Recensioner : 218
Originalitet
Texter
Musik
Prisvärdhet

"Doft av traditionell ren synthpop - Hurts - Happiness"

Hurts

Uppvuxna på Cabaret Voltaire, Depeche Mode och efterklangen av Ultrafoxx så beslutade sig Theo Hutchcraft och Adam Anderson från Manchester i England att starta ett eget synthpopband, vilket andra kanske skulle kalla för electropopband. Något som kanske låter lite lustigt med tanke på att året inte var 1979 eller 1983 utan 2009. De valde snabbt att koncentrera sig på att etablera sig snabbt med enkla kompositioner som hittade sin inspiration i den musik de själva hörde som unga. De valde också medvetet att hålla sig till bara två medlemmar där Theo tar hand om sången medan Adam sköter både syntharna och övrig programmering. Deras riktiga debut och genombrott fick vänta på sig till 2010 (otroligt snabbt) då de fick ut de första singlarna från Happiness. En stor framgång var när Arthur Baker, stjärnproducenten bakom nästan allt som New Wave-giganterna New Order stod för ville göra en remix på deras Wonderful life. Uppmärksamhet som de fick genom några intervjuer på BBC samt att deras låtar spelades på radio före de egentligen släppts ledde till att de lyckades locka förre världsstjärnan Kylie Minogue till en duett på deras debutskiva. Vilket både är ett intressant val eftersom Kylie inte är känd som en person som gör ambitiös musik samt för att det de facto är deras första album. Bandet har ganska snabbt byggt upp en publik som består av både unga människor som börjar finna kärlek till en musikstil som kanske har sitt bästa 20-30 år tillbaka i tiden samt även gamla övervintrade synthare.

Hurts - Happiness

Skivan består av ganska slätstruken och tydligt sagt feg synthpop. Man håller sig till ganska konventionella synthar och ljud och vågar sällan göra något spännande arrangemang. Ett jättebra exempel på detta är låten Sunday som lika gärna skulle kunna varit gjord av The Human League för 30 år sedan. Om inte just The Human League varit ett nyskapande och självutvecklande band. Arrangemangen ligger någonstans mellan den lite mer uppstakade synthpopen på 80-talet och 90-talets pojkband; vilket inte är en riktigt intressant blandning. Låtarna faller ofta ganska platt och har tråkiga vändningar och tempohöjningar såsom Stay. Låttexterna är också lite väl trista och handlar om vardagssaker som snarare får en att tänka på Westlife än Depeche Mode. Man väljer ganska ofta att fylla på refränger med körsång, varierat mellan män och kvinnor. Instrumenten är ganska rena och omodulerade. Låtarna styrs oftast framåt av Theos röst och ett enklare keyboard-ljud. Rytmsektionen är minimal och låtarna har ingen alls övertygande ljudmatta. Man ignorerar nästan helt alla låga frekvenser; vilket känns väldigt osynthigt. Man saknar verkligen resoluta bassljud samt någonslags slagverk. Rytmiken, ljudidealen och arrangemangen får en oftare att tänka på pojkbandspop än synthpop vilket får en att fundera på om inte band som Boyzone, Westlife och kanske även Take That fått vara större influenser än de synth-giganter de själva gärna jämför sig med. Ett bra exempel på hur de inte passar in i synthpop är en klassiker som brukar åberopas när människor som inte är bevandrade inom genren påstår att någon vanlig popartist är synthpoppare (på grund av avsaknaden av akustiska instrument). Nämligen att synthpop nästan alltid har ett basostinato av något slag; återkommande slingor som inte går harmoniskt ihop med melodislingorna. De lyser helt med sin frånvaro på denna skivan, så om man inte vill kalla denna musik för synthpop så har man sin fulla rätt att låta bli. En låt som ändå lyckas få mig att tänka på 80-tal och Synthpop/new wave är Better Than Love som är ganska olik de andra låtarna på skivan. Det får för mig stå för deras synthpop-alibi som kanske får illustrera att de inte bara varit inspirerade av Westlife-kloner. För att vara diplomatisk klassar jag dock dem som electropop
Theos röst

Theos röst är ganska lik många andra synthröster; bland annat den hos Philip Oakey från Human League. Med det menas att han går upp en del från sin vanliga tenorröst till ett läge som oftast brukas klassas som det väldigt ovanliga contralto. Inom synthpopen är detta inte helt ovanligt; teorier säger att det handlar om sångare som försökt lyckas göra samma resa i röstläge som Erasures Andy Bell som väldigt snabbt kan gå upp i en ren och vacker sopranröst. Det ligger hård träning bakom snabba sångövergångar som är vanligt i många synthpopgrupper. Jag tycker att han löser det strålande och det blir väldigt tydligt att han är en stor talang.

Låtlista

1.Silver Lining
2.Wonderful Life
3.Blood, Tears & Gold
4.Sunday
5.Stay
6.Illuminated
7.Evelyn
8.Better Than Love
9.Devotion (Med Kylie)
10.Unspoken
11.The Water

Ganska anonyma låtar. Många är lite småsmöriga och tråkiga låtar med nästan intetsägande texter. Detta gäller särskilt Sunday, Stay samt Silver Lining som man gärna skippar när man lyssnar igenom skivan. Duetten med Kylie : Devotion som doftar jättelite disco var också svår för mig att uppskatta. Men det är den enda låten där man på något sätt valt att jobba hårdare med en tydlig rytmsektion. Så den uppskatttas lite därför. Annars är Better than love som verkligen låter 80-talig den absolut bästa låten på hela skivan. Ganska få låtar av ganska jämn medelbra kvalité tekniskt men påfallande ofta utan charm.

Skivan finns givetvis på spotify. Vilket är bra eftersom du slipper betala för skivan. Det kan ju finnas en eller två låtar som passar dig. Speciellt om du gillade pojkband från 90-talet så finns det en god chans att något här gillas. http://open.spotify.com/album/4PlKlEPCoEvqzzKcPEKwh0

På ginza kostar skivan 129kr vilket jag kanske inte tycker att skivan är värd. Men om man lyssnat igenom skivan på spotify och gillat den så kan man ju alltid passa på att köpa den. Prisläget är ganska liknande på andra affärer också. Tillgången i affärer brukar vara ganska stor. Om det beror på att affärer köpt in många ex eller om den säljer dåligt är jag osäker på.

Slutord

En helt okej popskiva för att vara 2010-tal. 2000-talet var en stor besvikelse; men jag tror inte att detta är räddningen. Möjligen får de några fler artister att vända sig bakåt och hitta "nya" inspirationer. Men jag kan knappt rekommendera denna. Det som gör att jag ändå gör det är att det är ett tekniskt välgenomfört arbete där några kanske kan minnas sig tillbaka till 80-talet.

Den här inlägget har blivit läst 1046 gånger och utvärderats till
100% :