En lite förbättrad garmin bil-gps

3  26-03-2010

Fördelar:
Bra skärm, snabb, enkel att använda

Nackdelar:
Skärmen visar ine så mycket information

Medlem sedan:24-03-2010

Den här recensionen har betygsatts av 15 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget väldigt användbar

Nuvi 1390T är en GPS avsedd för bil. Den är inte vattentät, men om du får den vattenskadad inne i bilen har du nog större problem än trasig GPS.
Skärmen är en 4,3 tums, vilket är den vanliga storleken. Totalt sett är den 7,5 cm hög, 12,5 cm bred, och 1,5 cm djup.

Vi köpte vår Nuvi ganska tidigt och fick därför engelska menyer, men svenskt tal. Nu finns självklart svenska menyer i modellen. Tack vare att den är relativt liten kan man lätt plocka ur den ur bilen och ha den i fickan om man ska gå någonstans, så slipper man inslagen bilruta och stulen GPS. Designen är kanske inte den snyggaste, men den är funktionell. Den har en bra hållare så att den enkelt fästs till frontrutan, och lika enkelt tas ner. Skärmen fungerar bra och har bra bildkvalite även i svåra lägen som motljus.

När man startar GPSen väljer man om man vill visa kartan direkt eller slå in en adress, enklare blir det knappast. Mär man väljer att skriva in en adress kan man vara såpass specifik att man skriver in ett gatunummer eller postnummer, eller bara skriva staden man ska till. Beräkningen tycker jag går snabbt. Man kan få information om avstånd, körtid och bensinförbrukning.

I nedre hörnet på GPSen finns det en knapp för att justera volymen och en för att gå till huvudmenyen när man är i kartläge.

På skärmen visas klart och tydligt vad man ska göra, och har man på ljud förklaras på ett lätt förståeligt sätt vart man ska köra.
Nere i högra hörnet ser man hela tiden vilken hastighet man kör i, en funktion som jag kan tycka är ganska onödig.
Nere i vänstra hörnet på menyen visas information om navigeringen. man får själv välja om man vill se kompass, nästa sväng, avstånd till målet, kvarstående tid m.m. Men man kan dessvärre bara se en sak åt gången. Det tycker jag drar ner betyget en del. Jag hade gärna sett både tid och avstånd tillmålet t.ex.

Nuvin har en exceptionell extra funktion, vilket är fotgängarmodusen. Den beräknas på cityXplorer och är topp om man är på besök i en storstad. Den kan visa dig till bästa väg till fots, men spårvagn, t-bana eller buss, och är till stor hjälp i en ny stad!

Det kanske sämsta av allt är att om man måste ringa kundservice (ex. för kartuppgraderingar eller om någor inte fungerar somdet ska) får man HEMSK service. Jag har ringt två gånger, båda gångerna med lång väntetid för att sedan mötas av otrevliga och famrförallt okunniga telefonister. En gång har jag även mejlat in en fråga och den har jag fortfarande, ca 6 månader senare, inte fått svar på.

Jag kan konkludera med att garmins Nuvi 1390 T är en solid och enkel liten sak med enkel design. Hållaren till framrutan sitter bra även om kör på riktiga potthålsvägar, menyn är översiktlig och den beräknar reserutten fort. Jämfört med många GPSer i samma klass ligger den bra till i pris, men jag kan inte jämföra mer än så då jag bara haft just Garmin tidigare.
Den kunde gärna visat mer information samtidigt på skärmen. Kundsupporten kan de lika gärna lägga ner, för den fungerar inget vidare.

Fiskelyckan

Fiskelyckan

11-07-2010 13:39

verkar bra !

JanneRafiki

JanneRafiki

29-03-2010 01:57

Intressant, tack för svaret.

28-03-2010 20:02

Bränslesparfunktionen heter ecoRoute™. Den föreslår färdvägar som är mer effektiva och därmed sparar bränsle. Man kan se den ungefärliga kostnaden för resan när man skriver in sin planerade resa och då får man förslag på bränsleeffektiva vägar. ecoRoute™ övervakar bränsleekonomin under resans gång och sätter betyg på körstilen. Om jag ska vara helt ärlig använder jag funktionen väldigt lite. Det känns inte riktigt mödan värt om man ska på småresor. Men när vi t.ex. har bilat ner till Tyskland är det guld värt. Det enda är att den kan vara lite väl upptagen av vad som är den kortaste vägen så man kan bli lurad in på småvägar.

Den här recensionen av Garmin nüvi 1390T har fått betyget:

1. JanneRafiki