Diamantrecension

En underbar oas i den lugnare delen av Hurghada!

5  14-02-2011

Fördelar:
vackert, lyxigt, god mat, bra service, lugnt och skönt läge

Nackdelar:
jobbiga försäljare

sparks

Om mig: Ingen bonusfond var sämsta påhittet ever!

Medlem sedan:20-09-2010

Den här recensionen har betygsatts av 22 Ciao medlemmar och har fått det sammanvägda betyget exceptionell

Hilton Hurghada Resort

Detta är en resort som ligger i New Hurghada som är ett ganska lugnt område i Hurghada. På resorten finns både hotellrum och lägenhetshotell samt diverse restauranger m.m. När jag var här så åkte vi med Apollo. Resorten ligger nära flygplatsen så det är en väldigt kort bit att åka när man landat, vilket var skönt. Är man känslig för ljud rekommenderar jag dock öronproppar. Som så många andra resorter i Hurghada så har även denna en privat strand.
Vi valde att ha All Inclusive och då ingick det dryck större delen av dagen samt frukost, lunch, middag, snacks och glass. Vi betalade ca 7000:- per person för en vecka med flyget inräknat.

Rummet

Vi bodde i ett Deluxerum som låg på tredje och högsta våningen, det fanns en hiss om man inte hade lust att gå i trapporna.
Vårat rum var stort och väldigt fint. Först var det en liten hall och till vänster var det badrum. Sedan passerade man en liten te/kaffe/minibars hörna och sedan kom de två sängarna. Mellan sängarna stod ett natthuksbord. Bredvid den ena sängen fanns det garderober med en safety depositbox samt utrymme för att hänga upp kläder + hyllor. Här fanns även strykmöjligheter och ett litet sykit.
Bredvid den andra sängen fanns två fåtöljer och ett litet bord. Mitt emot sängarna fanns det en låg bokhylla/tv-bänk med en platt-tv på samt plats för resväska. Det fanns även ett litet skrivbord med spegel samt en pall. Sedan fanns det även en skjutdörr ut till balkongen där det fanns två stolar och ett litet bord. Vi hade utsikt över delar av hotellet med mycket grönområde samt havet och stranden. Badrummet var fint och gick i turkost och vitt men skulle kanske behöva en liten renovering, det började se ganska slitet ut. Badrummet innehöll i alla fall badkar, toalett och handfat samt en hel del plats att ställa sina badrumsartiklar på.
Det fanns gott om ljuskällor i rummet och ljussättningen kändes genomtänkt, det fanns bl.a. spotlights och lampor som lyste "uppåt".
Det fanns en liten minibar med godis och dryck, man kunde även beställa roomservice. Te och kaffe ingick så det var bara att koka vatten i vattenkokaren och blanda ihop. Vi fick även fruktkorg på rummet några dagar.

Faciliteter

Hotellet hade ett SPA som vi testade och var mycket nöjda med. I SPAet fanns även ett gym och en inomhuspool som alla gäster kunde använda. På SPAet testade vi en behandling där man började med ångbastu, sedan fick kroppspeeling och ansiktsmask, sedan fick sitta och njuta i en jacuzzi, sedan fick sitta i en vanlig bastu och tillsist fick helkroppsmassage. En mycket härlig behandling som vi var supernöjda med, och som vi fick för runt 500-600kr, alltså betydligt billigare än vad något liknande skulle ha kostat i Sverige.

Vid stranden fanns en liten Marina där man kunde hyra trampbåtar, vindsurfingbräda m.m.

När man checkade in fick man varsitt kort som man använde för att hämta handdukar vid poolen eller stranden. Handdukarna var stora och mjuka och vid dagens slut så lämnade man helt enkelt in dom och man fick då tillbaka ett kort.

På hotellet fanns två bankomater (olika banker), den ena funkade inte för oss med våra svenska kort men den andra funkade utmärkt.

På hotellet kunde man genom dom boka vissa utflykter t.ex. ökensafari och båtturer. Vi gjorde dock inte detta.

Det fanns även lite småbutiker med t.ex. godis. Samt en kille som gjorde hennatatueringar. Det fanns även ett apotek som vi besökte en gång och då fick väldigt bra hjälp.

På hotellrummet hade man plattv med en hel del kanaler, det fanns flera internationella kanaler och flera engelskspråkiga t.ex. cnn.

Vid poolen fanns en dykskola om man var intresserade av att testa på dykning. Man kunde få pröva på i poolen och sedan betala för att åka ut med båt och lära sig dyka.

Städning

Vi var väldigt nöjda med städningen, det var alltid rent och fräscht och vi fick nya handdukar när vi ville. Städaren brukade göra fina grejjer av handdukarna också :)
Runt om på hotellet så jobbade dom ofta med att hålla alla växter och buskar fina samt med att rengöra fönster.

Hotellet

När vi kom till hotellet blev vi väldigt väl omhändertagna och de tog hand om våra väskor och vi fick juice medans vi checkade in.
Hotellet var uppdelat i två delar, den ena delen bestod av reception&lobby, ett antal restauranger och butiker, apotek, diskotek, stort poolområde, strand och liten marina samt hotellrum. Den andra delen var lägenhetshotell och här fanns även en pool samt hotellets SPA. Mellan de olika delarna gick det en väg som var ganska lugnt trafikerad. Hela hotellet var väldigt fint med mycket grönska och blommor. Hotellrummen låg i trevåningshus och det enda huset som var högre var själva receptionen/lobbyn. Byggnaderna gick i gult och såg både fina och fräscha ut. Överhuvudtaget så tycker jag att designen var väldigt fin och kändes lyxig.

Mat&Dryck

Det fanns flera olika restauranger/barer på hotellets område.
De vi testade var

Pebbles Main Restaurant - En bufférestaurang med en fantastisk frukostbuffé som jag tyckte var perfekt med donuts,pannkakor,äggröra,jucier,gott bröd m.m. Lunch buffén var också jättebra, bra urval. Middagsbuffén var snäppet större än lunchbuffén och det fanns alltid mycket att välja på för alla smaker, t.ex. kunde du få pasta tillagad precis som du vill ha den medans du tittade på. Variationen mellan dagarna var också ganska bra. Dessertbordet var alltid väldigt lockande och mycket gott! Servicen var tipptopp och inredningen vacker. Ibland blev det lite väl högljutt tyvärr.

Lagoona Beach Restaurant - Detta är en supermysig väldigt elegant restaurang som ligger vid stranden. Här är det a'la carte som gäller och har man all inclusive så får man 50% rabatt på notan samt gratis dryck. De hade mycket fisk och skaldjur. Allt som vi åt var jättegott och man kände sig som en prinsessa. När jag sa att jag var vegetarian fixade dom en vegetarisk aptitretare. Desserterna var goda och vädligt vackert upplagda. På denna restaurang kunde man verkligen få njuta av en lugn och skön middag.
På dagen serverades det en enklare lunchbuffé i nedervåningen på denna restaurang. Den innehöll t.ex. pommes, frukt, grönsaker och bröd.

Poolbaren - Här serverades lite croissants och liknande på dagen och senare serverades det frukt och mackor samt glass. Här kunde man även beställa dryck och olika drinkar. Det var sällan någon kö och allt smakade bra även om personalen kanske kunde varit lite gladare.

Lobby bar - Vi drack aldrig något här men vi satt där när vi väntade på bussen till flygplatsen och det var väldigt trevlig miljö, ibland hade de musiker som spelade. Även fast vi inte köpte något så fick vi en skål med chips gratis.

Omgivningarna

Om man gick ut från hotellet hamnade man på en bred gata med både biltrafik och en gångdel. Där fanns diverse butiker samt fler hotell, en del caféer, restauranger, klubbar och liknande. Även Hard Rock Café ligger här. Med taxi kommer man till de mer livligare delarna av Hurghada på ungefär en kvart. Det bör kosta ca 40 egyptiska pund. Det gäller att vara stenhård när man prutar! Om man verkligen inte vill pruta så fanns det en stor affär nära vårt hotell med fasta priser, där fanns mycket souvenirer och liknande.

Tips på utflykter och övrigt

Ökensafari Vi åkte ut på en ökensafari och fick träffa beduiner, äta middag hos dom och sen show, rida på kameler om man ville, se olika platser i öknen och köra fyrhjulningar. Det var en heldag med fantastiska upplevelser! Rekommenderas varmt!

Segling och snorkling Vi åkte på en seglingstur med en katamaran där det även var stopp för snorkling vid ett rev. Vi åkte med en båt som hette Ocean Diva som hade brittisk besättning. Vi hade det väldigt trevligt men tyvärr så blåste det inte så mycket så vi kunde inte segla så mycket. Min kompis snorklade och såg massa fina fiskar. Snorkelutrustning, handduk och dricka ingick. Det fanns massa olika snorklingsutflykter att välja mellan, vi valde denna för att vi ville segla och för att vi tyckte att den var lagom lång.

Ta en taxi och upptäck stan Vi hoppade in i en taxi och flängde runt i Hurghada, vi åkte till New Marina som är jättevackert med massa restauranger, vi shoppade, blev lurade på pengar av taxicahufförer och upptäckte staden på egen hand. Det var verkligen roligt och lärorikt att åka själva på detta sättet istället för en guidad rundtur.

Man kan även åka till t.ex. Luxor och Kairo om man är historiskt intresserad :)

Jag rekommenderar denna resort för alla som vill ha en skön, avslappnande semester med god mat och lyx! Jag skulle gärna åka tillbaka hit :) Det enda minuset är en del jobbiga försäljare på stranden men det är bara att ignorera dom!
Bilder på Hilton Hurghada Resort, Hurghada
Hilton Hurghada Resort, Hurghada Hilton Hurghada Resort, Hurghada
Utsikt från vår balkong

terrestrial_alchemist

terrestrial_alchemist

24-02-2011 13:02

Väldigt innehållsrik och väl upplagd recension. Kanske inte något förstahandsval för utlandssemester just nu, men recensionen som sådan räcker fint för ett exceptionellt betyg.

JanneRafiki

JanneRafiki

20-02-2011 22:45

Snyggt recenserat och bra tips, men i dagsläget är väljer nog en hel del bort Egypten.

zeelita

zeelita

20-02-2011 01:22

Väl upplagt, bra skrivet & dessutom allt man vill veta =)

Den här recensionen av Hilton Hurghada Resort, Hurghada har fått betyget:

1. terrestrial_alchemist