Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Recension av "Hur tillförlitliga är väderprognoserna?"

publicerad 2011-12-01 | ingbac44
Medlem sedan : 2010-10-02
Fördelar Bra vid planering
Nackdelar Inga

"Väderprognoserna fungerar tillfredsställande"

Prognoser på TV

Jag brukar kolla vädret på TV i stort sett varje kväll. Oftast betyder det inte så mycket vad det blir för väder, eftersom jag som pensionär kan hålla mig hemma vid dåligt väder, men jag tycker i alla fall det är roligt att ha lite koll.

På våren och hösten kollar jag mer noga, för då vill jag veta om jag kan vara ute i trädgården och ifall det ska bli frost så jag behöver täcka blommor. Jag tycker det slår in ganska bra, men eftersom jag inte är specialist på området har jag läst på lite olika ställen via google.
Fakta om prognoser

Prognoserna har med tiden blivit mycket mer exakta med tiden tack vare förbättrade metoder och ett bättre globalt samarbete, vilket inte känns så konstigt eftersom tekniken hela tiden utvecklas inom alla områden.

Ju kortare en prognos är ju säkrare är den. Man räknar med att prognoser för ett dygn är till 85 % säker. Satellitdata används mer och mer och ger en säkrare prognos.
Var hittar man kommande väder?

Jo, det kan man hitta på en massa olika ställen på nätet, men även tidningar har en sida med väderleksprognoser. SMHI är kanske det vanligaste att man söker på, men det finns en massa andra sidor att också. Bara att googla på ordet väderprognoser.

Det finns speciella sidor för den som ska ut på sjön eller utomlands. Man hittar det mesta om man söker.
Min erfarenhet

När man ska åka på semester vill man gärna veta vad det är för väder i det landet man ska till. Lättare att packa de kläder man kommer att behöva.
När vi åkte till Frankrike i slutet av augusti, sökte jag efter vilket väder det var den kommande veckan och det stämde precis. Riktigt skönt att ha lite föraningar om vad som väntade oss. Dock visste jag inte att åskan kunde vara så kraftig som den var på vägen ner.

Grått och disigt på vägen ner till Paris och sen soligt och varmt. Regnet kom där vi hade sett att det skulle komma, så för oss blev vädret inga större överraskningar.

Den här inlägget har blivit läst 1235 gånger och utvärderats till

• JanneRafiki publicerad 2011-12-02
    Mycket bra skrivet om väderprognoser och hur du använder dig av dem.

Produktinformation : Hur tillförlitliga är väderprognoserna?

Publicerad på Ciao sedan: 28/11/2011