Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Recension av "Hur tillförlitliga är väderprognoserna?"

publicerad 2011-12-02 | erkan00
Medlem sedan : 2007-07-14
l
Fördelar När et stämmer
Nackdelar När det inte stämmer

"Ja, den frågan har dykt upp för mig"

Pålitligt eller inte?

jag anser att under de senaste åren så har SMHI haft mer och mer fel med sina väderprognoser. Man kan dessutom få en väderprognos på morgonen och som sen ändras under dagen.

Man kan ju då fråga sig om det blivit svårare att ställa en väderprognos och om detta skulle bero på något? Kan de nuvarande klimatförändringarna göra att man spår fel?

Men med dagens teknik med satellitbilder och radar så borde man ju kunna ha större förutsättningar än vad man hade för 30-40 år sedan. Men väder kan vara oerhört svårt att kunna förutse och de allra viktigaste sakerna är man ju duktiga på att förutse. Kanske ligger väderprognoser och pendlar mellan olika alternativ och då kan det ju vara extremt svårt att förutse vad som ska ske.

Men på det hela så kan man nog vara ganska säker på att man prickar in det som är mest väsentligt men att man kan missa lite grann. Jag hörde för några år sedan att en superdator inte kunde räkna ut hur vädret skulle bli med alla olika variabler som fanns med. Då förstår man ju att det kan vara svårt.

Den här inlägget har blivit läst 1166 gånger och utvärderats till

• JanneRafiki publicerad 2011-12-02
    Det måste finnas massor av variabler som kan kullkasta en prognos. Bra skrivet.

Produktinformation : Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Publicerad på Ciao sedan: 28/11/2011