vägguttag. Det fanns dock ett öppningsbart fönster, vilket var riktigt skönt eftersom det annars kan bli ganska innestängt i små hotellrum.

Första natten vi bodde där, natten mellan lördag och söndag, var det väldigt mycket folk där jag jag antar att hotellet i princip var fullboka, mestadels av ungdomar. Trots det var det lyhört och vi stördes aldrig av några störande ljud från korridorerna eller andra rum.

Jag kan absolut tänka mig att bo på samma hotell igen. Det låg trots allt relativt centralt och det tog inte många minuter att gå till Värnhemstorget där många bussar passerade. Man får varken mer eller mindre än vad man betalar för på detta hotell, och väljer man att bo på Hotel Formule 1 i Malmö får man ha klart för sig att det är ett riktigt budgethotell som drar in på alla möjliga kostnader för att kunna hålla nere priserna. Det var inte de allra bästa sängarna direkt, toalett och dusch fanns i korridoren, receptionen hade inte öppet särskitl länge och TV:n på rummet hade både dålig bild och var oerhört liten. Om man är handikappad eller annat så kan jag inte rekommendera detta hotell eftersom toaletten var väldigt liten och i duschrummet fanns det ingen stol eller bänk att sitta på. Dremot fanns det hiss, vilket ju är positivt! Trots de små brister jag nu besrättat om så kan jag varmt rekommendera detta hotell om man som vi bara behöver ett ställe att sova på för en så liten summa som möjligt. Man får vad man betalar för här, helt enkelt.

Avslutningsvis måste jag också förtydliga att när jag satte betyg på produktdetaljerna till denna recension (prisvärdhet, service, standard/kvalitet och familjevänlighet) så satte jag mina betyg enbart i förhållande till priset på 390 kronor per natt. Alltså exempelvis: Standarden/kvalitén på hotellet var bra - i förhållande till priset! Inte om man jämför med lyx- eller medelklasshotell.

froggo2

froggo2

07-02-2010 14:41

Jag ser det där hotellet varje dag, och har alltid undrat om det duger att bo på. Nu kommer jag att rekommendera det till gäster som behöver sängplats!

Gumsegos

Gumsegos

29-12-2009 12:05

Min kusin bor i lägenheten under bron;) Bra information,och väldigt positivt med bilder då dom oftast talar för sig själva.

terve

terve

28-12-2009 12:27

Det var en utförlig ,tipsande recension :)

Den här recensionen av Formula 1, Malmö har fått betyget:

1. froggo2