Fujidirekt.se , jag har beställt fotografier.

5  13-02-2012

Fördelar:
Kul med riktiga fotografier .

Nackdelar:

Sagoalvan

Om mig: Läs mer om mig http://sagoalvan.blogspot.se/

Medlem sedan:04-05-2010

Den här recensionen har betygsatts av 16 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Fuji direkt/ Fujifilm

Mamma hade fått i julklapp av pappa en prenumeration på Tara och i hennes första tidning fanns en rabattcheck på Fujifilm. Hon sa den är inget för mig vill du ha rabattchecken? Gärna sa jag för rabattchecken gav 100 bilder gratis på Fujifilm. Och jag kan ju säga att jag fotat mer än 100 fotografier så några är det ju roligt att ta ut. Jag blandade lite från gamla foton på familjen med några naturbilder jag tagit. Det är roligt att ha riktiga fotografier på ens anslagstavla som man själv har tagit.
Det var super enkelt att bli medlem på Fuji , man skrev bara sin mailadress och ett lösenord.

Jag gick sedan ur och skrev i rabattkoden jag fått av mamma från Fuji film. Därefter skapade jag i Finder på Mac:en en ny fil som jag kallade för Fujifilm 2012 och sedan tog jag bara och droppade alla bilder jag ville ha till den filen.
Det tog ett tag att välja ut 100 bilder. Och först fick jag det till att jag droppat 141 bilder till min mapp då gjorde jag en till mapp som jag kallade ej kopierade och drog bort 41 bilder så att det totala antalet inte skulle bli fler än värdekodens 100 fotografier.
Jag beställde bilderna den 9 februari och nu idag den13 februari har de kommit i brevlådan. Det var inte riktigt helt gratis, nästan inget i livet är det men 29 kronor för portot för 100 fotografier var ju inte så farligt. Tycker att det var billigt att få 100 foton för 29 kronor.

Jag har några tomma fotoalbum jag fått tidigare som dessa lösa fotografier kommer passa mycket bra i . Plus att jag beställde några kort jag tänkt ge farmor och mormor, sedan såklart några foton som passar att sätta upp på anslagstavlan i mitt rum. Några skulle nog passa som vykort med tror jag!
Bli kund

Börja med att fylla i e-mailadress, som sedan blir ditt användarnamn. Fyll därefter i vilket lösenord du vill ha. Väl inne går du till ändra inställningar och fyller i fullständig adress. Klart för att ladda upp kort!
Ladda upp kort

Välj ladda upp kort. Jag tog snabbuppladdning för jag ville bara ha bilderna, inte ändra på dem. Jag valde min fuijmapp jag gjort och markerade mina 100 bilder att laddas upp och därefter startade uppladdningen. Det stod hela tiden vilken bild som laddades upp, det gör inget om du laddar upp för många man behöver inte beställa alla.

Det tog 4 minuter för 25 bilder att laddas upp(kom på på slutet att jag skulle kolla tiden det tog), mina bilder hade mycket varierande storlek, allt från 3 Mb till 10 Mb men att ladda upp 100 fotografier tog cirka en kvart inte alltför tidsödande. Självklart beror det även på hur snabb dator och internetanslutning du har.
När korten är uppladdade visas det miniatyrer för alla korten som du har laddat upp.
Då jag ville ha ett kort av varje som värdekoden gav så valde jag att klicka i rutan snabbval där man får 1 kort av varje ikryssat. På det sättet slapp jag skriva på varje miniatyrbild att jag ville ha ett ex. Det hade nog tagit en liten stund med hela 100 bilder.

När jag kommit så här långt fick jag nu veta vad rabattkoden var värd och det var 75 kronor för det drogs av. Det betyder att om jag velat beställa några extra kort hade de bara kostat 0,75 kr/ st.
Porto

Porto för 100 fotografier är 29 kronor.
Gå till kassa

Jag tryckte på gå till kassa och där syntes de 100 korten jag beställt för 0,75 kr/ styck med sedan värdekoden som drog bort de 75 kronorna och la på portot på 29 kronor.
Här är det viktigt att titta ordentligt på adressen nere i vänstra hörnet och efter att jag kollat att min adress var rätt tryckte jag på: ” genomför köp.”

Kvitto
Efter att man tryckt på genomför köp får man ett kvitto med sitt beställningsnummer och igen står det vem korten ska skickas till(mig) och där stod det ” Bilderna och fakturan skickas till: ” .(+ mitt namn och min adress)

Levaranstid

När man gjort sitt köp får man veta de olika leveranstiderna som enligt kvittot är följande(citat) :
” Leveranstider
Papperskort i storlek 10x, 11x, 13x, 15x och 20x levereras normalt inom ca 2-5 vardagar.
Övriga produkter levereras normalt inom ca 7-10 vardagar.
Vid beställning av flera olika produkter kan din order behöva delas och den kommer då i flera olika paket. Större paket kan även behöva hämtas hos ditt postombud. Du får då en avi i brevlådan.
OBS! Viss fördröjning kan uppstå innan orderbekräftelsen når din e-post och innan denna order syns under "Mina beställningar". ”

Den faktiska leveranstiden för mig var 9 februari inskickat via datorn(eftermiddag) och fotografierna kom i brevlådan den 13 februari februari.
Kvalité på korten

Bilderna har mycket bra kvalité och jag tycker att det är lite lyxigt att få hem hela 100 fotografier !

Jag hade valt en vit ram runt fotona så de känns extra lyxiga(se bild).

Andra intressanta saker man kan göra på Fujifilms sida

Du kan göra en almanacka, en canvas eller en fotobok. Vi har massa fotoböcker hemma både på brorsan och mig som yngre men även resor och andra tillfällen och jag tycker att det är lite mysigt att sitta med farmor eller mormor och visa kort på det sätter tycker jag och då kan man bläddra fram och tillbaka i boken precis som man vill.
Man kan även göra en t-shirt eller en musmatta med ett eget motiv man har fotat- kul !
Om du går in under fotprodukter hittar du allt du kan göra, det är verkligen bra presenttips! Gör ex :
Pussel
Väska
Mugg
Skärbräda i glas
Klistermärken
Musmattor
Kuddfodral
haklapp

Tänk vilka personliga presenter man kan göra. Vore rätt kul med ett gulligt kuddfodral!
Hemisda

www.fuijidirekt.se
Ibland har hemsidan också kampanj på att få 100 bilder gratis(värde 75 kronor) så gå gärna dit och kolla. Portot är 2012 29 kronor, det betyder att du kan få 100 fotografier för 29 kronor.
Rekommenderas

Super

D_booy

D_booy

15-02-2012 11:12

Gott om info och ett bra upplägg, bra skrivet

universum777

universum777

14-02-2012 15:53

Mycket bra skrivet! Jag är också mycket nöjd med dem. Jag brukar ofta få gratiserbjudande på 100 kort och bara betala portot till min mailadress och jag har skickat efter lite från Ellos, de två sista gångerna har jag fått sådana erbjudande också. Tror att jag har 400 gratisframkallningar för tillfället. Men de hinner jag inte framkalla.

Den här recensionen av Fujidirekt.se har fått betyget:

1. sjubarnsmamma
  2. Lhasa