HP Pavilion Dv6-1340eo

HP Pavilion Dv6-1340eo

15.6 tum - Processor: Core 2 Duo - Hårddisk: 500 GB - RAM: 4 GB - Windows 7

Recension av "HP Pavilion Dv6-1340eo"

publicerad 2009-10-30 | Fredde3993
Medlem sedan : 2007-03-28
Fördelar Prestanda, möjlighet att uppgradera, mångsidighet
Nackdelar Inga funna
exceptionell
Design
Funktioner
Prestanda

"En liten monsterdator för under 9000 kr!!"

Produkt:
Bärbar dator
Märke: HP Pavilion
Modell: dv6-1340eo – Entertainment Notebook PC

Introduktion:
Klasskamraterna Bill Hewlett och Dave Packard tog examen från universitetet i Stanford 1934. De var då utbildade elingenjörer. Med uppmuntran från professorerna på Stanford så startade de tillsammans företaget Hewlett-Packard Company i januari 1939. För att vara extra tydlig så står alltså HP för Hewlett-Packard. Deras första produkt var en ljudoscillator, ”HP 200A”, som var ett instrument till för att testa ljudutrusning. Efterföljaren hette således ”200B” och det var den som banade vägen för HP. Att den blev en succé kunde de tacka Disney för då de beställde 8 stycken av ”HP 200B” som skulle användas i skapandet av ”Fantasia” (1940). HP har med andra ord en väldigt lång och imponerande historia bakom sig.

Operativsystemet:
HP Pavilion dv6-1340eo är det senaste tillskottet i vår datorgalna familj. Det är även den första datorn vi köpt som levereras med det nya operativsystemet, Windows 7. Utgåvan som medföljde denna datorn var Windows 7 Home Premium och det är 64-bitarsversionen. Detta betyder att datorn är utrustad med en 64-bitarsprocessor och kan därmed hantera större mängder information/data jämfört med en 32-bitarsprocessor/dator. Vi kan göra en jämförelse för att klargöra det hela:
Dator 1: 32-bitar – Windows 7 Home Premium. Klarar max ca 4 GB i RAM-minne.
Dator 2: 64-bitar – Windows 7 Home Premium. Klarar max ca 16 GB i RAM-minne.
I praktiken klarar alltså aktuell dator upptill 16 GB i RAM-minne vilket är ganska mycket och förmodligen inget en vanlig användare har mycket nytta av.

Processor & Minne:
Som redan nämnts så är dv6-1340eo utrustad med en 64-bitarsprocessor. Processortekniken som ligger bakom är Intel Centrino. Själva processorn är en Intel Core 2 Duo T6600 och klockfrekvensen på denna ligger på 2,2 GHz och L2-cachen ligger på 2 MB vilket är för mig mycket bra värden. Just L2-cachen brukar oftast ligga på 1 MB. För att tydliggöra vad L2(Level 2)-cache är så kan man säga att det är ett litet extra minne som hjälper processorn att bearbeta information. Detta bidrar till en bättre snabbhet generellt sätt.

RAM-minnet eller internminnet i denna dator är på 4 GB uppdelat på 2 stycken och det är av DDR3-typ. Något snabbare minnen än DDR2 alltså. Det känns tryggt med så pass mycket vid leverans och det känns därför inte aktuellt att uppgradera på ett bra tag. Skulle man i framtiden vilja det så finns det stöd för upp till 8 GB. Alltså är detta en dator man kan ha en lång tid framöver utan att behöva oroa sig för att den ska bli gammal, teknologiskt sätt.

Skärm & Grafik:
Storleksmässigt så har dv6-1340eo inte mycket att skryta med. Det är en traditionsenlig storlek på 15,6” och det är en High-Definition HP LED Brigthview-skärm i Widescreen-format. Bilden är knivskarp och återger samtliga färger på ett korrekt och mycket bra sätt. Upplösningen ligger på 1366 x 768. Den är även miljövänlig och har en energieffektiv bakgrundsbelyst LED-skärm som är helt fri från kvicksilver och den har därför också fått Energy Star-kvalificering. Jag är mycket nöjd med färgåtergivningen och skärpan och känner att jag kan leva med storleken. Att det är en bredbildsskärm gör också att man upplever skärmen större än vad den egentligen är.

Tittar vi på grafikkortet så finns här ett ATI Radeon HD 4650 med hela 1 GB dedikerat DDR3-minne. Kortet har även möjlighet att låna minne av internminnet för att öka dess totala mängd. På detta vis kan det hantera mer krävande program och spel. Totalt kan grafikkortet få 2815 MB! Ganska imponerande och det finns absolut inget att klaga över när det kommer till val av grafikkort. HP har gjort ett mycket bra val och jag känner redan här att denna dator kommer ha möjlighet att fungera som en fulländad multimediamaskin. Jag har inte hunnit testa några spel men jag är fullt övertygad om att datorn fixar detta galant.

Lagring & Media:
HP Pavilion dv6-1340eo är utrustad med en stadig och stor SATA-hårddisk på 500 GB. Detta är mer än lagom. Hårddisken har även en finurlig teknik som HP kallar för ProtectSmart. Detta innebär att datorn upptäcker automatiskt om den tappas och innan den når golvet/marken så upphör hårddisken att snurra vilket förhindrar att filer/data går förlorat. Ett utmärkt skydd och en briljant idé av HP.
Det finns även en inbyggd 5-i-1 digital kortläsare som klarar SD-kort, MultiMedia-kort, MemoryStick, Memory Stick Pro och xD Picture-kort.
Vill vi lagra optiskt så går det bra med den inbyggda DVD-brännaren med stöd för dubbla lager. Brännaren klarar även av Lightscribe-teknologin vilket betyder att den kan skapa etiketter direkt på DVD-skivorna. Fiffigt och kul.

Går vi över till underhållning och media så har jag som sagt inte testat några spel ännu. Dock säger prestandan att det kommer att gå som en dans med de allra flesta spel på marknaden. Att se film fungerar utmärkt och det blir väldigt bra och skarp bild och det går även bra vid snabba rörelser, dvs skärmen hackar sig inte. Hårddisken är jättestor för att vara i en bärbar dator och här finns gott om plats för all sorts media.
Tar vi en titt på ljudet så finns här faktiskt väldigt imponerande ljud. Detta är 3:e datorn som jag stött på med så här pass bra ljud. Bäst ljud har nog aktuell dator som recenseras faktiskt. Mycket är tack vare de maffiga Altec Lansing-högtalarna som återger ett klart och fylligt ljud. Inget tråkigt och burkigt ljud man ofta får i andra datorer.
Vi har även en inbyggd webcam med digital mikrofon som ger möjlighet till kommunikation för alla ändamål.
Med datorn medföljer även en fjärrkontroll till att t.ex. styra Windows Media Center.

Kommunikation:
Om vi kikar på nätverksmöjligheterna så finns här prestanda som gör mig nöjd och glad. Förutom det integrerade 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN (RJ45)så finns här naturligtvis trådlös anslutning också. Med Intels 802.11 b/g/n så har vi möjligheter att använda antingen en vanligt trådlös uppkoppling med hyfsad hastighet eller välja att använda MIMO (multiple-input multiple-output) för att få ännu högre hastigheter. Med andra ord så finns här Draft-N teknologi.

Här finns även Bluetooth som möjliggör kommunikation med andra maskiner som har detta och det finns även möjligheter att skapa ett Bluetooth-nätverk. Mycket trevligt tillskott i datorn då det är första datorn jag har som har detta inbyggt.

Vad kan vi då koppla in i datorn? Ja, här finns det gott om möjligheter. Vi börjar med 4 stycken USB 2.0-portar vilket är precis lagom. Den 4:e av dessa USB-portar delas med ett e-SATA-uttag. Det finns en VGA-port som kan användas till externa bildskärmar och en HDMI-port till att ansluta till HDMI-anpassade produkter.
Det finns plats för ett ExpressCard/54 och det stöder även ExpressCard/34.
Vi fortsätter med hela 2 hörlursutgångar och 1 mikrofoningång. Där finns även 1 styck IEEE-1394 ingång (dvs FireWire), en infraröd port och ett uttag för dockningskabel.
Med andra ord känner jag mig väldigt nöjd med möjligheterna. Här finns i princip allt. Jag saknar åtminstone ingenting i skrivande stund och tror inte att jag kommer göra det heller.

Formgivning & Utseende:
Denna datorserie av HP är även godis för ögonen. Det är en fantastiskt snygg dator. HP dv6-1300-serien finns i två färger Imprint-Espresso och Imprint-Moonlight. Aktuell dator innehar färgen Imprint – Espresso som är en blanksvart färg och innehar detaljer i form av ett cirkelmönster. Mycket snyggt. Formen är mjuk och man får en känsla av lyx. Utseendemässigt så får HP dv6-1340eo högsta möjliga betyg.

Sammanfattning:
HP har med denna modell gett konsumenterna en fullfjädrad multimediamaskin som åtminstone gör mig fullkomligt nöjd. Det skulle vara trevligt med en något större skärm och stöd för Blu-ray men å andra sidan skulle jag vilja ha det så skulle jag valt en annan HP-modell från första början samt betala mer. Nej, jag kan klara mig på denna skärm och att datorn ej har Blu-ray. Ser vi på övriga komponenter så glömmer man snart att skärmen skulle vara ett problem ändå. Här finns ju så mycket som är bra. HP har inte bara gett oss en dator med ett imponerande innehåll, den har ett fantastiskt yttre och drar ögonen till sig. Detta är förvisso endast kosmetika men visst är det kul att modellen är snygg.

Trots det lilla måttet på 25,8 x 37,85 cm så finns här faktiskt ett numeriskt tangentbord. Detta är utmärkt och jag skulle inte kunna klara mig utan det. Vikten ligger på ca 2,6-3 kg och den känns lätt och smidig. Perfekt att kunna ta med sig på resan exempelvis.

Med det stora och även uppgraderingsbara internminnet (RAM) så känner jag mig trygg inför framtiden. Hårddisken med ett utrymme på ½ TB känns mycket bra och jag vet att jag inte kommer att behöva mycket mer än så. Jag känner mig också tillfreds med grafikkortet och dess superba prestanda. Även om jag personligen inte är en ”gamer” så har jag personer i min omgivning (barn) som är det och det kommer för dom bli smidigt att spela de tyngre spelen.

Även om jag är väldigt försiktig med datorer så finns ju risken att en bärbar dator tappas till golvet. Då är jag glad över att HP kommit på ProtectSmart som gör att mina filer inte går förlorade.

I skrivande stund så kostar denna modell 8990 kr vilket är ett jättebra pris enligt min åsikt.

HP Pavilion dv6-1340eo är helt till min belåtenhet och jag rekommenderar denna maskin till det fullaste på grund av dess mångsidighet, prestanda, möjlighet att uppgradera och dess fantastiska pris.

Den här inlägget har blivit läst 6750 gånger och utvärderats till
exceptionell

• norga publicerad 2010-08-04
    Du visar tydligt mycket kunnighet i det du skriver och det gör du med mycket framgång. Väldigt bra skrivet "exceptionellt" med mycket bra fakta och förklaringar.
  • fia0221 publicerad 2009-12-08
    Kunnig och informativ. Helt perfekt!
  • JanneRafiki publicerad 2009-11-30
    En högklassig recension

Produktinformation : HP Pavilion Dv6-1340eo

15.6 tum - Processor: Core 2 Duo - Hårddisk: 500 GB - RAM: 4 GB - Windows 7

Produktbeskrivning: HP Pavilion dv6-1340eo - 15.6" - Core 2 Duo T6600 - Windows 7 Home Premium 64-bitars - 4 GB RAM - 500 GB HDD

Typ av produkt: Notebook

Dockningsbar: Ja

Färg: HP Imprint - Espresso

Dimensioner (BxDxH): 37.9 cm x 25.8 cm x 4.2 cm

Vikt: 2.9 kg

Microsoft Office förladdat: Inkluderar en förladdad bild av valda Microsoft Office 2010-sviter. Köp ett MS Office 2010-produktnyckelkort eller skiva för att aktivera förladdad programvara på den här persondatorn

Lokalisering: Danska, norska, finska, svenska / Danmark, Finland, Norge, Sverige

Miljöstandarder: ENERGY STAR-godkänd , EPEAT Silver

Skivmärkningsteknik: LightScribe Technology

Display

Typ: 15.6"

LCD-bakgrundsbelysningsteknik: LED-bakgrundsbelysning

Upplösning: 1366 x 768 ( HD )

Bredskärm: Ja

Ljudfunktioner: Altec Lansing-högtalare

Inmatning

Typ: Tangentbord, pekplatta

Kommunikation

Trådlös: Bluetooth, 802.11a/b/g/n (draft)

Nätverksgränssnitt: Gigabit Ethernet

Batteri

Teknik: 6-cells litiumjon

Anslutningar & Utökning

Kortplatser: 1 x ExpressCard/54 ( 1 ledig )

Gränssnitt: 3 x USB 2.0 ¦ HDMI ¦ VGA ¦ LAN ¦ 2 x hörlursingång ¦ Mikrofoningång ¦ Docka ¦ FireWire ¦ USB 2.0/eSATA ¦ Infraröd

Minneskortsläsare: 5 i 1 ( SD-kort, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard, xD-bildkort )

Programvara

Medföljande programvara: Microsoft Internet Explorer, Microsoft Works , Norton Internet Security 2009 (60 dagars abonnemang), HP MediaSmart Suite, Adobe Flash Player, Adobe Reader, Microsoft Windows Mail, Microsoft Windows Media Center, CyberLink DVD Suite, Windows Live Messenger, HP Total Care Advisor

Diverse

EPEAT-kompatibel: EPEAT Silver

ENERGY STAR-godkänd: Ja

Tillverkarens garanti

Service och support: 1 års garanti

Service och support (specifikationer): Begränsad garanti - material och tillverkning - 1 år - retur

Publicerad på Ciao sedan: 22/10/2009