Happiness - Hurts

Happiness - Hurts

Recension av "Happiness - Hurts"

publicerad 2010-09-28 | henrikwango
Medlem sedan : 2008-05-08
Hej! Har nyligen tagit examen och har nu lite ledigt med sommar och jobb tills det rätta jobbet hittar mig. Tänker äntligen trappa upp på aktivitetsnivån här på Ciao. Meddela mig om läsvärt som jag missat!
Fördelar Bra låtar (trots alla inte är originella), Modern synthpop
Nackdelar Påminner i stora drag om Depeche Mode (!?), Deras första duett blev inget slagkraftigt
exceptionell
Originalitet
Texter
Musik

"Hurts Happiness - Bra modern synthpop"

Hurts - Happiness

Hurts?
Hurts heter den engelska synth-, elektroniska pop-gruppen från England. Gruppen består av medlemmarna Theo Hutchcraft och Adam Anderson, varav den förstnämnda står för sång och den andra för gitarr och synthljud. Happiness heter deras debutalbum och det är just det jag kommer att recensera.

Deras musik påminner i stora drag om en ganska populär grupp
När jag först hörde Hurts var av en tillfällighet när jag klickade bland senast släppta album, då detta var ett av de jag såg. Jag klickade in och spelade första låten. Jag gillade den inte så värst mycket, men jag gav andra låten ett försök. Denna låt fastnade dock direkt. Det är inte många grupper/band som har denna sortens synthpop just idag, men de påminner i stora drag om Depeche Mode's låtar från 80-talet, som jag redan från början drog paralleller med.

Depeche Mode har en klassisk synthpopkänsla med rytmiska verser, nästan som stacatto (ex. refrängen i deras mest populära I just can't get enough, i just can't get enough). Med gruppen Hurts finner vi inga liknande verser eller musikalisk likhet med sången, det är det som skiljer grupperna åt. Den enda likheten finner vi i musiken och lite i rytmen.

Albumets känsla och låtarna

Albumet förmedlar till en början en ganska dyster men också säker känsla. Detta studsar fram och tillbaka mellan pop och electropop/synth, electro/synth är bland annat det jag lyssnar mest på i vardagen. Albumet är alltså inte av den skräniga typen, det förmedlar en lite lugnare och väldigt lyssnarvänlig känsla.

Låtarna i helhet har en lite djupare ton och högre basgång än gruppen jag nämnde förut ( Depeche Mode ). Hurts Synthpop är helt klart moderniserad i jämfört med Depeche Mode, men om man gillar det är en smaksak.

Det finns en del låtar som starkare och bättre än andra. I många delar tycker jag att Hurts siktar för högt men även för lågt. Några låtar som prickar nästan mitten är de två första Silver Lining och Wonderful Life . Första låten är lugn och ger nästan en upptempad synthpop, feel-good låt. Det var nog det roligaste sätt jag beskrivit en låt på, men ungefär så känns det.
I början av den andra låten går det lugnt, men lugnet upphör med slagkraftig bas som går i takt som en nutida R&B/dance låt. Tro det eller ej men jag kan höra en basgång, efter refrängen, likt den som går i en väldigt känd låt, Bad Romance, av Lady Gaga. Låt nummer 6, Illuminated, har ungefär samma typ av basgång, fast här börjar låten med djup och dyster basgång. Låten är lite dyster genom hela låten, men det händer saker i låten som höjer både takt och ton. Det passar bra att man lyssnar på den en sådan här höstdag i september då löven börjar falla från träden.
Till sist vill jag även hylla Evelyn och näst sista låten Unspoken. Två låtar som påminner starkt om varandra. Den förstnämnda låten är slagkraftig, lite hårdare än vad den namnet tyder. Låttexten är enligt mig ganska intetsägande, men musiken den är hejdlöst skön.
Unspoken är enbart lugn, men låten påminner lite om ett slut i en film utan uppföljare. Detta i sig anser jag som ytlig och tjatigt, och ingen låt som jag föredrar så värst mycket, men lyssnar man noga på texten och musiken så har den verkligen känsla! Trots den lutar mer åt en ballad (och jag bara spyr på ballader) så är den bra.

Enligt mig är den bästa låtarna Wonderful Life och Evelyn.

Skivans flopp...
Hurts har även gjort ett samarbete med världsstjärnan Kylie Minogue i en duett på denna plattan. Låten heter Devoted. Vad den gör på plattan, eller varför den ens gjordes har jag ingen aning om. Det verkar som att gruppen siktade lite för högt med en lite för enformig och allmänt dålig låt. Den låter för övrigt som en blandning av alla låtar och är allmänt tjatig. Helt klart albumets nollpunkt.
Komplett låtlista
  5. Stay
  6. Illuminated
  7. Evelyn
  8. Better Than Love
  9. Devotion (med Kylie Minogue)
  10. Unspoken
  11. The Water
Slutsats

Hurts är den skönaste synthpopgruppen jag har hört den senaste tiden. De är visserligen ganska originella med tanken på den musiken som de gör. En del av det som förekommer påminner dock om Depeche Mode. Det kan ingen förneka. Det är ett par låtar i början som inte ger ett större intryck av originalitet, men senare lyser deras egna stil igenom, med lite högre basgång i låtarna m.m. Här finner vi även en lite högre toner och musikalitet från vokalisten. Men för mig är det inte sången som avgör. Det är musiken. Det finns verkligen det lilla extra i låtarna. Trots de första låtarna påminner lite om andra, så har de något som de andra inte har, lite modernare basgång osv.
Jag gillar Depeche Mode, och jag gillar framför allt synthpop och electronic och allt av dess like. Hurts - Happiness är en nyligen tillagd favorit i min spellista. Kan verkligen rekommendera plattan för er som gillar synthpop eller helt enkelt vill höra hur de påminner om Depeche Mode.

Om du vill få tag på albumet billigt så ska du köp det från iTunes, där priset ligger på 81 kr. Letar du på CDON.se där priset ligger på 122kr. Min rekommendation är iTunes!

Den här inlägget har blivit läst 1152 gånger och utvärderats till
exceptionell

• JanneRafiki publicerad 2010-10-04
    "Syntigt" omslag tycker jag, väldigt bra skrivet om Hurts.
  • Flygarn publicerad 2010-10-03
    mycket bra om gruppen och albumet, återkommer
  • Lurvaslurinng publicerad 2010-10-03
    jätte bra!

erbjudanden "Happiness - Hurts"

Produktinformation : Happiness - Hurts

Alternativ, Synt Pop - Inspelning:S - 1CD(s) - Label: The Major Label, RCA - Distributör:Sony Music/Arvato Services, F-Minor - Releasedatum:06/09/2010 - EAN:886976666828

EAN: 886976666828

Catalogue Number: 88697666682