Grillmarinader

publicerad 2010-05-07 | kuligheter
Medlem sedan : 2010-04-10
Familjens blogg :http://sagoalvan.blogspot.se/
Fördelar godare än oxfilé
Nackdelar Kan bli lite kladdigt men det blir ju alla marinader.

"Bli grillkungen i sommar med denna grill marinad till fläskkarré"

Grillmarinader/glaze

Grillmarinader/glaze

Bli grillkungen i sommar med denna grill marinad till fläskkarré!

På sommaren vill alla grilla och man vill verkligen lyckas också. Det är ju ingen direkt som misslyckas med oxfilé - vet inte ens hur det ska gå till. Häromdagen kom jag över billig fläskkarré med ben för bara 39 kr/ kg så jag tvingades ( nytt detta med egen grill- bara grillat på semestern förut i stugor på Bo på lantgård) att komma på min egen glazering eller grill marinad eller vad Vän av ordning skulle säga ( har lyssnat på rolig bok av David Batra där han ofta använder det uttrycket).

Sagt och gjort knåpade jag i hop min egen grillmarinad och här hemma är jag kung nu - gissa vad barnen sa ? Pappa det där var godare än oxfilé - japp så sparar man många slantar !!!

Efter middagen tog jag fram vår kokbok och plitade ned på en av sidorna exakt vad jag hade i grillmarinaden då jag ju köpt storpack av fläsk karré med ben. Jag använde mig av receptet jag skrivit upp och det blev lika bra igen- denna gång tog jag även ett kort där fläsk karrén med ben ligger och marineras ( räcker med 30 minuter ).

recept till marinaden som gör dig till grillkung i sommar :

( räcker till 4 STORA fläsk karré med ben ).

BBQ spieses Chili Santa Maria kvarn- mal över alla bitarna på båda sidor.
American BBQ spice Chili & Smoky- sprinkla över alla på båda sidor.

tag en bunke häll i :
1 dl solrosolja
1/2 dl BBQ oil Caj P
3 msk Soya sås Icas
3 msk( spruta bara på ett ungefär) Felix ketchup
4 msk Hoi Sin Sauce märke Blue Dragon

Lägg i de kryddade fläsk karrebitarna och vänd runt i glazeringen/marinaden och lägg dem på ett stortfat i 30 minuter- grilla sedan ( vi serverade detta med kantarellsås och en sallad till med paprika, gurka och isbergs sallad ).

Smaklig måltid :-) Och lycka till vid grillen i sommar.

Den här inlägget har blivit läst 2729 gånger och utvärderats till

• Fiskelyckan publicerad 2010-10-18