Om mig: Hej hej, Linda heter jag :) Gammal veteran här på sidan som nu tänkt börja skriva lite recensioner ...

Medlem sedan:10-11-2007

Recensioner:810

Videorecensioner:20

Medlemmars tillit:70

Den här recensionen har betygsatts av 14 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Gamepimp är som jag förstår det en dansk näthandelsida, och de säljer allt möjligt inom TV- och datorspel. Hemsidan är ganska intetsägande för mig som besökare, det går bland annat inte att läsa om själva företaget eller deras affärsidé eller något liknande. Jag tänker ändock skriva en recension om hemsidan eftersom jag nu tycker mig känna till hemsidan så pass bra. Jag måste dock inledningsvis säga att jag personligen aldrig beställt någonting från sidan, men en god vän till mig har gjort det, och jag har nu ställt ett antal frågor till honom så jag vet hur han uppfattade leveransen.

Layout, design och navigering
Startsidan man möts av då man besöker hemsidan är verkligen inte den bästa jag sett, men heller inte den sämsta. Överst på sidan finns en meny där man kan navigera sig fram till den sida man är ute efter, exempelvis ”Playstation 3”. Väl där kan man klicka sig vidare till en underkategori för playstation 3, exempelvis ”Kids”. Då kommer samtliga barnspel till playstation 3 upp, vilket i detta fall är ett spel - Ratatouille. Det går alltså att specificera sin sökning beroende på vilket sorts spel man är ute efter, och under den avancerade sökningen så kan man även ange ett prisintervall. Då träffarna kommer upp kan man väldigt enkelt se om produkten är i lager eller ej, och hur lång leveranstiden är. Om man föredrar att söka direkt efter en specifik produkt så finns det även en sökruta, som för övrigt fungerar mycket bra!

Enligt mig är det lätt att navigera, men designen på hemsidan kunde varit betydligt bättre. När det gäller startsidan så finns det även där en hel del att klaga på. Enligt mig bör en startsida bara lättöverskådlig och stilren utan onödig text, onödiga bilder och onödiga erbjudanden. Det blir bara rörigt, och inte det minsta snyggt! På Gamepimps startsida är det tyvärr lite för mycket av allting, vilket drar ner betyget för hemsidans uppbyggnad.

Tjänster och utbud
Gamepimp erbjuder inte speciellt mycket för sina besökare, utan det enda, utöver spelutbudet, är diverse olika spelguider. Andra saker man erbjuder sina kunder är fri frakt, ångerrätt och prisgaranti. Gällande ångerrätten så är den på 14 dagar, men då man som konsument enligt lag har rätt till 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet så är detta alltså inget annat än ett måste för Gimepimp att erbjuda sina kunder. Gällande prisgarantin så går det att läsa följande på deras hemsida: ”Vi skall ha de bästa priserna. Kontakta vår kundtjänst om annan butik har produkten i lager och är billigare”. Rubriken är ”Prisgaranti – 5% ekstra”, vilket vittnar om att företaget är danskt. Om jag tolkar det hela rätt så betyder det alltså att om man hittar ett likadant spel från något annat företag - då man redan köpt det hos Gamepimp - så får man 5 procent rabatt på priset man betalade för spelet. Tyvärr går det inte att klicka vidare och läsa mer om detta, vilket är synd.

Utbudet är annars relativt stort och det finns det mesta man kan tänka sig i spelväg. Jag har kollat runt bland många olika underkategorier för spel, och kan ganska snabbt konstatera att utbudet är stort och de flesta spel går att hitta (tror jag). Det finns spel för PC, playstation 2, playstation 3, PSP, Xbox, Xbox 360, GameCube, Nintendo DS, Gameboy och Nintendo Wii. Utöver detta säljer de även konsoler och andra speltillbehör som exempelvis kablar, headset och minneskort till konsoler.

Betalfunktioner och leverans
De olika betalningsalternativ som finns på hemsidan är enligt mig långt ifrån tillräckliga, för de enda sätt man kan betala sina köp på är via kontokort (exempelvis VISA eller MasterCard) och visa VISA Electron. Det går alltså inte att betala mot faktura eller via Payson eller liknande, vilket säkerligen skrämmer iväg ett antal besökare som ju vill betala på ett tryggt sätt utan att lämna ut sina kontonummer.

Då min vän köpte spel från Gamepimp var han väldigt nöjd och det var varken problem med frakten eller betalningen. Spelen kom efter, enligt honom, 4-5 dagar och betalningen gick utan anmärkning.

Egna åsikter
Jag har nu undersökt prisnivåerna på gamepimp.se och rent generellt kan jag konstatera att priserna långt ifrån är de bästa på marknaden. Spelbutiken.se håller generellt bra mycket lägre priser än gamepimp, så att påstå att jag rekommenderar Gamepimp som spelföretag vore en lögn! Här nedan följer ett par prisexempel, och då är frakten medräknad.

- Call of Duty 3 (PS3). På Gamepimp: 320 kronor. Billigast: 298 kronor. Dyrast: 398 kronor.
- Pure (Xbox 360). På Gamepimp: 409 kronor. Billigast: 249 kronor. Dyrast: 678 kronor.

Jag har hittat bra mycket större avvikelser där Gamepimps priser är flera gånger dyrare(!) än exakt likadana spel från andra nätbutiker som säljer spel. Så prisgarantin är ren bullshit, och frågan är om man som kund överhuvudtaget orkar lägga ner til på att kontakta kundtjänsten för att få fem procent rabatt på sitt spel som gick att hitta billigare på något annat ställe på Internet. Fem procent är inte speciellt mycket det. Rent prismässigt är det alltså ingen affär jag rekommenderar er att handla ifrån, men om man hittar något bra erbjudande, som exempelvis min vän gjorde, så kan man absolut handla från Gamepimp! Företaget är dessutom tillförlitligt eftersom det är e-märkt (läs mer på www.e-maerket.dk).

I det stora hela är jag, som ni säkert förstår, inte speciellt nöjd med gamepimp.se. Dels är priserna ganska avskräckande och dels är hemsidan inte speciellt tilltalande. Den är visserligen ganska enkel att navigera på, men rent utseendemässigt lämnar den en hel del övrigt att önska. Betalningsalternativen är väldigt få, och jag som konsument hade önskat mig någon sida där jag kan läsa om företaget. Vilka köpvillkor gäller, när grundades företaget, hur fungerar prisgarantin, hur fungerar reklamationen? Mina frågetecken rätas tyvärr inte ut, hur mycket jag än letar på sidan. Jag rekommenderar av dessa anledningen inte Gamepimp, men att det är någon bluffsida kan jag garantera er att det inte är! Alltid något.

Bilder på Gamepimp.se
Gamepimp.se Gamepimp.se - startsidan
Det går att scrolla ner en bra bit på startsidan där det finns fler spel. För mycket enligt min mening!