Diamantrecension

Gröna Lund

5  17-08-2011

Fördelar:
Bra karuseller, trevlig personal,

Nackdelar:
Ibland lite för långa köer

jennyS

Om mig: Försöker läsa och betygsätta så många som möjligt. Skicka gärna ett meddelande ifall det är någon ...

Medlem sedan:27-08-2010

Den här recensionen har betygsatts av 19 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Gröna Lund

Gröna Lund är ett stort tivoli som ligger ute på vackra Djurgården i huvudstaden Stockholm. Har man missat att åka till Gröna Lund har man missat en helt otrolig upplevelse, där finns något för alla åldrar och jag kan nästan garantera att man inte blir missnöjd. Förutom att det finns massa roliga åkaattraktioner så är det ett otroligt vacker och mysigt ställe, alldeles bredvid vattnet och det är massa gamla byggnader runt om.

Fakta om Gröna Lund

Gröna Lund är faktiskt Sveriges äldsta tivoli, det startades redan år 1883 startade tysken Jacob Schultheiss tivolit, familjen Lindgren som var släktingar till Jacob ägde Gröna Lund fram till år 2001, nu är det nöjesparkskoncernen Parks & Resorts Scandinavia som äger tivolit.

Att ta sig till Gröna Lund

Det finns många olika alternativ för att komma ut till Djurgården, Gröna Lund. Vi åkte bil dit när vi var där, ett ganska så smidigt sätt att ta sig dit när man bara bor några mil från Stockholm, dock var det svårt att hitta en parkering och det kostade oss 200 kronor att stå parkerade från klockan 13.00 - 19.00. Bor man inne i Stockholm eller kanske har tagit tåget dit så kan jag rekommendera att ta bussen ut till Djurgården, den stannar precis utanför ingångarna. Ett snabbt, smidigt och billigt alternativ.

Inte bara karuseller

Nej på Gröna Lund finns så mycket mer än karuseller, förutom att det finns olika lotteristånd i varje hörn så finns det även en stor scen mitt på tivoli området. Där uppträder flera olika kända artister varje vecka och det är även där tv programmet "Sommarkrysset" spelas in. Just den dagen vi var där så uppträdde Stockholms gymnaster och dagen efter skulle Jerry Williams komma dit och sjunga. ¨

Chansen att vinna något på Gröna Lund är stor, då det finns alla möjliga olika grenar att tävla i, i ett stånd kan man skjuta basketbollar för att vinna en GIGANTISK boll och i ett annat kan man snurra på ett lotterihjul för chansen att vinna 2 kg choklad. Det finns även små lotteristånd för det små barnen, tillexempel finns det ett stånd där man ska försöka fiska upp små gummiankor med ett fiskespö, dessa stånd brukar inte kosta så mycket, runt 30 kronor.

Karuseller

Det finns verkligen

Bilder på Gröna Lund, Stockholm
Gröna Lund, Stockholm 250PX-~1 - Gröna Lund, Stockholm
Gröna Lund, Stockholm
en karusell för alla på Gröna Lund. Allt från Nyckelpigorna som är för de allra minsta till Extreme som är en helt galen karusell för dem som inte är rädda om livet. Det finns 30 olika attraktioner och man hinner inte med alla på en dag, jag som inte åker karuseller som snurrar åkte bara berg och dalbanor hela dagen, men det räckte gott och väl.

För barnen

Barnen som inte vågar åka de läskiga karusellerna eller kanske inte är tillräckligt stora för att göra det har massa mindre karuseller att välja mellan. Lilla pariserhjulet är en häftig karusell för de mindre barnen, där kan man få en otroligt vacker utsikt över Stockholm utan att behöva vara så jätte högt upp i luften, dessutom sitter man inne i en liten "glaskupa". Nyckelpigan finns det även en karusell som heter, den är svaret på den stora berg och dalbanan, där sitter barnen i små vagnar som ser ut som nyckelpigor sedan far dem iväg i lagom fart på en lagom stor bana. På barnens sida av tivolit finns även Pettson och Findus värld, ett populärt ställe där barnen kan leka i Pettson och Findus gamla hus. Där inne kan man leka, trycka på knappar och utforska.

För dem över 120cm

För oss som får åka allt fanns det massa att välja mellan, allt från berg och dalbanor till snurriga pop expressen. Jag som bara åkte berg och dalbanorna kan väl skriva lite om dem, den första jag åkte var den nya Karusellen Insane, en helt galen karusell som jag aldrig mer kommer åka, i den satt man med benen dinglandes över vattnet och man åkta uppchner mestadels av turen. Den är värd att testa men jag lovar att man kommer skrika tills halsen inte orkar mer. Nästa berg och dalbana jag åkte var Kvasten. den har jag åkt förut och vet att jag gillar den mest av alla karuseller. Även där dinglar benen fritt men här åker man igenom hus och super nära marken, så man får känslan av att man ska slå i benen. Det är en häftig karusell som inte är allt för läskig. Nästa karusell på tur var årets nyhet, Twister en berg och dalbana gjort i trä, med 9 berg och dalar varav den högsta är 15 meter hög. Twister var helt okej, lite besviken blev jag nog, efter att ha stått i nästan 30 minuter i kö för att åka i mindre än 1 minut och endast en riktig "pirr i magen" så tycker jag nog att de andra karusellerna är minst lika roliga.

För dem allra tuffaste finns ju den berömda karusellen Fritt Fall och Fritt Fall Tilt. Jag vågade faktiskt åka Fritt Fall i år (efter lite övertalning) och jag ångrar inte en sekund, jag rekommenderar verkligen att åka den, vilken härlig utsikt över hela Stockholm man får högst uppe på toppen. Och vilket pirr i magen man får när sättet man sitter på helt plötsligt släpper och åker ner de 80 metrarna i full fart.

Men den allra "roligaste" saken på Gröna Lund är endå Spökhuset, jag minns att Spökhuset inte alls var speciellt läskigt för några år sedan men nu har dem gjort om det så att det är störra och mycket läskigare. Man går längst en smalkorridor och när man minst anar det dyker det upp spöken, fy vad läskigt och jag började till slut gråta, haha. Det kostar 40 kronor och rekommenderas för barn över 10 år.

Ett minne med hem

Vill man ha med sig ett minne hem från Gröna Lund tycker jag att man ska köpa en bild från någon av åkattraktionerna, bilderna tas oftast i de allra läskigaste ögonblicken när man ser som galnast ut, men oj vad man skrattar när man får se hur man såg ut. Man kan välja att få en vanlig bild eller så kan man få ett tryck på en tröja, på en mugg eller på en nyckelring. Ett roligt minne som man kan skratta mycket åt.

Mat och dryck

Det är lätt att glömma att äta och dricka när man far omkring bland alla attraktioner, som tur är finns det små ställen där man kan köpa något i princip överallt. Vi började med att äta lite glass på Ben och Jerrys, där kostade en bägare med 2 kulor 49 kronor vilket var ett helt okej pris på en super god glass. Efter några timmar bestämde vi oss för att äta lunch och tänkte då gå upp till den "riktiga" restaurangen där det finns lite mer "ordentlig" mat, men tyvärr var det helt fullt däruppe så vi köpte mat i ett av matstånden nere bland karusellerna istället, det var ett mexikanskt ställe med super god mat, det kostade 79 kronor för mat plus dricka. Det finns alla olika sorters matstånd, allt från kokt korv till pizza till pasta. Det finns även massa bänkar och bord lite överallt och personalen är snabba med att göra rent runt omrking.
Efter maten kanske man är sugen på något sött, då kan man gå till något av de alla godisstånden där de säljer choklad, godisremmar och chips. Något som man såg att många drack när vi var där var Slush, en svalkande dryck som är perfekt en varm sommardag.

Priser

Entrépriser

Barn, 0-6 år – Fri entré.
65 + år – Fri entré.
7 – 64 år - 90 kronor.
7 – 64 år (18.00-20.30, konsertkvällar) – 180 kronor.

Gröna kortet

1-3 kuponger/attraktion Pris: 20:-
Spökhuset
Pris: 40:-
5-kampshäftet
Fem st spelkuponger, mat-och dryckeskupong värd 60 kr, två valfria åk (ej Spökhuset) Pris: 199:-
5-kampshäftet plus
Sju st spelkuponger, mat-och dryckeskuponger värda 120 kr, två valfria åk (ej Spökhuset) Pris: 259:-

Firmafesthäftet
Gröna Kortet (fri entré hela sommaren), tre fria åk, fem spelkuponger samt 120 kr i mat- och dryckeskuponger samt en värdecheck för 250 kr mat och dryck. Pris: 649:-

Firmafesthäftet Tyrol
Gröna Kortet (fri entré hela sommaren), tre fria åk, fem spelkuponger samt 120 kr i mat- och dryckeskuponger samt en värdecheck för 300 kr mat och dryck.
Inkluderar 5-kamps underhållning med Arvingarna 24 maj-30 juni. Pris: 699:-

Mina åsikter

Jag älskar verkligen Gröna Lund och det förbättras verkligen varje år. Det finns alltid någon nyhet bland karusellerna och personalen är alltid så otroligt trevliga och duktiga. Dem är snabba på att hjälpa till om dem ser att något inte stämmer och dem är ännu snabbare på att plocka upp och fräscha till på området. När vi var där så var ett av grannborden där vi satt riktigt ner smutsat, men direkt när folket som satt vi det bordet reste sig var det 2 personal där och torkade rent och sopade på marken.

Toaletter fanns det gott om och dem var också väldigt fräscha, det var inte alls äckligt på golven och det fanns papper och tvål. Det var även gratis att gå på toaletten.

Gillar man inte att åka karuseller finns det massa och då menar jag verkligen massa bänkar runt om som man kan sitta på, så man kan kolla på medans det andra åker, det finns även små fik där man kan ta sig en kaffe. Har man helt enkelt tröttnat totalt på allt som har med karuseller att göra kan man sätta sig vid en bänk nedanför alla karusellerna och titta ut över vattnet, en underbar utsikt över ett vacker Stockholm.

Det jag gillar så mycket med Gröna Lund är att det är så trevligt att komma dit, trevlig personal, fräscht på området, vacker utsikt och alla är så glada. Det är inte så fasansfullt dyrt heller och det är verkligen värt varenda krona. Något som kan vara lite irriterande är alla köer till åkattraktionerna, men egentligen gör dem ingenting i alla fall inte om det är sol och vackert väder. Det står innan man ställer sig i kön hur lång tid det tar innan man kommer fram, vilket jag tycker är kanonbra. Men oftast om det stod 25 minuter så brukade det ta max 15 minuter.

Jag rekommenderar verkligen er som inte har varit där ännu att åka dit, det är värt varenda krona och du kommer ha så otroligt roligt.

Jag har tagit egna bilder som jag kommer ladda upp här så fort kameran vill sammarbeta:)

johans89

Boende - Hotell - Medel - Humlegårdsbacken 23, 10244 Stockholm
3 recensioner
Köp nu för endast 621,00 kr
Grand Hotel Saltsjöbaden, Saltsjöbaden Grand Hotel Saltsjöbaden, Saltsjöbaden
Boende - Hotell - Medel - Hotellvaegen 1, Saltsjöbaden, 13383 Stockholm, Hotellvägen 1, 13383 Saltsjöbaden, Sverige, Se-133 83 Saltsjobaden, Stockholm, Sverige
6 recensioner
Köp nu för endast 1 100,00 kr