Google Sketchup - med många användningar : - )

5  14-02-2012

Fördelar:
Gratis .

Nackdelar:
Ibland svårt att snurra på objektenmen med stadig lugn hand fungerar det .

Funktioner

Service, Support & Dokumentation

Kvalitet

kuligheter

Om mig: Stolt tvillingpappa till Sagoalvan och Fiskelyckan här. : - ) ( Blogg :http://sagoalvan.blogspot....

Medlem sedan:10-04-2010

Den här recensionen har betygsatts av 13 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell
Google Sketchup

Jag hade en instruktion jag skulle göra till jobbet och jag frågade frugan (som är lite överkonstnärlig och ritar mycket fint) om hon inte ville rita den till mig. Då sa hon att jag kunde ju prova själv på datorn eftersom jag hade så många kriterier och hon inte visste så mycket om sakerna , och ja hon har rätt det kanske inte är så lätt att rita något om man inte vet vad man ska rita : - )

Jag har nu hållit på mer än hela helgen med detta dataprogram för att rita på just instruktioner till jobbet men nu kom jag av mig då det var mycket roligare att göra privata saker som att tänka ut roliga sätt att visa bilder.
I programmet kan man sätta upp som väggar med fyrkanter och på dessa kan man faktiskt fästa fotografier. Kan bli rätt kul faktiskt. Så förutom att det går att rita helt komplicerade projekt kan man leka med programmet helt privat med.

En rolig detalj är att man kan hämta 3D modeller från Internet och ladda hem dem till ens projekt.

Projektet sparas i 3 D men man kan även exportera det som en 2D bild.
Enklast var nästan att bara att ta en så kallad print screen på den bild man önskar. Innan du gör det se till att ta eraser uppe på tools och försök få bort så många stödlinjer som möjligt.

Jag tycker att det här programmet har oanade möjligheter och det går att vrida och vända på sitt ritprojekt precis som man vill. Tar man ett objekt fån internet kan man även på det vrida och vända och fästa det var du vill i din bild.
Ha ha kolla ibland med att snurra din bild för jag råkade ställa personer i luften och det blev ju lite knasigt.
Hur gör man ?

Ladda ner programmet gratis från internet här : http://sketchup.google.com/
Välj var på datorn du vill ha ditt program. Det fungerar alldeles utmärkt i Mac också.
Börja med att välja meter som din skalpreferens(fungerar på de mesta du vill rita). Sedan klickar du med höger musknapp på personen som står på ditt nya projekt och tar bort det så har du en helt tom bild med bara axlar som markerar hur och var du är på bilden.
Olika verktyg

Man kan göra rektanglar, cirklar och även bågar.
Det går även att rita fritt och med olika verktyg kan du fylla dina ritfält, med allt från sten, vatten och sand till tapeter och vegetation.
Man kan importera från Internet 3D objekt, ex en bil eller ett hus. Det jag fann roligt var att man kan importera foton från sin dator och på det sättet ex bygga sitt eget fotogalleri, vilket jag nu gjort.
Ett verktyg som jag fann väldigt användbart var eraser, men det går även att bara ta ångra det man gjort och det kan ju vara bra om man råkat sudda bort något som man ville ha kvar.
Övrigt

Ja med det här programmet kan en novis som jag känna mig som ett proffs och även om jag inte är superkonstnärlig kan jag få till rätt coola bilder.
På Mac:en när man väl öppnat programmet efter man laddat hem det och installerat det blir det en icon längst ner på listan som ser ut som ett hus och en penna så du enkelt kan hitta ritprogrammet.
På en av printscreen jag tagit med är det en byggnad med palmer och en pool- det är exempel på helt färdiga 3D produkter du kan hämta i 3D Warehouse om du hellre bara vill sätta ihop en serie bilder än att konstruera något själv. När man konstruerat klart kan man som en snäll gest dela med sig av sin 3D konstruktion och ladda upp den.

En annan väldigt bra sak i Google Sketchup är att du kan ta förstoringsglaset och förminska eller förstora. Håll bara in förstoringsglaset över skärmen och dra det närmare eller längre ifrån så ändrar sig storleken och du kan lätt bygga en hel stad.

Rekommenderas

Ja vad vill du konstruera? Ett eget galleri kanske : - ) Jag har lagt in några bilder från en park vi var i Turkiet i Antalya förra året.

Bilder på Google Sketchup
  • Google Sketchup goggle8nr1 - Google Sketchup