Diamantrecension

Hard Rock Cafe Göteborg - Fantastisk service!

4  10-10-2011

Fördelar:
Servicen, maten, upplevelsen

Nackdelar:
Priset

Mizzyz

Medlem sedan:16-03-2010

Den här recensionen har betygsatts av 17 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

De flesta känner troligen till Hard Rock Café idag. En internationell kedja som finns i över 50 länder. Det finns även de som köper en souvenir i deras giftshop i form av en t-shirt där det står klart och tydligt Hard Rock Café samt prytt med stadens namn under logotypen. Alla restauranger är unika på sitt egna sätt men gemensamt hyllar de rocken med inredning av kläder, gitarrer och andra musikinstrument på väggar och golv. Samtliga utav dessa har en gång i tiden tillhört en känd rockstjärna.

Hard Rock Café grundades av amerikanerna Peter Morton och Isaac Tigrett. De startade upp den första restaurangen 1971 vid mayfair distriktet i London. Till en början bestod inte inredningen utav minnessaker utan detta kom lite senare och idag har Hard Rock Café en av de största samlingarna inom hårdrock. Många utav sakerna har varit donationer men även inköpt från auktioner. Det finns ett museum i London även kallat London vault och ligger i närheten av det första caféet. Förutom restauranger finns även Hard Rock Café som hotell, nöjespark samt kasino. Det var 1982 som kedjan började expandera internationellt men sedan 2006 ägs den största delen utav Hard Rock Café koncernen av Seminolestammen av Florida.

Hard Rock Café Göteborg

10 december 2004 öppnades Hard Rock Café i Göteborg och ligger på Kungsportsavenyn som är en känd restauranggata i Göteborg. Restaurangen har 4 våningar som är öppna för allmänheten, 4 ½ om man räknar med trappan ner där garderoben och toaletter finns. Det är även på detta våningsplanet som all mat tillagas.

När man kommer in till Hard Rock Café i Göteborg går man först igenom uteserveringen för att därefter komma in på första våningsplanet där det finns en liten shop på höger sida och en bar på vänster sida. Detta planet är inte speciellt stort men eftersom det oftast är här man väljer att sitta när man ska ta en öl eller något annat att dricka behöver det inte vara mycket större. Uteserveringen är öppen året om och är inglasad så det finns möjlighet även till att äta här ute om man vill det.

Vill man gå vidare till själva restaurangen går man upp en halvtrappa och kommer då till en större lokal. Innan man kommer in får man invänta kyparen för att bli tilldelad en sittplats. Här är det uppdelat med lite enklare bord i början av lokalen medan det finns lite bekvämare soffbås längre in i lokalen. Även här uppe finns det en bar som är något större än den på våningsplanet en trappa ner. Här märker man av mer utav inredningen som är stilmärket för Hard Rock Café. På väggarna pryds det av skinnvästar och gitarrer samt även ett trumset som står i ett bås i hörnet. Kläderna är upphängda snyggt och inglasade för att de ska behålla sin glans. Vid varje pryl står det ett namn på en känd person, vissa känner man igen medan det finns andra man aldrig hört talas om.

Därefter finns ytterligare två våningsplan. Går man en trappa upp kommer man till planet som brukar vara öppet på helgerna då det är en nattklubb. Till höger om trappan har man ett lite större dansgolv där det spelas musik från 80-talet fram till idag medan det till vänster kan vara musik som riktar sig in mot lite mer techno och rnb. Även här uppe finns det toaletter på den högra sidan samt små bås där man kan sitta om man vill ta det lite lugnt. Det finns inte speciellt många sittplatser på detta våningsplanet utan är man ute efter att vila fötterna får man antingen gå ner en trappa eller gå upp.

Väljer du att gå upp en trappa kommer du till en lite mindre lokal där du kan spela bowling eller kanske
Bilder på Hard Rock Café, Göteborg
Hard Rock Café, Göteborg 3961 - Hard Rock Café Göteborg, Göteborg
Hard Rock Café Göteborg, Göteborg
rentav sitta i baren och prata vidare. Bowlingbanan häruppe ser inte speciellt stor ut men den har sin charm. Discobowling på 8 banor och plasmatv ovanpå det kan inte träffa fel. Dessutom finns det behagliga soffsitsar till varje bana och fullservice bar precis i närheten. Vill man kan man även satsa på att anordna ett barnkalas häruppe.
Barnkalas

I dagsläget finns det ett Shakira paket och ett Justin Timberlake paket. Dessa paketen riktar dock inte in sig på att det är ett tema för utklädning gentemot själva artisten. Det är snarare ett sätt att säga att Shakira paketet är för de mindre barnen och Justin Timberlake paketet är för de lite större.

Väljer man ett Shakira kalas får man bowling, hamburgare, dricka, glass och godis till ett paketpris på 169 kronor. Bowlingen pågår en timma.

Väljer man däremot det större paketet som är får man en större hamburgare, dricka, bowling och popcorn för 215 kronor per person. Även här pågår bowlingen i en timma.

Om man vill ha ett kalas för sitt barn på Hard Rock Café kan det vara bra att ta det på en söndag då det inte är lika mycket folk som kommer dit och man undviker partyprissarna alternativt om man vill ta det på lördagen men eventuellt lite tidigare under dagen. Mer information om detta kan man få om man ringer till Hard Rock Café på telefonnummer 031-102330. Eftersom jag själv letar efter ett ställe för kalas i dagsläget har jag kikat lite på alternativen men kan tycka att Hard Rock är lite dyrt men samtidigt får man tänka på att det även är något speciellt med just Hard Rock Café.

Menyerna

När jag var på Hard Rock Café senast gick jag dit med min dotter och hennes kompis. Vi ville ta en paus efter en shoppingtur på stan och nu är McDonalds inte lika intressant längre så det fick bli Hard Rock Café. När vi kom in fick vi gå upp en trappa där vi väntade på kyparen för att därefter bli inledda till ett bås. Servicen var otroligt professionell och allting gick väldigt fort. Vi fick en jättetrevlig servitris som ungarna fullkomligt älskade. När vi fick menyn reagerade min dotter snabbt på priserna och tyckte att det var väldigt dyrt. Det är klart att det är dyrare än på McDonalds men det är inte heller ofta man går på restaurang.

Hennes väninna undrade lite över portionerna och hur mycket man fick så när jag bad henne att vända sig om och titta på paret bakom slängde hon snabbt ur sig; OJ! Finns det inga barnmenyer. Jag frågade efter barnmenyer och visst fanns det det. Barnmenyerna är egentligen till för barn upp till 10 år, dock var det inget problem trots att de barnen jag hade med mig var 11 och 12. Servitrisen sa inte heller något om detta utan gav mig helt enkelt två papper med knep och knåp samt en samling av olika rätter. Det var C.A.B Ostburgare, Makaroner med krämig sås, Pasta med röd sås, Kyckling med pommes, Hot Dog, Kycklingsallad och BBQ Trumpinnar samt dricka till det för en kostnad på 89:-. Drickan som serverades i en hårdplast mugg fick de senare behålla om de ville.

Tjejerna beställde BBQ Trumpinnar som är friterade kycklingklubbor med kryddig BBQ-sås och detta serverades med Pommes. De tyckte det var otroligt gott men på vissa utav kycklingklubborna kunde det vara för mycket BBQ-sås som de skrapade bort.

Själv valde jag en Honey Citrus Grilled Chicken Sallad för 179 kronor som jag lätt hade kunnat dela med någon mer eftersom jag inte ens orkade äta upp hälften. Denna sallad var en annorlunda syn för när jag fick den stod det upp flera långa tacostrån mitt i salladen. Dessa var tjejerna snabba med att ta och inte mig emot för den var något svår att äta med dem mitt i salladen. Smakade självfallet även jag lite på dem och de var riktigt goda. Smakade lite som tortilla chips. Salladen som innehöll grillad cajun kyckling, pecannötter, ostbitar och diverse grönsaker samt cheddarost till detta var otroligt gott.

Alla rätter från menyn är stora portioner och man kan räkna med att man inte går ut och är hungrig efter att ha ätit på Hard Rock Café. Priserna ligger mellan 150 kronor och upp mot 300 kronor. Önskar man sidorätter ligger dessa mellan 40 kronor och upp mot 100, detsamma gäller för desserter som ligger mellan 70 – 130 kronor. På vardagarna serveras det lunchbufféer som ligger snäppet under hundralappen.

Efter att vi hade ätit klart frågade jag flickorna om de ville ha någon efterrätt och självfallet ville de ha det. Själv var jag så mätt att jag inte orkade något mer så jag var bara glad att få sitta ner och låta maten smälta ner. Barn har en förmåga att ha jättebråttom iväg efter att de precis har ätit upp men nu kändes det gott att få ta det lite lugnt.

Min dotter beställde en Thick Shake (79:-) som finns i smakerna choklad, jordgubbe och vanilj, hon valde choklad och på toppen var den prydd med grädde. Väninnan valde glass (79:-) som bestod av 3 stora kulor vanilj, choklad och jordgubb. Man kunde välja om man ville ha en och samma smak utav på alla tre men hon valde en av varje. Personligen måste jag säga att jordgubbsmaken var den bästa. Tjejerna var lite nyfikna på vad de andra desserterna var men eftersom de var dyrare så sa jag vilka de fick välja mellan. Även servitrisen berättade att hon och en vän hade delat på en utav de andra desserterna och inte orkat äta upp det eftersom det är så mycket.

Det finns totalt 9 menyer att välja mellan

Förrätter som skulle passa för att dela i stora sällskap, den populäraste av dem är Jumbo Combo (259:-) som består utav vårrullar, Rökta kycklingvingar, potatisplättar, lökringar och en annan variant av kyckling.

Hamburgare; Stora amerikanska hamburgare som hör till den populäraste sorten. Priserna varierar mellan 150-190 kronor. Den minsta av dem är 170 gram medan resterande är 280 gram stora. Till detta får du serverat antingen sallad eller pommes efter eget val.

Sandwiches; Känt som smörgåsar vilket har blivit ett mer känt begrepp idag att äta till lunch. Subways är ytterligare en känd restaurang som specialiserar sig på att servera smörgåsar. Priserna på dessa ligger mellan 179-189 kronor och i dagsläget finns det fem stycken olika varianter att välja mellan.

Sallader; Det finns fyra stycken sallader att välja mellan och två av de mest vanligaste finns självfallet med; Caesar sallad och grekisk sallad, därefter finns det även två stycken variationer med kycklingsallad. Om man vill kan man lägga till grillat kycklingbröst eller grillad lax i Ceasarsalladen för en extra kostnad på ca 60 kronor. Övrigt ligger salladerna i pris på 139 kronor för den billigaste och 182 kronor för den dyraste.

Huvudrätter; Dessa består utav stekar och pastarätter i prisklasser mellan 174 kronor till 299 kronor. I varje meny finns det en specialare och i denna är det New York Strip Steak på 340 gram. Det är som sagt mycket mat för pengarna.

Smokehouse; Om du gillar barbeque är detta valet för dig. Det finns tre val varav det ena valet är en blandning av de andra två valen om man inte kan bestämma vad man tycker om bäst. Grillad kyckling och revben med BBQ sås. Priserna ligger mellan 214 – 249 kronor.

Sidrätter är bra om man enbart vill ha något litet att knapra på kan en sidrätt vara ett smidigt val. Det finns åtta stycken sidrätter i dagsläget och priserna varierar mellan 44 – 79 kronor. Det finns pommes, lökringar, vitlöksbröd, sallad, vitlökspotatis mm

Desserter är smarrigt att ta efter maten. Det vanligaste alternativet till desserttt är glass men det finns även möjlighet till en het fudge brownie eller kanskäppelkakaka? Det största urvalet består utav olika variationer av glass men det finns som sagt även andra alternativ. Priserna varierar mellan 69 – 124 kronor.

Kidsmeny är som jag nämnde tidigare även möjligheten för barn att välja mellan ett flertal olika mål. Ett annorlunda alternativ om man känner att man vill äta något annat än McDonalds när man är ute på stan. Tror inte att alla äter McDonalds men för vår del har det varit det första valet i många år de gånger vi har åkt in till stan och nu när barnen äntligen har tröttnat på det är det gott med ett annat alternativ.

Utöver ovanstående menyer finns det även hemlagad husmansbuffé som det bjuds på vardagar till priset av en hundralapp. Klassiker som köttfärslimpa, ärtsoppa och raggmunk står på listan. Önskar du bara ta en titt in och ta en drink finns det självfallet även en drinkmeny.

Shoppen

Vi gick aldrig till Shoppen och tittade även om den var på vägen ut. Jag kan tänka mig att vi säkerligen hade gjort det om vi hade varit turister som en kul grej men då vi bor i Göteborg känns det inte speciellt aktuellt. Däremot hade vår servitris ett neckstrap som var fullt av massa sk pins. Hon berättade att dessa även fanns att köpa i shoppen förutom tröjor. Om man vill veta lite mer vad just sin Hard Rock shop säljer kan man gå in på hemsidan och titta i Rockshoppen. Kan vara en bra idé om man är ute efter något speciellt och vill veta om den finns där eller inte.
Bowlingbanan

Vill man enbart gå till Hard Rock Café för att bowla kan man självfallet göra detta också. Jag har inte provat på att bowla där ännu eftersom jag har ett annat favoritställe som jag haft svårt att slita mig ifrån när det kommer till bowling. Önskar man bowla kostar det 300 kronor per timme och bana. Det är öppet från 18:00 varje vardag och från klockan 12:00 på helgerna.

Vår upplevelse

Det är alltid något speciellt med att gå och äta på en restaurang. Sedan kan det tilläggas att visst är det en aning dyrt på Hard Rock Café. Sedan får man tänka på att man får mycket mat för pengarna. Man kan dela med någon som man tycker om, det finns inga regler som säger att du inte får dela utan snarare kanske det kan bli lite romantiskt om du äter med din partner.

Maten jag åt var fantastiskt god. Även om det var en enklare variant av kycklingsallad hade de fixat till den på ett roligt sätt vilket gör att jag minns den mycket enklare. De har kommit på ett sätt att fånga kundens uppmärksamhet. Personalen var fantastisk. Tjejerna var helt hänförda av vår servitris som de tyckte var jättecool. De frågade henne tusen frågor och hon svarade dem på så många som hon kunde. Hon visade dem även hur man gör för att bära flera tallrikar när de ställde denna frågan. Hon var även noggrann med att fråga om allt var till vår belåtenhet samt att ta hjälp av sin kollega när jag skulle fråga om de anordnar kalas.

Servicen var på hög nivå hela vägen igenom från början till slut och det var väldigt fräsch och snyggt i lokalen såväl som i matsalen som på toaletten. Hela miljön utstrålade rockcafé men på ett stilmässigt sätt. Även om de hade en stor projektorbild med musikfilmer på hela tiden tog musiken inte över i lokalen utan man kände av en lugn stämning och ljuset kom in även på andra våningen där det inte fanns några fönster. En trevlig upplevelse helt enkelt som var värt alla de pengar man lade på maten.

JanneRafiki

JanneRafiki

20-11-2011 10:14

Strålande bra skrivet. Själv har jag bara varit på HRC i gbg ett par gånger. Jag har inte heller testat bowlingen, men vad som kan tilläggas är att det inte är "äkta" bowling, utan det är virtuell bowling.

johans89

johans89

30-10-2011 17:49

jäklar vad detaljerat:)

D_booy

D_booy

16-10-2011 21:58

En recension med info som heter duga!

Den här recensionen av Hard Rock Café, Göteborg har fått betyget:

1. JanneRafiki
  2. johans89
  3. D_booy

Barken Viking, Göteborg Barken Viking, Göteborg
Boende - Hotell - Gullbergskajen, 41104 Göteborg, Västergötland, Gullbergskajen, 41104 Göteborg, Sverige
3 recensioner
Köp nu för endast 488,50 kr
Rica Hotel Göteborg, Göteborg Rica Hotel Göteborg, Göteborg
Boende - Hotell - Burggrevegatan 25, 41103 Göteborg, Sverige, Burggrevegatan 25, Burggreve Gatan 25, 41103 Göteborg, Västergötland
1 recension
Köp nu för endast 995,00 kr
Hotel Lorensberg, Göteborg
Boende - Hotell - Budget - Berzeliigatan 15, 41253 Göteborg, Västergötland
Den här produkten har ännu inte recenserats. Betygsätt nu
Köp nu för endast 765,00 kr